Har läst lite trådar som handlar om att bygga en motor/drivlina kombo med relativt låg bränsleförbrukning (bla Pejes tråd på PY). Vad tror ni om den här kombon?
#Bonneville -65, ca 1900kg.
#TH350 med 12" std turbin + 12-bult med 2.73, diffbroms.
#400-block, std.renoverat (406), balanserat och "0"-deckat.
#7K3-toppar, renoverade med rostfria ventiler, planade .050" för ca 9.1:1 i komp. Putsade kanaler, ej portade mer än portmatchning mot insug. 1.65-vippor + polylocks.
#Original Q-jet insug, portmatchat + 750 Q-jet.
#Summit 2801-kam med Rhoadslyftare.
#4-tubheaders, 1.5/8" + 2×2.5" avgas.
Målet är mellan 1-1.3L/mil landsväg och under 1.5L/mil blandad körning, samt kunna köras på 95-oktan. Anledning till att använda 1.65-vippor och Rhoadslyftare är att 1.65orna ökar durationen 3-4grader och ökar lyftet för lite mer kraft i det övre registret medans Rhoadslyftarna sänker durationen 10-15grader samt minskar lyftet under 3000varv för bättre bottenvrid och bränsleförbrukning, liknande en 2800 eller 067-kam.
400-bygge för hyffsad bränsleförbrukning?
11960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP