2
av The Judge
Vilket nummer har din HEI-fördelare?
Korrekt tändkurva finer du i originalfördelaren.
Två steck på hubben tyder på att du har en 1965 eller tidigare hub som ska matchas mor en pil på transkåpan, det första stecket i rotationsriktningen är för 6° före och det andra är för 0°.
1967 hubben ska ha bara ett streck som ska matchas mot skalan på transkåpan.
Sätt lite "tipex" på andra stecket och matcha det mot skalan på din transkåpa.
Annars ska en 1967 400H.O. ha 6° initialt, plus 0-4° vid 1000 varv, 21-25° vid 2000 varv och 26-30° vid 4400varv, totalt 32-36° vid 4400 varv.
Vakuumförställningen ska ge 20° vid 15-17 in/hg och starta vid 8-10 in/hg.
HEI fördelare kan vara lite "trickiga" att få till men det går att svetsa igen öppningen där stoppinnen för centrifugalregleringen löper i, en aning, och sedan slipa upp, så att antalet grader inte blir mer än det avsedda hur mycket man än varvar eller hur svaga fjädrar man vill använda, original fjädrarna rekommenderas dock alltid, oavsett.
Likaså kan man mäta upp distansen mellan stoppet och pinnen hos vakuumförställningen och dela avståndet med det antal grader som är instämplat på armen, till höger om de tre sista siffrorna i applikationsnumret för vakuumförställningen. Sedan kortar man avståndet med ett plåtbleck som dras fast med en lämplig plåtskruv, så att avståndet ger de antal grader man avser att använda.
Fast jag skulle ju skaffa en brytarspetsfördelare, dels för utseendet, funktionen och inte minst för att de är lättare att justera.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/