Är det nå´t annat än en "455:a av 1976 års modell" som diskuteras här?
Har den plötsligen tranformerats till en fullrace motor sedan första frågan?
I.s.f. kan säkert Micke hjälpa till........
Annons
Re: Headers...
17Nja, jag kanske har varit otydlig i första frågan... Alltså jag har en Pontiac Firebird Trans am av 1976:s årsmodell, i bilen "sitter" det en 455:a, som är lite modifierad enligt följande: 455:a som är borrad 030, kompsänkt, smidda vevstakar och kolvar. För övrigt har bilen en Borg Warner super T10 manuell låda, avgassystemet har crossover.
Frågan var som sagt, hur hooker-headers fungerar på denna motor? Och lämplig storlek på avgassystemet?...Eller kan jag ta nytta av tidigare svar.....
Frågan var som sagt, hur hooker-headers fungerar på denna motor? Och lämplig storlek på avgassystemet?...Eller kan jag ta nytta av tidigare svar.....
19pontiacdanne skrev:Nja, jag kanske har varit otydlig i första frågan... Alltså jag har en Pontiac Firebird Trans am av 1976:s årsmodell, i bilen "sitter" det en 455:a, som är lite modifierad enligt följande: 455:a som är borrad 030, kompsänkt, smidda vevstakar och kolvar. För övrigt har bilen en Borg Warner super T10 manuell låda, avgassystemet har crossover.
Du behöver sannerligen inga så´na race-headers på din motor.
Ett original 2.25 räcker långt.
Men om du vill ha ett fränt avgasystem som funkar utan att ge bekymmer i onödan så kan du titta på repro RamAir grenrör med 2.5" utblås (gjutjärns headers) www.ramairrestoration.com och ett rostfritt Pypes http://www.pypesexhaust.com/ 2.5" avgasystem i rostfritt?
20"inga bekymmer i onödan" I dina drömmar! Pypes är rent skräp!!! Dålig passform,otrevligt folk som skiter i reklamationer och bara själva rören är tillverkade i rostfritt. http://pfa.egensajt.se/forum/avgassyste ... ilit=pypes
21Tråkigt att det inte funkade för digFirebird skrev:"inga bekymmer i onödan" I dina drömmar! Pypes är rent skräp!!! Dålig passform,otrevligt folk som skiter i reklamationer och bara själva rören är tillverkade i rostfritt. http://pfa.egensajt.se/forum/avgassyste ... ilit=pypes
Men hur kan du veta hur lätt jag hade det när jag monterade mitt Pypes?
Det var utan konkurrens det bästa avgassystem jag nå´nsin monterat på nå´n bil jag ägt sedan 1978.
Det var bara att hänga upp, bakifrån och framåt utan minsta filande eller kapande, rätt upp bara!
Och ljuddämparna som jag fick var då i rostfritt stål......
Pypes feedback är allt annat än dålig........?
22oki, meningar verkar gå vild isär om vad som är bäst!!...Måste ju säga att Pypes 2,5" crossflow system verkar väldigt lockande att byta till, då mina ljuddämpare tar i när man kör ur garaget...Någon som vet kostnaden för ett sådant system? Danne...
23Jag avråder alla att köpa därifrån. Tyvärr är det inte bara är jag som är missnöjd. Googla lite med orden pypes problem. Vilket år köpte du Judgen ett system därifrån?
24Crossflow tar bort det mulliga V8-ljudet och tillför knappast nå´t annat än en viss stabilitet för avgassystemet, möjligtvis nå´n hästkraft över 5500 varv som en racebil kan ha nytta av.pontiacdanne skrev:oki, meningar verkar gå vild isär om vad som är bäst!!...Måste ju säga att Pypes 2,5" crossflow system verkar väldigt lockande att byta till, då mina ljuddämpare tar i när man kör ur garaget...Någon som vet kostnaden för ett sådant system? Danne...
Jag har Pypes utan crossflow (crossflow har jag i insuget, mellan topparna) med RamAir grenrör och detta ger precis det jag vill ha på 66:an, ett fett mulligt V8 ljud utan det smattriga läckande ljudet man får från plåtheaders (som var det första jag slet bort från motorn efter jag köpte bilen 1991).
Om du inte köper själv från USA via nå´n containerfraktare så kan du kolla med Håkan på AmericanoEnterprise i Linköping?
26Jag får leta bland mina kvitton, men det bör vara ca. 5 år sedan, tiden går fortarte än man tror......
28ok, om jag skulle vilja sätta på orginal-headers istället o 2,5 tums crossflow system från pypes... Hur ser jag att fått rätt orginalheaders till en 455 av -76 års modell?, dvs finns det serienr på dom också? Danne.
29Nä,nu går vi tillbaka till basic: Gör som medelraggaren,ett par Glasspack från Hansen,toppa detta med ett jävla grenrörsläckage.Nu snackar vi avgasljud!! Annars,kapa under stolen.Bra värme och du behöver inte sitta och tjattra med kärringen,problem solved!
30Grenrören ska ju passa till topparna och karossen motorn sitter i, när du vet detta är det bara att beställa?pontiacdanne skrev:ok, om jag skulle vilja sätta på orginal-headers istället o 2,5 tums crossflow system från pypes... Hur ser jag att fått rätt orginalheaders till en 455 av -76 års modell?, dvs finns det serienr på dom också? Danne.
Du var med på att crossflow "dödar" V8 mullret?