Hej.. Har införskaffat mig en 068 kam plus nya fjädrar VS-1580 som försäljaren sa skulle passa .. Fick även med nya retainers med 7 gradigt lås men de täckte inte hela fjäderna så provade med ett par andra med 10 gradigt lås ...
När jag hade monterat detta å satt i allt från stötsänger till vipparmar å dragit åt muntrarna till 20ftlb som boken sade , så skulle jag testa å dra runt den men den var totalt tvärstum.. Vart kan problemet sitta.?? Släppte på mutrarna å allt gick lätt igen .. Har jag fått fel fjädrar eller är det nå knas med mina ventiler..
Ventilernas mått är
Insug
129 mm lång
53 mm är skallen
ca 9 mm grov är stången
Tacksam för svar
Annons
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
2Av vem och var (via internet eller via telefon?) har du köpt delarna?
Mvh
Håkan S
Mvh
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
3Av norrlandscustom på telefon.. Är det fel saker. Kändes som fadern går i bott typ..
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
4sitter kammen rätt?
är ventilerna injusterade efter boken?
Stulen av The Judge:
Om alla ventilskafts ändar är lika höga, lägg en linjal över alla för att kolla, och du har original vipparmsmuttrar, så ska dessa dras fast med 20lb/ft.
Ingen som helst "justering", alltså.
Om ventilskaftens ändar däremot ser ut som en tallskog, så blir förspänningen i lyftarna ojämn, och motorgången likaså.
Då kan du byta till CBB stödbultar med 7/16 UNF för muttrarna, (originalen har 3/8" UNF med skuldra och kan lätt gå av vid övergången till 7/16 stödbulten vid denna justering), och använda matchande låsbara (med insex låsskruv i mitten) vipparmsmuttrar och justera enligt följande:
För motorer med 1 8 4 3 6 5 7 2 som tändföljd.
Här är en beskrivning på hur man smidigast
justerar ventilspelet på hudrauliska lyftare.
Något som många etablerade skruvare faktiskt går bet på.
Ettans cylinder i tändläge:
1 2 5 7 på insugsvipporna
1 3 4 8 på avgassvipporna.
Dra muttern tills du inte längre känner glapp uppåt och nedåt i stötstången med fingrarna.
Det kallas för Nollspel.
Dra den sedan ytterligare ett halvt varv, varken mer eller mindre, lås med insexan.
Vrid veven ett helt varv: ( Kammen snurrar då ett halvt varv. )
Justera resten på samma sätt som tidigare
3 4 6 8 på insugsvipporna
2 5 6 7 på avgassvipporna
är ventilerna injusterade efter boken?
Stulen av The Judge:
Om alla ventilskafts ändar är lika höga, lägg en linjal över alla för att kolla, och du har original vipparmsmuttrar, så ska dessa dras fast med 20lb/ft.
Ingen som helst "justering", alltså.
Om ventilskaftens ändar däremot ser ut som en tallskog, så blir förspänningen i lyftarna ojämn, och motorgången likaså.
Då kan du byta till CBB stödbultar med 7/16 UNF för muttrarna, (originalen har 3/8" UNF med skuldra och kan lätt gå av vid övergången till 7/16 stödbulten vid denna justering), och använda matchande låsbara (med insex låsskruv i mitten) vipparmsmuttrar och justera enligt följande:
För motorer med 1 8 4 3 6 5 7 2 som tändföljd.
Här är en beskrivning på hur man smidigast
justerar ventilspelet på hudrauliska lyftare.
Något som många etablerade skruvare faktiskt går bet på.
Ettans cylinder i tändläge:
1 2 5 7 på insugsvipporna
1 3 4 8 på avgassvipporna.
Dra muttern tills du inte längre känner glapp uppåt och nedåt i stötstången med fingrarna.
Det kallas för Nollspel.
Dra den sedan ytterligare ett halvt varv, varken mer eller mindre, lås med insexan.
Vrid veven ett helt varv: ( Kammen snurrar då ett halvt varv. )
Justera resten på samma sätt som tidigare
3 4 6 8 på insugsvipporna
2 5 6 7 på avgassvipporna
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
5Ventilskaften har två spår där man kan sätta knasterna i vilket som. Använder jag 10 graders låsning så måste jag sätta de i nerdersta för att skaftet ska sticka upp ur reteinern medans om jag använder 7 graders så kan jag sätta i översta .är de ventilerna jag har original??. spelar detta någon roll vilka av retinerserna jag använder. ?? Är det förstå främst rätt grej or jag fått??. Tack på förhand ..
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
6Vad är det för motor?
Vilket gjutnummer är det på topparna?
Jag gissar att du inte har en 1969-70 RAIV motor?
Det är endast dessa motorer som använder VS-1580, som ska installeras till höjden 1.800".
Dessa fjädrar GÅR att använda till vanliga D-ports toppar om man använder längre ventiler och stötstänger, men det finns egentligen ingen bra orsak i detta fall?
Varför byta retainers? Det är få eftermarknads som är lika bra som Pontiac´s orignial.
Vilket gjutnummer är det på topparna?
Jag gissar att du inte har en 1969-70 RAIV motor?
Det är endast dessa motorer som använder VS-1580, som ska installeras till höjden 1.800".
Dessa fjädrar GÅR att använda till vanliga D-ports toppar om man använder längre ventiler och stötstänger, men det finns egentligen ingen bra orsak i detta fall?
Varför byta retainers? Det är få eftermarknads som är lika bra som Pontiac´s orignial.
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
7På motorn står det fram 285275 WT och bak står det K247.
Casting nummer på topparna är 16.
Tänkte byta fjädrarna så jag fick fullt fungerande .. Har jag fått fel fjädrar till dessa toppar å kam??
Ja beställde även retainers nya som skulle passa dessa fjädrar enligt dem.
Vad är måtten på orginal fjädrar/retainers? Om det nu är fel fjädrar vart bestä
ller jag nya som verkligen passar mina toppar??
Ventilerna är som skrivet
Insug
Höjd ca 5.0787401574858 inch
Grovlek stång ca 0.3543307086618 inch
Skall diameter ca 2.165354330711 inch
Avgas
Höjd ca 5.0787 inch
Grovlek stång ca 0.3543 inch
Skall diameter ca 1.7716 inch
Fjädrarna jag fick är ca 2.2047 inch höga
och med retiners på och ihoptryckta på toppen ca 1.7322 inch
De som satt i innan renoveringen är ca 2.0472 inch höga .
Vet ej om de är fullt fungerande. Därav tänkte jag byta.
Stötstängerna är ca 9.0944 inch höga och 0.3543 inch grova.
Är dessa prylar riktiga??
Tack på förhand..
Casting nummer på topparna är 16.
Tänkte byta fjädrarna så jag fick fullt fungerande .. Har jag fått fel fjädrar till dessa toppar å kam??
Ja beställde även retainers nya som skulle passa dessa fjädrar enligt dem.
Vad är måtten på orginal fjädrar/retainers? Om det nu är fel fjädrar vart bestä
ller jag nya som verkligen passar mina toppar??
Ventilerna är som skrivet
Insug
Höjd ca 5.0787401574858 inch
Grovlek stång ca 0.3543307086618 inch
Skall diameter ca 2.165354330711 inch
Avgas
Höjd ca 5.0787 inch
Grovlek stång ca 0.3543 inch
Skall diameter ca 1.7716 inch
Fjädrarna jag fick är ca 2.2047 inch höga
och med retiners på och ihoptryckta på toppen ca 1.7322 inch
De som satt i innan renoveringen är ca 2.0472 inch höga .
Vet ej om de är fullt fungerande. Därav tänkte jag byta.
Stötstängerna är ca 9.0944 inch höga och 0.3543 inch grova.
Är dessa prylar riktiga??
Tack på förhand..
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
8Ok, en 1968 Pontiac 400 V8 för manuell låda med #16 D-ports toppar.
Då var det ändå som jag gissade...
Du har fått fel fjädrar, de passar inte dina toppar om du inte ändrar förutsättningarna som jag beskrev tidigare.
Original retainers passar alla fjädrar som passar till Pontiac toppar och det finns ingen anledning att byta dessa bara för att man byter fjädrarna (om de nu inte är förstörda på nå´t sätt, förståss?)
De som sålde fjädrarna bör kunna fixa rätt fjädrar till dig?
Du ska ha VS-665 (yttre) och VS-1433 (inre), fjädrar.
Och insugsventilerna bör vara 2,11", inte 2,16".
Ventilerna verkar vara en aning för korta?
Insug ska vara 5.092" och avgas 5.093 till #16 topparna.
Glöm inte att pressa ihop fjäder innan du montera O-ringarna på nedre spåret på ventilskaftet och låsen i det övre spåret, så att O-ringen hamnar inuti retainern och hindrar oljan att rinna nerför skaftet, in i styrningen och vidare ner i förbränningsrummet. (Det ryker så hemskt då och oljeförbrukningen blir högre än nödvändigt samt att stift och ventiltallrikar blir sotbelagda.)
Eftermarknads retainers är oftast kortare än original och då hamnar O-ringen nedanför retainern och funktionen förfelas.
Med eftermarknads retainers bör man i stället fräsa styrningarnas ändar för att montera ventilskafts tätningar av Viton (aldrig teflon, dessa är SOPOR) på ALLA styrningar.
Då var det ändå som jag gissade...
Du har fått fel fjädrar, de passar inte dina toppar om du inte ändrar förutsättningarna som jag beskrev tidigare.
Original retainers passar alla fjädrar som passar till Pontiac toppar och det finns ingen anledning att byta dessa bara för att man byter fjädrarna (om de nu inte är förstörda på nå´t sätt, förståss?)
De som sålde fjädrarna bör kunna fixa rätt fjädrar till dig?
Du ska ha VS-665 (yttre) och VS-1433 (inre), fjädrar.
Och insugsventilerna bör vara 2,11", inte 2,16".
Ventilerna verkar vara en aning för korta?
Insug ska vara 5.092" och avgas 5.093 till #16 topparna.
Glöm inte att pressa ihop fjäder innan du montera O-ringarna på nedre spåret på ventilskaftet och låsen i det övre spåret, så att O-ringen hamnar inuti retainern och hindrar oljan att rinna nerför skaftet, in i styrningen och vidare ner i förbränningsrummet. (Det ryker så hemskt då och oljeförbrukningen blir högre än nödvändigt samt att stift och ventiltallrikar blir sotbelagda.)
Eftermarknads retainers är oftast kortare än original och då hamnar O-ringen nedanför retainern och funktionen förfelas.
Med eftermarknads retainers bör man i stället fräsa styrningarnas ändar för att montera ventilskafts tätningar av Viton (aldrig teflon, dessa är SOPOR) på ALLA styrningar.
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
9Ok tack så mkt för hjälpen. Tror du att det går att använda ventilerna ändå? ? Kanske kan använda de fjädrar som satt i förut ..
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
10Tyvärr ger jag inte längre mycket för Norrlands Custom!!!
Service minde Nope Glada miner Nope.
Service minde Nope Glada miner Nope.
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
11Jag skulle inte använda för korta ventiler, då det finns risk för att fjädrarna blir för hårt ihoptryckta (och ev. stumma helt ihoptryckta) vid öppen ventil samt risken för att retainern slår i styrningen/tätningen.
Längden på dina ventiler passar till 1967 års #670 toppar, med sina closed chamber förbränningsrum sitter ventilsätet lite högre upp i dessa toppar, därav den kortare längden på ventilskaften för att få samma installerad höjd på ventilfjädern och därmed rätt fjädertryck.
Är ventilerna också nyinköpta?
Generellt sett har Pontac´s ventilfjädrar hög kvalitet, och om motorn inte gått för varmt så att fjädrarna sackat ihop, och de är lika höga inbördes, så kan man med gott samvete återanvända dessa.
De som sitter i mitten, med två avgaskanaler mot varann, är de som sackar först, om dessa är OK, så är chansen stor att resten också är OK.
Men detta förutsatt att ventilskaftens längd är den rätta för de toppar ventilerna sitter i.
Längden på dina ventiler passar till 1967 års #670 toppar, med sina closed chamber förbränningsrum sitter ventilsätet lite högre upp i dessa toppar, därav den kortare längden på ventilskaften för att få samma installerad höjd på ventilfjädern och därmed rätt fjädertryck.
Är ventilerna också nyinköpta?
Generellt sett har Pontac´s ventilfjädrar hög kvalitet, och om motorn inte gått för varmt så att fjädrarna sackat ihop, och de är lika höga inbördes, så kan man med gott samvete återanvända dessa.
De som sitter i mitten, med två avgaskanaler mot varann, är de som sackar först, om dessa är OK, så är chansen stor att resten också är OK.
Men detta förutsatt att ventilskaftens längd är den rätta för de toppar ventilerna sitter i.
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
12Ok.. nej ventilerna är de samma som när jag plockade ner den. Hur kan jag lättast se hur bra skick de gamla fjädrarna är i ? Avhandling gto88
Re: Problem vid montering av Ventilfjädrar
13Ok, de kan ju vara bytta tidigare, och vem vet om de satte i rätt ventiler då? Längden är ju i.a.f. fel, om än ingen katastrof?
Möjligheten finns ju också att nå´n renoverare slipat om ändarna på skaften p.g.a. slitage där, men då är nog även ventilskaften slitna bortom räddning, mer än 2 hundradelar slitage i ändarna på skaften (där det brukar vara repigt och blankt) så åker de i soporna.
Sen hamnar ju änden på skaften lägre i retainern om de är slipade på detta sätt, och detta i sig skapar ju andra problem, som att vippan nöter mot retainern i stället för mot skaftets ände.
Fjädrarna kan du kolla med en fjäderprovare, om de är monterade, annars, om de är lösa, kan du ställa upp dem på en plan yta, ta en fjäder och jämföra höjden med de andra, ytter för sig och inner för sig.
Är det någon som är lägre än den högsta så är det bara att skaffa nya.
Somliga shimsar upp trycket på gamla slut fjädrar, men det är inget jag rekommenderar.
Känns som om du hamnat i en ond cirkel med fel prylar i alla ändar, nytt som gammalt?
Finns då bara en kur, skaffa nya korrekta grejor för applikationen, och gör rätt, en gång för alla?
Möjligheten finns ju också att nå´n renoverare slipat om ändarna på skaften p.g.a. slitage där, men då är nog även ventilskaften slitna bortom räddning, mer än 2 hundradelar slitage i ändarna på skaften (där det brukar vara repigt och blankt) så åker de i soporna.
Sen hamnar ju änden på skaften lägre i retainern om de är slipade på detta sätt, och detta i sig skapar ju andra problem, som att vippan nöter mot retainern i stället för mot skaftets ände.
Fjädrarna kan du kolla med en fjäderprovare, om de är monterade, annars, om de är lösa, kan du ställa upp dem på en plan yta, ta en fjäder och jämföra höjden med de andra, ytter för sig och inner för sig.
Är det någon som är lägre än den högsta så är det bara att skaffa nya.
Somliga shimsar upp trycket på gamla slut fjädrar, men det är inget jag rekommenderar.
Känns som om du hamnat i en ond cirkel med fel prylar i alla ändar, nytt som gammalt?
Finns då bara en kur, skaffa nya korrekta grejor för applikationen, och gör rätt, en gång för alla?