Ska göra första oljebytet efter renoveringen.
Vilken typ av olja bör jag använda? Har hört,läst att man bör en speciell typ av olja första oljebytet.
Samt den vanliga fråga, hur många liter går det i en 400a?
Oljestickan är kapad sedan den fick skvalp plåt in svetsad i oljetråget.
Janne
Annons
Re: Första oljebyte efter renovering
2Mineralolja, 10w/30, ju billigare desto bättre, köp gärna GM E.O.S., (Engine Oil Supplement) hos din SvenskaBil representant och använd detta vid de första två oljebytena.
Med nytt filter av ACDelco PF24 typ så häller du i 5,5 liter för korrekt nivå.
Med nytt filter av ACDelco PF24 typ så häller du i 5,5 liter för korrekt nivå.
310W/30 olja?? är nyfiken varför så "låg" olja?? är det inte mer lr mindre "standard" med 20W/50 mineral o gamla jänke spisar?? rätta mej gärna om ja har fel mvh
420W50 är ju knappast någon olja man rekomenderar till en renoverad motor men kanske till en högprestanda motor med stora spel... Jag själv kör min 400" på 15w40 med gott resultat. Håller med om att 10W30 verkar vara lite väl lite viskositet men kan säkert i vissa motorer vara rätt!Rössvik skrev:10W/30 olja?? är nyfiken varför så "låg" olja?? är det inte mer lr mindre "standard" med 20W/50 mineral o gamla jänke spisar?? rätta mej gärna om ja har fel mvh
Mvh
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
5Ur 1968 Pontiac Service Manual: Fabrikanten valde en viskositet som skulle fungera under skiftande förhållanden över tid och som dessutom skyddar motorn vid kallstart, d.v.s. att oljan snabbt flyter ut i kanalerna till de ställen oljan ska göra nytta som en bärande film där de roterande delarna snurrar.Rössvik skrev:10W/30 olja?? är nyfiken varför så "låg" olja?? är det inte mer lr mindre "standard" med 20W/50 mineral o gamla jänke spisar?? rätta mej gärna om ja har fel mvh
Gamla raggarhäckar med helslut motorer kan använda 20W50 för att dölja slamret inför försäljning.
Även banracingmotorer som körs med gasen i botten i timtal på full belastning och som har spelen satta därefter kan använda 20W50, dessa motorer värms dock upp innan start så att "sirapen" flyter ut snabbt så att motorn inte slits i onödan p.g.a. utebliven smörjning de första sekunderna innan den startar.