Annons

Pontiac 400, sätta lite mer fart på snurran.

1
Hej!

Jag har en 400, XX. Med 061 toppar. Förgasaren är en sliten carter AFB.

Då bilen nu efter sista körningarna börjat lukta mer bensin har jag börjat överväga att plocka ur maskinen. Den var nyrenoverad på någon maskinverkstad i Säffle runt 2012 och har sedan dess gått som en klocka förutom knasig förgasare och justering av brytarspestar (inget konstigt). Bilen är inte kört hårt alls och servad årligen, förutom pvc ventilen som jag slarvat med (skit dumt jag vet). Till mitt klena försvar har jag inte kört bilen mer än 50-100 mil årligen.

Naturligtvis har jag letat runt överallt efter bensin läckor, det finns inga. Det enda jag kan misstänka är tankpackningen. Den monterades ny 2012. Men tycker mer det luktar framtill i bilen.

Jag misstänker förgasaren, för fet blandning eller knas på annat vis. Så, jag har för avsikt att minst fixa iordning förgasaren och gå över till brytarlöst tändsystem.
Men, om man ändå skall inte och rota i detta. Kan man ju lika gärna göra det ordentligt. Jag skulle om möjligt få mer kräm ur maskinen och ett bättre rytande än vad jag har idag. Jag misstänker att blocket är en okej utgångspunkt. Men hur är det med dessa toppar?

061 är deras första öppna variant och inte flata? 2.11 insugsventil och 1.77 avgasventil? Hittar inte hur många cc de är på men 10,5 c.r? Vad är c.r för mått?
Jag misstänker att 670 topparna med 72cc och samma ventilstorlek vore bättre men man har vad man har.
Går det att göra något vettigt av detta ändå?

Vilken kam det är i bilen vet jag tyvärr inte, jag var ung och dum när jag köpte bilen så fick inte med de uppgifterna.
Insuget är fortfarande oklart, gjutjärn med 4 portsförgasare. Pontiac modell då tändföljden stämmer på insuget vill jag minnas.

Vidare tänker jag någon form av headers och xpipe, mest för ljudets skull antar jag. Förstår att de blir tajt med headers ned vid styrsnäckan, men skall finnas en mindre variant än långa hookers? Dougs headers kan det stämma?

Tack för tips och råd
Annons

Re: Pontiac 400, sätta lite mer fart på snurran.

2
Låter som att din motor behöver en fackmannamässig service. Inte ovanligt att hitta 50 hästar bara där. Finns ingen anledning att göra alla nybörjarmisstag som du snart kommer att ångra. Brytarspetsar användes på 100-tals miljonre bilar från Detroit och de flesta gick hyggligt bra, som exempelvis ALLA muskelbilar t.o.m. 1974. Att byta till nåt eftermarknads brytarlöst leksakssystem som man inte har koll på när det börjar krångla är bortkastade pengar och ger inte en enda hästkraft extra.
Headers är för banracingbilar som det skruvas i det oändliga på, så läckande headerspackningar på illa passande headers är inget problem för race-puttar som behöver den sista hästkraften vid 6000 varv. De gånger man varvar sin standardmotor så mycket är lätträknade, oftast blir det bara en gång innan det är dags att bygga en ny motor av resterna.
Jag kan garantera att du blir betydligt gladare om du lär dig hur din motor fungerar och varför den fungerar som den gör så att du kan serva den som avsett och få den att göra sitt bästa som den är.
Börja med ett kompressionstest, verifiera tändsystemet i alla avseenden, delar, justeringar etc. och inte minst om du inte vet när förgasaren fick en riktig service senast så är det dags nu.
En bra hjälp att få motorn att fungera som avsett är att skaffa en original Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell och att praktisera de metoder och data den innehåller. Detta slår med hästlängder alla "tips" du får från folk som kör sönder sina motorer dagarna i ända (race-puttar). Säger detta utifrån egna erfarenheter från 50+ års mekande med dessa bilar och har givetvis gjort de flesta misstag som beskrivet här ovan. Misstagen är den bästa läraren, så det är bara att sätta igång, lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac 400, sätta lite mer fart på snurran.

3
Hej Kent!
Misstänkte att du skulle svara här, du har naturligtvis rätt i det du säger om service. Det är redan igång, men glapp i linkage och en choke som helt är ur funktion gör att just förgasaren kräver lite mer service än normalt skulle jag säga. Brytarlöst anser du då är bortkastat? Justera in de jag har igen och åk vidare.

Pontiac Service Manual besitter jag redan och måste säga att det är en välutformad bok, mycket matnyttigt i denna.

Här skall inte varvas några vansinniga varv med denna maskinen. Men vore kul när jag ändå bestämt mig för att göra detta så bra jag kan att söka efter vad som vore lämpligast för maskinen jag har. Har läst i dina tidigare inlägg att just headers är lite överskattat, jag tänkte mer på ljudkaraktäristik än hästkrafter i det fallet.

Vet du bortsett från How to Build Max-Performance Pontiac V-8s. Vilka jag kan vända mig till för hjälp? Och information.
Behöver ta reda på mer om blocket förstår jag. För att räkna ut vilka kompressionsförhållande jag får. Det ihop med ett kompressionsprov borde ge mig en fingervisning i hur jag kan gå vidare.

Vet du själv något om dessa toppar?
Vad behöver jag ta reda på och lära mig för att gå vidare med motorn.

Tack