Annons

455 med toppar

1
En kompis till mig handlade en pontiac nyss och han som sålde bilen sa att det var en 455 från en 'T/A -71

Kollade upp motorn och det var en -70 455 Ho block med 46 toppar från -69.

Hur fungerar denna kombo?

Motorn har ej startats än pga saknar lite prylar så vet inte hur den går.
Annons

Re: 455 med toppar

2
Låter som om din kompis blivit lurad?

Alla 1971 T/A hade 455 H.O. med O-ports #197 toppar och aluminium-insug, gjutjärnsheaders och en mycket speciell Quadrajet-förgasare från fabrik, svårt att missa.

1970 455 H.O. block, med #64 toppar, kod WG, XF ( Grand Prix), kod WA, YA/YC (GTO) hade 4-bultade ramlageröverfall från fabrik, de vanliga Bonneville-blocken kod YH fick 2-bultade överfall.

1969 #46 småventilstoppar med pressade stödbultar satt på standard 400/428 och de ger på tok för högt komp på en 455:a om de inte är kraftigt modifierade eller att det monterats urgröpta kolvar i 455:an.
Beroende på vilken motor de kommer ifrån, motorkod, så har dessa toppar antingen 30° eller 45° vinkel på ventilsätena på insug.

Kanske bäst att ta isär motorn och kolla grejorna innan start?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/