Annons

400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

1
Har läst lite trådar som handlar om att bygga en motor/drivlina kombo med relativt låg bränsleförbrukning (bla Pejes tråd på PY). Vad tror ni om den här kombon?

#Bonneville -65, ca 1900kg.
#TH350 med 12" std turbin + 12-bult med 2.73, diffbroms.
#400-block, std.renoverat (406), balanserat och "0"-deckat.
#7K3-toppar, renoverade med rostfria ventiler, planade .050" för ca 9.1:1 i komp. Putsade kanaler, ej portade mer än portmatchning mot insug. 1.65-vippor + polylocks.
#Original Q-jet insug, portmatchat + 750 Q-jet.
#Summit 2801-kam med Rhoadslyftare.
#4-tubheaders, 1.5/8" + 2×2.5" avgas.

Målet är mellan 1-1.3L/mil landsväg och under 1.5L/mil blandad körning, samt kunna köras på 95-oktan. Anledning till att använda 1.65-vippor och Rhoadslyftare är att 1.65orna ökar durationen 3-4grader och ökar lyftet för lite mer kraft i det övre registret medans Rhoadslyftarna sänker durationen 10-15grader samt minskar lyftet under 3000varv för bättre bottenvrid och bränsleförbrukning, liknande en 2800 eller 067-kam.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

2
Jag skulle använda 066 kammen för detta.

Glöm resonemanget med 1.65 vippor och Rhoads-lyftare, du kommer bara att jaga din egen svans......

Bakaxelutväxlingen är den enskilt viktigaste faktorn för lägre förbrukning och med 2.73 är du där.

Jag har 3.07 på GTO 66:an med 400 .030" 068 kam TriPower och TH400 som går på 1.4 landsväg/motorväg och en aning mer vid många kallstarter/kortare körningar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

4
Lympis skrev:jag har kommit ner i 1.4 på min GTO.
Har 0.30 borr annars orginal och headers och 3.90 i röven.
Vilken kam har du? Min Firebird med hyfsatt original 400, 068-kam och 4.10 vill ha ca 2.4L/mil. 066-kammen skulle säkert funka bra i Bonnevillen men saknar effekt över 4000varv. Jag tänkte att Rhoadeslyftarna och 2801an kunde ge både bra botten, mellanregister och toppeffekt upp till 5500varv utan att påverka bränsleförbrukningen sålänge man är snäll på gaspedalen.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

6
Burningbird skrev:
Lympis skrev:jag har kommit ner i 1.4 på min GTO.
Har 0.30 borr annars orginal och headers och 3.90 i röven.
Vilken kam har du? Min Firebird med hyfsatt original 400, 068-kam och 4.10 vill ha ca 2.4L/mil. 066-kammen skulle säkert funka bra i Bonnevillen men saknar effekt över 4000varv. Jag tänkte att Rhoadeslyftarna och 2801an kunde ge både bra botten, mellanregister och toppeffekt upp till 5500varv utan att påverka bränsleförbrukningen sålänge man är snäll på gaspedalen.
Varför ska du varva över 4000 med en 2.73?
Är du inte rädd om körkortet?

2801 kommer aldrig att jobba i ett för durationen gynnsamt register vid landsvägshastighet (tänk korsdrag i en övertrimmad moppecylinder), oavsett Rhoads eller ej, det enda Rhoads kommer att bidra med här är ökad risk för spikningar i de lägre varvtalen. Dessutom är de känsliga för oljans viskositiet (trög när den är kall, lättare när den är varm) som ger ett oförutsägbart resultat. Körbarheten kommer att bli lidande.

F.ö., 2.4 med 4.10 låter normalt, (jag gissar att det ingår "inspirerad körning"?).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

7
The Judge skrev:
Burningbird skrev:
Lympis skrev:jag har kommit ner i 1.4 på min GTO.
Har 0.30 borr annars orginal och headers och 3.90 i röven.
Vilken kam har du? Min Firebird med hyfsatt original 400, 068-kam och 4.10 vill ha ca 2.4L/mil. 066-kammen skulle säkert funka bra i Bonnevillen men saknar effekt över 4000varv. Jag tänkte att Rhoadeslyftarna och 2801an kunde ge både bra botten, mellanregister och toppeffekt upp till 5500varv utan att påverka bränsleförbrukningen sålänge man är snäll på gaspedalen.
Varför ska du varva över 4000 med en 2.73?
Är du inte rädd om körkortet?

2801 kommer aldrig att jobba i ett för durationen gynnsamt register vid landsvägshastighet (tänk korsdrag i en övertrimmad moppecylinder), oavsett Rhoads eller ej, det enda Rhoads kommer att bidra med här är ökad risk för spikningar i de lägre varvtalen. Dessutom är de känsliga för oljans viskositiet (trög när den är kall, lättare när den är varm) som ger ett oförutsägbart resultat. Körbarheten kommer att bli lidande.

F.ö., 2.4 med 4.10 låter normalt, (jag gissar att det ingår "inspirerad körning"?).
Du har nog rätt angående Rhoadeslyftarna, kommer bli en del körning på vintern och då är oljan rätt trög... Är det Melling SPC-4 som "066-kammen"? Såg att SPC-5 har samma värden som 4an? Tittade lite på Summit 2800 också men den har sämre effekt/vrid än 066an under 4000varv enligt Desktop Dyno. Har en uppsättning 1.65 rollertipvippor liggande så kommer nog använda dom iaf. Tror inte dom gör någon större skillnad på bottenvridet med så mild kam. Angående 2.4L/mil så är det mest landsvägskörning i runt 90km/h, men också X-antal meter svarta spår i asfalten... :shock:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

8
1,4 lit/mil med 3.90 utvx?? Jag låg aldrig under 1.6 lit/mil med 3.55 i min GTO 69:a.Nu med 2.56 nosar jag på 1.1 lit/mil om jag kör väldigt snällt.

Burningbird,tänk på att Bonnevillen är tung och behöver VRID.Pontiacs tekniker var ju inte födda i farstun när dom byggde dessa bilar.Nu har ju jag 067 kammen men lägre vikt men undrar hur bilen skulle gå med en 066 kam.Det ska tydligen skilja väldigt lite mellan dessa kammar.Jag har fått köra en frisk Bonneville 65:a som var helt original och den gick mycket bra.Hur bra går då inte en 421:a med Tri-Power?

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

9
Burningbird skrev:Du har nog rätt angående Rhoadeslyftarna, kommer bli en del körning på vintern och då är oljan rätt trög... Är det Melling SPC-4 som "066-kammen"? Såg att SPC-5 har samma värden som 4an? Tittade lite på Summit 2800 också men den har sämre effekt/vrid än 066an under 4000varv enligt Desktop Dyno. Har en uppsättning 1.65 rollertipvippor liggande så kommer nog använda dom iaf. Tror inte dom gör någon större skillnad på bottenvridet med så mild kam. Angående 2.4L/mil så är det mest landsvägskörning i runt 90km/h, men också X-antal meter svarta spår i asfalten... :shock:
SPC-4 är 066:an den har 271° in och 280° ut vid .0006" lyft och .404" lyft på in och .408" ut med 1.5 vippor.

SPC-5 är mer lik 067:an med sina 284° in och 293° ut, denna har även en aningens mera lyft, .003" mer med 1.5 vippor, på nockarna.

Ytterst tveksamt om det skulle vara värt att modifiera stötstångshålen i topparna samt att använda grövre stödbultar samt stötstänger med matchande guide-plates för att få dit 1.65 vippor på denna nivå?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?

11
Körde upp Firebirden till min far för vinterförvaring förra helgen, en tripp på ca 20mil med knappt +5° på utetermometern och självklart regnade det också under större delen av resan :roll: Låg mellan 2800-3000varv i 80-90km/h och motortempen gick inte högre än 75°, ändå fick jag en förbrukning på strax över 1.7l/mil :shock: Inte illa med 4.10utv.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP