Annons

tändning GTO -67

1
Hej jag har en GTO -67 med 400 HO motorn som det är monterat en hei fördelare på. Undrar om det är någon som har koll på vad man skall ha för fjädrar och klocka för att få en korrekt tänd kurva? En fråga till det sitter två streck på medbringaren skall det ena stå mot noll markeringen och det andra vid 6 grader när man ställer tändningen? Mvh Mikael
Annons

Re: tändning GTO -67

2
Vilket nummer har din HEI-fördelare?
Korrekt tändkurva finer du i originalfördelaren.
Två steck på hubben tyder på att du har en 1965 eller tidigare hub som ska matchas mor en pil på transkåpan, det första stecket i rotationsriktningen är för 6° före och det andra är för 0°.
1967 hubben ska ha bara ett streck som ska matchas mot skalan på transkåpan.
Sätt lite "tipex" på andra stecket och matcha det mot skalan på din transkåpa.

Annars ska en 1967 400H.O. ha 6° initialt, plus 0-4° vid 1000 varv, 21-25° vid 2000 varv och 26-30° vid 4400varv, totalt 32-36° vid 4400 varv.
Vakuumförställningen ska ge 20° vid 15-17 in/hg och starta vid 8-10 in/hg.

HEI fördelare kan vara lite "trickiga" att få till men det går att svetsa igen öppningen där stoppinnen för centrifugalregleringen löper i, en aning, och sedan slipa upp, så att antalet grader inte blir mer än det avsedda hur mycket man än varvar eller hur svaga fjädrar man vill använda, original fjädrarna rekommenderas dock alltid, oavsett.
Likaså kan man mäta upp distansen mellan stoppet och pinnen hos vakuumförställningen och dela avståndet med det antal grader som är instämplat på armen, till höger om de tre sista siffrorna i applikationsnumret för vakuumförställningen. Sedan kortar man avståndet med ett plåtbleck som dras fast med en lämplig plåtskruv, så att avståndet ger de antal grader man avser att använda.

Fast jag skulle ju skaffa en brytarspetsfördelare, dels för utseendet, funktionen och inte minst för att de är lättare att justera.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: tändning GTO -67

3
fick med original fördelaren i en låda så har funderat på fixa till den i stället..
Vikterna i den verkar vara rostfria och fjädrarna oxå (samt klena) och glappa verkar inte vara original eller? dock verkar klockan och resten rätt så just.
Mikael

Re: tändning GTO -67

4
Bilder?

Originalfjädrarna i 67:ans fördelare är jämförelsevis en aning mjuka upp till 2000varv för att streta emot mer därifrån upp till 4400varv.

Det kan vara svårt att få tag i nya originaldelar, såsom fjädrar, vikter och skaft till sin originalfördelare, MEN, man kan ju alltid köpa en fabriksrenoverad och plocka lämpliga delar ifrån?

En notering, använd ALDRIG ett s.k. "recurve kit", delarna i dessa är tillverkade av blötjärn, slits fort ut och ger en helt oförutsägbar tändkurva. SOPOR!
Möjligtvis kan de starkaste fjädrarna i kiten användas i nödfall.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/