Tack för svar, alla!
Motorn är nyrenoverad, och har nog rätt okej blandning av glykol+vatten (typ som min vanliga svensson-bil).
--------------------
Lympis skrev:Jag hade med samma problem att den gick upp i temp.
Så jag gjorde som Håkan.
Lämna in Kylaren på renovering. Nu kan jag stå i timmar.
Okej, jo jag har tankar på att köpa en helt ny kylare faktiskt.
The Judge skrev:BeerHunter, kolla igenom min lista:
Först ett par noteringar, fabriken visste vad de gjorde när de byggde bilen.
Din bil ska ha thermoclutch-fläkt (gärna HD men inget krav), fläktkåpa, termostat (195°F), 50/50 vatten/glykol.
Den ska INTE ha el-fläktar monterade på kylaren som hindrar luften att passera genom elementet.
Och, det är fullständigt normalt att tempen går upp vid kö-körning, vid 245° tänds varningslampan, innan dess är det inget att bry sig om.
Normal drift-temperatur på motorn är runt 195°F, försök INTE att få den att gå kallare för då ökar slitaget och bränsleförbrukningen.
Några orsaker till varmgång:
För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.
Hoppas detta hjälper en aning.....
Nyrenoverad motor av motorverkstad (allt utbytt/genomgånget).
En rejäl fläktkåpa har jag. Väldigt täckande.
Elfläktar: Tycker det känns rätt bra att jag dom sitter där dom sitter, när man kör sakta eller stannar. Känns bra att fläktarna snurrar medans motorn är glödhet och avstängd? Dom borde ju hjälpa till att kyla en hel del? Luftflödet är rätt saftigt när fläktarna går.
Men samtidigt blockerar ju elfläktsvingarna mycket av luft, desto fortarare man kör...
Nytt bränslefilter
Minns inte tändningen just nu, men "standard" iaf. 6-9 grader? Kan det stämma tro?
Igensatt kylare vet jag inte. Lämnade in den för att kolla så den va tät iaf. Kylarslangar = OK
Termostat = Ingen
Vattenpumpen (original) tycktes det inte vara något fel på
För tjock kylare. Nja det vet jag inte? Hur menar du? Är högst troligt från samma bil (typ Bonneville, eller annan Full-size).
Kylarlock, original som sitter på kylaren. Tätt.
Kåpa finns. Rejält och bra byggd från tidigare ägare.
Originalfläkt (dock så är kopplingen väck)
Oljepumpen heter M54D (?)
Elektrisk fläkt: Ja
Glykol (typ, blandning): Minns inte riktigt märke, men kvalitétsglykol iaf. Blandningen är TYP 50/50
Fick med tändstift från motorverkstaden, så det är kvalité och antagligen "rätt".
Bränsle: 95 + blyersättning
Topparna genomgångna av motorverkstaden = Toppar OK. Packningar = nya.
Hade velat fixa till så ALLT blir perfekt, men har tyvärr inte ekonomin för det. Tänkte börja i den enklaste, och billigaste änden av listan.
Som fläktkoppling tex... Köper jag en ny sådan, och märker skillnad så kan man ju vara nöjd! Är man inte helt nöjd så får man testa andra saker. En och en sak i taget. Men gärna dom billigare som sagt.
Termostat, kanske vore en idé att köpa och montera? Tidigare ägare sa att motorn blev varm, så antar att det va därför han testade att ta bort den. Antar att den blev lite svalare med tanke på att han inte monterade tillbaka den.
Tack för svar!