En kompis till mig handlade en pontiac nyss och han som sålde bilen sa att det var en 455 från en 'T/A -71
Kollade upp motorn och det var en -70 455 Ho block med 46 toppar från -69.
Hur fungerar denna kombo?
Motorn har ej startats än pga saknar lite prylar så vet inte hur den går.
Annons
Re: 455 med toppar
2Låter som om din kompis blivit lurad?
Alla 1971 T/A hade 455 H.O. med O-ports #197 toppar och aluminium-insug, gjutjärnsheaders och en mycket speciell Quadrajet-förgasare från fabrik, svårt att missa.
1970 455 H.O. block, med #64 toppar, kod WG, XF ( Grand Prix), kod WA, YA/YC (GTO) hade 4-bultade ramlageröverfall från fabrik, de vanliga Bonneville-blocken kod YH fick 2-bultade överfall.
1969 #46 småventilstoppar med pressade stödbultar satt på standard 400/428 och de ger på tok för högt komp på en 455:a om de inte är kraftigt modifierade eller att det monterats urgröpta kolvar i 455:an.
Beroende på vilken motor de kommer ifrån, motorkod, så har dessa toppar antingen 30° eller 45° vinkel på ventilsätena på insug.
Kanske bäst att ta isär motorn och kolla grejorna innan start?
Alla 1971 T/A hade 455 H.O. med O-ports #197 toppar och aluminium-insug, gjutjärnsheaders och en mycket speciell Quadrajet-förgasare från fabrik, svårt att missa.
1970 455 H.O. block, med #64 toppar, kod WG, XF ( Grand Prix), kod WA, YA/YC (GTO) hade 4-bultade ramlageröverfall från fabrik, de vanliga Bonneville-blocken kod YH fick 2-bultade överfall.
1969 #46 småventilstoppar med pressade stödbultar satt på standard 400/428 och de ger på tok för högt komp på en 455:a om de inte är kraftigt modifierade eller att det monterats urgröpta kolvar i 455:an.
Beroende på vilken motor de kommer ifrån, motorkod, så har dessa toppar antingen 30° eller 45° vinkel på ventilsätena på insug.
Kanske bäst att ta isär motorn och kolla grejorna innan start?
Re: 455 med toppar
3Tack för svar.
Så denna kombination är inte att föredra om topparna är orginal.
Han vet inte vad det är för kam i den.
Men om man antar att det är en 067 kam i moroten. hur kommer moroten att funka tro?
Så denna kombination är inte att föredra om topparna är orginal.
Han vet inte vad det är för kam i den.
Men om man antar att det är en 067 kam i moroten. hur kommer moroten att funka tro?
Re: 455 med toppar
4Med det kompet som#46 topparna ger på en 455 så kommer motorn att spika ihjäl sig, snarare förr än senare.
Re: 455 med toppar
6Gå in på http://www.pontiacpower.com" onclick="window.open(this.href);return false; så har ni alla koder ...gjut stämpel block whatever.
Jag har en GTO 4 bultad #64 toppar 9799140 / YC 455 HO 1970 från en Judge.
Jag har en GTO 4 bultad #64 toppar 9799140 / YC 455 HO 1970 från en Judge.
Re: 455 med toppar
7Vilken Judge kommer den ifrån? Har du dokumentation på V.I.N.? Var är resten av bilen?GTOThomas skrev:Gå in på http://www.pontiacpower.com" onclick="window.open(this.href);return false; så har ni alla koder ...gjut stämpel block whatever.
Jag har en GTO 4 bultad #64 toppar 9799140 / YC 455 HO 1970 från en Judge.