Annons

Spänningsfall?

1
Bra kräm i start när bil är kall.Vid en del tillfällen med varm bil så startar bilen med ett nödrop.Känns som 19kg i komp.Tänkbara fel:

1: Taskigt batteri?
2: Dålig plus eller jord vid startmotor?
3: Startmotor börjar krokna?
4: Jordflätor generellt?
5: Kol/släpringar generator?

Någon nämde att läckande tätning bak vid veven kan ställa till det för startmotorn,blir skitigt o geggigt.Får väl köra uteslutningsprincipen.Har inte behövt gjort något på ca 14 år så det är väl dags.
Annons

Re: Spänningsfall?

3
Nej, original grenrör.Värmesköld på startmotor.Fet jordkabel från motor till batteri.Alla jordflätor sitter där dom ska.Ska mäta vilospänning på batteriet.Är ett nytt( 1år) batteri,Feltema.Bilen har gått klockrent förut men något har väl gett sig.El är inte min starka sida..

Re: Spänningsfall?

4
Hej på dig.
Jag hade ett liknande fel på en Buick jag hade.
Det var ena "stiftet" bak på start motorn som en av kablarna satt i som var löst .
Kabeln satt som den skulle,men "stiftet" var löst.
Satt dit en till mutter som drog fast den mot godset i start motorn,sen en till som drog fast kabeln.
Sen var mitt problem löst,hoppas det är något lika enkelt fel på din bil.
Hoppas det blev begripligt.

Re: Spänningsfall?

8
Efter lite frågor till folk på jobbet,gamla bil och elmekaniker lutar det åt att det är dags att riva startmotorn för koll.Ska dock först kolla att alla anslutningar sitter korrekt.

Fråga: Kan man plocka isär solenoiden eller köper man en komplett?

Min nuvarande startmotor är säkert en replacement,sitter det några nummer/koder OM den skulle vara bilens ursprungliga?