Min första amerikanare inhandlades för ett par månader och var nyligen hemtagen från USA, hade flera gångar bilar på G från Peter på Petersplace men de såldes samtliga i USA innan jag hann vara med.
Satt en kväll och drack kaffe hos en Coronet-ägare och diskuterade vad man skulle köpa för någon bil vilket ledde till en hel del glåmande på blocket.
I tankarna har en Firebird 67 funnits och då det dyker upp en 68 denna kväll på blocket så kan jag inte motstå att ge ett bud, visade sig att de flesta som var intresserade mailbombade säljaren och jag som första person som ringde fick såklart bilen. 68an skiljer sig inte mycket från 67an så jag hade lite överseende med detta.
Så nu sitter jag här med en Firebird 68 med 400/400 drivlina som är isäplockat till tusen, mycket är lackat, delar är påväg från staterna och i mitt huvud snurrar det en hel del vad som går att göra med denna bil.
Har planer på att svetsa dit permanenta subframe-connectors och förstärka bakdelen så fort bilen kommer upp i rotiserien.
Detta för att kunna trycka i lite värre grejer i framtiden men även för att det är så svagt byggt från början. Jag är ny på v8 motorer men bilar har man hållit på med en hel del, min tid som vw skruvare är nog förbi nu

Bilen har lite skavanker och de flesta sitter på karossen, är inte förvånad att den har kört på saker eller backat in i något det är ju trots allt en över 40 år gammal bil. Dock är jag fundersam över framvagnen.

Om man tittar på balken i mitten så ser det ut som om motorn har vridit sig, eller är jag ute och cyklar? har inte mätt eller något sådant men skulle huvudbalkarna vara förskjuta lär väl chassit också fått sig en jävel. Hur ska man fixa det? någon som har lite tips.