Hej
Har fått ett knivigt uppgrag av en kompis.Det är så att han råkat polvända batteriet och följden blev bla. att tändningsboxen pajade.Den har han bytt nu ,men den startar fortfarande inte.Efter lite letande gav han upp och lämnade den till mig.Frågan är nu var jag ska börja leta?
Finns det nån annan som råkat ut för detta och finns det några klassiska komponenter som pajar direkt typ en huvudsäkring eller relä?
Har inget elschema att gå på .Bilen är en Pontiac Firebird -88
tacksam för vägledning var jag ska börja
Mvh Pana
Annons
Re: Polvänt batteri-startar ej
2Om du har tur är det bara dioderna i generatorn som sagt upp sig.
Bilens huvuddator, ECP/PCM gillar inte heller att får strömmen fel väg.
Leta elfel utan elschema är som att cykla i mörker......
Bilens huvuddator, ECP/PCM gillar inte heller att får strömmen fel väg.
Leta elfel utan elschema är som att cykla i mörker......
3Kanske du har ett Kretsschema i instruktions boken?.
Annars har jag nog hellre cykla utan lyse.
Annars har jag nog hellre cykla utan lyse.
4Ägaren har ingen instruktionsbok heller
Så om vi säger så här..
Jag cyklar utan lyse i mörker uppför, med punktering och ishalka.
Har ni något tips var man kan få tag på rephandböcker?
btw bränslepumpen fungerar men den låter inte när man vrider på tändningen,det ska den väl göra?
//Pana
Så om vi säger så här..
Jag cyklar utan lyse i mörker uppför, med punktering och ishalka.
Har ni något tips var man kan få tag på rephandböcker?
btw bränslepumpen fungerar men den låter inte när man vrider på tändningen,det ska den väl göra?
//Pana
5Jodå, pumpen ska gå ett par sekunder när tändningen slås på.
Det är säkert inget fel på pumpen, men styrningen av den kan ha brunnit vid polvändningen.
Börja med att kolla/byta alternatorn (växelströmsgeneratorn).........
Det är säkert inget fel på pumpen, men styrningen av den kan ha brunnit vid polvändningen.
Börja med att kolla/byta alternatorn (växelströmsgeneratorn).........
6Ok ska kolla upp generatorn
Men,"The Judge", kanske en dum fråga men
Dioderna i generatorn? Krävs det att dessa är hela för att bilen ska starta?
Borde den inte bara sluta ladda då?
//Pana
Men,"The Judge", kanske en dum fråga men
Dioderna i generatorn? Krävs det att dessa är hela för att bilen ska starta?
Borde den inte bara sluta ladda då?
//Pana
7Eftersom ALL elektrisk utrustning får sin ström från alternatorn så är det inte så långsökt som du tror att den måste funka för att motorns styrsystem ska få motorn att fungera?
10Hej...
Prova denna länken om du vill, han kanske har det du söker i litteraturväg... Jag har bara goda erfarenheter från denna länk, han är bra o göra med/Danne...
kent@hortlund.se
Prova denna länken om du vill, han kanske har det du söker i litteraturväg... Jag har bara goda erfarenheter från denna länk, han är bra o göra med/Danne...
kent@hortlund.se
11Hej igen...
Glöm bort den adressen jag skrev i förra mailet, här kommer den rätta istället.. Lycka till/Danne...
http://hortlund.se/
Glöm bort den adressen jag skrev i förra mailet, här kommer den rätta istället.. Lycka till/Danne...
http://hortlund.se/
12Hej
Jo jag har kollat med Kent. Han har har en verkstadshandbok på 1500 sidor för 1200:- och en instr.bok för 400:-
Men måste få ihop allt som är bortskruvat först och prova dra på starten.Sedan kolla dioderna i alternatorn. 1200:- känns lite saftigt om felet kan hittas innan.
Btw om dioderna visar sig vara trasiga ,var kan man köpa sådana?
//Pana
Jo jag har kollat med Kent. Han har har en verkstadshandbok på 1500 sidor för 1200:- och en instr.bok för 400:-
Men måste få ihop allt som är bortskruvat först och prova dra på starten.Sedan kolla dioderna i alternatorn. 1200:- känns lite saftigt om felet kan hittas innan.
Btw om dioderna visar sig vara trasiga ,var kan man köpa sådana?
//Pana
13Hej...
ja, böckerna är ju inte gratis... du kan ju lära dej mera om bilen än bara hitta det aktuella felet, dvs om intresset finns/Danne...
ja, böckerna är ju inte gratis... du kan ju lära dej mera om bilen än bara hitta det aktuella felet, dvs om intresset finns/Danne...
14Nä inte gratis här heller men vettigt pris ialf. http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... m270.l1313