Annons

Re: GTO -69

61
Har du jordat instumenthuset till karossen?
Har du kollat att laddströmmen överstiger batterispänningen?
Har du alla jordpunkter intakta mellan batteri och motor, mellan motor och kaross, mellan innerskärm till ram?

I värsta fall KAN en glödande AMP-lampa, under gång, indikera att nå´n diod i generatorn/alternatorn gett upp?
Annars brukar AMP/GEN lampan glöda en aning med tändnyckeln vriden till ACC-läget, vilket är normalt.
Senast redigerad av The Judge den 13 feb 2013 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons

Re: GTO -69

62
Lejon skrev:PCB:n vart en del succé, allt utom AMP och TEMP lamporna fungerar så det går framåt.

Bilen uppstartad och inställd, dock låter det som en plåtslagare med ADHD vid motorn, börjar fundera om det kan vara något som tar i svänghjulet.
Skulle ha reagerat om den lät sådär när jag köpte bilen, kan ju vara ventilerna som klapprar......illa låter det iaf.

Men bakom bilen låter det gött, klappret hörs inne i garaget.
Klappret blir förstärkt av betonggolvet.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... gLQKjqgBuA

Mycket trevligt ljud, låter tamejtusan exakt som min när den står och leker på tomgång.

Re: GTO -69

63
Tack Catalina!
Vad sitter det för kam i din då?

Nu blir jag tokig på GEN lampan snart.
Mätarhuset är jordat med orginal stripsen, nya jordkablar (uppmätta) Mellan kaross och ram samt torped.
Generatorn laddar 14.2v på tomgång

4.7v mellan dom två kopparbanorna för GEN lampan.
Mätte på OIL lampans banor och fick då dom godkända 11.8v
11.8v på kablarna i kontakten på rattstången som går till mätaren och laddregulatorn.

Provade att dra en jordkabel mellan regulatorn och -polen på batteriet utan framgång.

Är det p.g.a mitt hemmakladdade PCB eller är det något tok här?
Mina lödningar smälte lite av plasten på PCB:n men detta är isolerat med eltape på baksidan.

Lite bilder på Generatorn.....om det kan vara fel modell eller nåt?

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... yNKBznVV8o

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... exsolazPUM

Knacket som jag nämnde tidigare var "bara" startkransen som tog i plåtskyddet på växellådan......tack för det!
Nu låter hon fint igen.

Handskfacket vart klart idag med, muttern som håller fast låset på luckan var för kort för att nå igenom både plasten och plåten, så det vart en specialare där....tror jag!

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 9SCxPY1bhA

Popnitarna borrades ut och muttern monterades på insidan av plasten (undra om det är en 70:ans handskfacklucka?), samtidigt passade jag på att frächa upp plåten på insidan med lite färg.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 2DLp2L2XHo

Luckan, och kickpanelerna, verkar komma från en annan bil då färgen inte stämmer (fast plasten på baksidan av framstolarna är i samma gråa nyans)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... Vm5nmjRRiE

Även lådan fick sig en uppfrächning genom rengöring och behandling av en plast rengöring/impregnering

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... GAMaGsqKcE
/
Andreas

Re: GTO -69

67
Hur var det nu, glöder lampan när motorn är igång (run-läget)?

I.s.f. har 1. kontakterna i relät mellan post 3 och 4 inte gått isär ordentligt när generatorn börjat ladda. 2. du ström till den bruna sladden nå´nstans efter laddrelät, eller 3. tis på PCB?

Att lampan glöder i ACC-läget beror på att kontakterna är slutna i relät och strömmen då går genom motståndet som sitter parallellt med indikatorlampan, men så fort du drar igång motorn så börjar generatorn ladda och kontakterna i relät säras och lampan slocknar.

Provat att byta laddrelä? Kollat att sladden från R på generatorn till #2 på laddrelät är hel?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

69
Lejon skrev:Tack Catalina!
Vad sitter det för kam i din då?

Nu blir jag tokig på GEN lampan snart.
Mätarhuset är jordat med orginal stripsen, nya jordkablar (uppmätta) Mellan kaross och ram samt torped.
Generatorn laddar 14.2v på tomgång

4.7v mellan dom två kopparbanorna för GEN lampan.
Mätte på OIL lampans banor och fick då dom godkända 11.8v
11.8v på kablarna i kontakten på rattstången som går till mätaren och laddregulatorn.

Provade att dra en jordkabel mellan regulatorn och -polen på batteriet utan framgång.

Är det p.g.a mitt hemmakladdade PCB eller är det något tok här?
Mina lödningar smälte lite av plasten på PCB:n men detta är isolerat med eltape på baksidan.

Lite bilder på Generatorn.....om det kan vara fel modell eller nåt?

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... yNKBznVV8o

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... exsolazPUM

Knacket som jag nämnde tidigare var "bara" startkransen som tog i plåtskyddet på växellådan......tack för det!
Nu låter hon fint igen.

Handskfacket vart klart idag med, muttern som håller fast låset på luckan var för kort för att nå igenom både plasten och plåten, så det vart en specialare där....tror jag!

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 9SCxPY1bhA

Popnitarna borrades ut och muttern monterades på insidan av plasten (undra om det är en 70:ans handskfacklucka?), samtidigt passade jag på att frächa upp plåten på insidan med lite färg.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 2DLp2L2XHo

Luckan, och kickpanelerna, verkar komma från en annan bil då färgen inte stämmer (fast plasten på baksidan av framstolarna är i samma gråa nyans)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... Vm5nmjRRiE

Även lådan fick sig en uppfrächning genom rengöring och behandling av en plast rengöring/impregnering

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... GAMaGsqKcE
Jag köpte detta kittet från summit, stor sett allt är köpt därifrån till motorn.

http://www.summitracing.com/parts/cca-k51-232-3

Re: GTO -69

70
Dom är bra dom där Summit!

Har smågrejjat med bilen lite till och från, men inget som jag kan tänka mig vara intressant här på forumet.

Bytt lampor och sånt smått.
Har lagt en ganska rejäl beställning från Performance years som jag väntar på, efter det kan jag ta bilen på en rejälare provtur och besikta bilen.

Monterade ena tröskellisten (den nyinköpta), det satt redan två clips på tröskeln, dom andra fick jag borra hål för och montera då dom hålen var överspacklade.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... gCUWrkwiRs

Höger bakskärm är ny och på den var det inga hål gjorda för clipsen bakom bakhjulet, så det vart att borra hål i nylackade bilen..........lite olustig känsla, men det vart kanon!

Insåg vid montering att mina gamla lister kommer att se ganska tråkiga ut i dags läge.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 2xYIXwH2Bg

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 2p3aPX1-yo

Har pratat med dom på Feritta här i stan och dom kan polera upp mina gamla lister + den nya för att den ska bli "lika" blank som dom andra.
Återkommer med "efter" bilder på listerna.
/
Andreas

Re: GTO -69

72
Har monterat lite nu.

Första hindret var att ena parkeringslampan saknade ett flatstift, det hoppas jag är löst med en kabelskohane och en modifierad låssprint.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... W4nq6S-OUw

Annars är det ganska rättfram med monteringen, på sista bilden syns det hur det inte riktigt linar med skuffluckan och/eller höger baklyse.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... fk0Bc5gO3A

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... wqomtKMLuM

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 9Te3ZmPf64

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... LSEa1yb0oI
/
Andreas

Re: GTO -69

74
Nu börjar det kännas nära, bara vädret som fattas snart.

Frontplåten samt kofångare monterad.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... oGGiUV7Vl0

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... pRYTfZsFKE

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... GZWOS9K7Y4

Sen monterades brickan som sitter på vevaxelns remskiva, alla som inte har denna monterad bör verkligen beställa en bums, jättelätt att "missa" om man inte vet att det ska sitta en där.
Då kan remskivan spricka, resten kan ni räkna ut själva!

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... x4UVp1i4Xg

Efter en hel del mätande och torrmontering kom jag fram till att mina bälten inte skulle funka som axelbälte, för korta helt enkelt, så det fick bli midjebälten trots allt :)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... AWTrXliEXE

Nu ska jag försöka få tag i nummerskyltar i rätt format sen besikta bilen.
Sen ska bakrutan ur och tonas och clips monteras för rutlisterna, detta ska jag göra hos en glasmästare.
/
Andreas

Re: GTO -69

75
Mailade Vägverket om passande skyltar, men det är visst dom små som gäller.
Vart uppringd av den som tog hand om ärendet, verkligen seriöst, han förklarade att det gick att lämna in ett ärende om att få en skylt med måtten 19.5 X 15.5 vilket vore kanon.....MEN det skulle kosta 600:- att få ärendet prövat oavsett vad dom kommer fram till.
Men det var inte ofta dom gick med på sånt, kan vara värt att veta för er andra som vill chansa att få en 2-raders MC skylt.

Var över till glasmästaren och skulle boka tid, vart tidigare än jag tänkt mig.
Imorgon EM ska vi plocka ur rutan, sen skulle jag få pris på toning.
Lite oroväckande när han ringde killen som ombesörjer toningen började skratta när han fick reda på att det var en GTO-69 som har en konkav bakruta.........tydligen en hel del dyrare p.g.a formen på rutan.
Kanske blir att prova själv om det blir för dyrt.

Eftersom bilen ska vara där bör den vara besiktigad, svängde förbi stationen och fick ta ett återbud och hux flux.......

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... xyePnduRYc

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... N16rO3H1Lg

Så är bilen besiktad 2 år framåt, enda felet var att positionslysena ska vara vita, jag hade gula i vilket som jag har förstått satt orginal.
/
Andreas