Annons

Tempgivare och tempmätare

1
Hej,

Nu har jag startat upp min TA-75 med min nyrenoverade 455:a (-73:a).

Det mesta i kylväg är nytt men efter ca 10 minuter på tomgång så stiger motorvärmen upp mot ca 240-250 grader Fahrenheit och då har jag stängt av motorn.

Det senaste jag gjort i mitt letande är att kolla tempgivaren och tempmätaren.

Jag lät tempgivaren avsedd för tempmätare , som är ny, med endast ett stift (knappmodell) ligga inkopplad till mätaren i en kokande kastrull.

Jag hade även en vanlig termometer i kastrullen som reference.

Vid ca 210 Fahrenheit på reference-termometern, när vattnet börjar koka, så kollar jag tempmätaren i bilen, då visar den ca. 240-250 Fahrenheit.

Hela vägen från början av testet så ligger bilens mätare avsevärt högre i värdena.

Jag har testat med två nya tempgivare och får samma resultat.

Jag har inte hört någon testa givare och mätare på detta sätt förut men tycker att mätaren i bilen bör visa samma värden som reference-termometern eller är jag helt ute och cyklar?

Så frågan är ju om jag kan ha råkat ut ett el-fel, typ jord-fel eller liknande, eller är tempmätaren kass helt enkelt?

Mätaren fungerade innan med den gamle 350-motorn.

Det kanske är någon som råkat ut för något liknande?

Tacksam för tips och kommentarer.
//Mats
Annons

Re: Tempgivare och tempmätare

3
Jag testade den gamla tempgivaren och den kom endast upp i ca. 170 F vid kokpunkten, lite underligt, kanske var lite dålig kontakt.
Det finns två nummerserier på asken, inget stämplat på själva givaren bara 45 i botten.
Artikelnr. på de nya T-series “500-TU-5" 30486 eller 003-04-09.

Testade att koppla in en annan tempmätare och den betedde sig ungefär på samma sätt som mätaren i bilen, ca 15% högre värde än referens-termometern.
Det kanske är någon slags säkerhetsmarginal som är pålagd på mätarna?

Oavsett givare och mätare så har jag i alla fall någon form av värmeproblem, det börjar koka om jag har motorn igång för länge.
Plockade bort termostaten, koppla bort övre slangen till kylaren och vinkla ner den mot marken, körde ner trädgårdsslangen vid kylarpåfyllningen, mätaren nådde inte ens upp till 160 F sträcket under detta test. Utlopps vattnet var endast ljummet.

Jag betar av punkterna i många av dina checklistor Kent, så på tur är att jag skall kolla upp thermoclutch och fläkt kåpan.