Annons

Re: Funderingar kring kylning block och toppar

16
Mr.Pontiac skrev:men en racer har ju andra packningar än vad en hobbyist kör med och dom packningarna går att återanvända för att köra 400 meter
Det finns fler än en (1) racer och alla använder knappast samma typ av packningar, det kan ju bl.a. bero på vilken klass man kör i?
Jag återanvände FEL-PRO´s vanliga blåa, och det fungerade utmärkt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons

Re: Funderingar kring kylning block och toppar

18
Genom att den kräver mer kraft att driva och därmed ökad friktion så bidrar den till förhöjd temperatur, men naturligtvis så kan man ju inte peka ut den som en enskild orsak. Många bäckar små......

Det var därför 455S.D. (och RAV) med sin 80psi oljepump fick ett större drev på fördelaren för reducerat slitage.

Samt att alla med 60psi pumpen använde fördelardrev som var kadmium-pläterade.

Vad som är bättre eller inte beror på applikationen, men det är ytterst få, om ens någon, som använder en 80psi pump till ett "bygge" i dag.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Funderingar kring kylning block och toppar

20
Kent!

Jag la märke till att din lista (tror det var 22 punkter) av saker som påverkar motortemperaturen saknar en del.
Med tanke på dom du skrev med så kanske det finns 22 till... :razz:
Därför vill jag att medlemmar här som sitter inne med lite kunskap ska ge dig lite mera att upplysa om när nästa person frågar om kylningsbesvär! :)

Jag lägger till att däck med för lågt lufttryck ökar friktionen och därmed får motorn arbeta hårdare och bli varmare.

Adda det till din lista Kent!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Funderingar kring kylning block och toppar

21
Kvällens tillägg får bli spoiler på bakluckan(The Judge) som endast monterad utan att ge något tryck vara sig uppåt eller neråt inte påverkar motorns temperatur. Monterad för att ge bättre tryck på bakdäcken, vilket ju är vitsen, ökar motståndet. Monterad fel så aktern höjs tar bilen mer motstånd och därmed måste gasen ökas och en temperaturhöjning av motorn är oundviklig :lol: :lol: .

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se