Annons

Stumma Bromsar

1
Vart på väg hem från Västerås i söndags och i höjd med Laxå( tror ja det var ) så blev bromsarna helt stumma :shock: . Fick köra resten av vägen hem med två fötter på bromspedalen för att få stopp på bilen. Trodde att detta berodde på backventilen vid servon plus dålig vakumslang. Har bytt detta i dag men bromsarna är fortfarande stumma. Servon har vakum därav så har jag uteslutigt den, men vad kan vara fel???? Hittar inga läkage vid huvudcylindern....
Annons

Re: Stumma Bromsar

6
Firman som jag pratade med var Yankee Parts ..... Har kollat på rockauto men då får jag skicka iväg min servo för att få en ny.... känns som det är mycket som kan gå fel annars så hade det vart guld. Vad har du för erfarenhet från dom? Har tittat på Ames men dom hade ingen.....någon som vet om den som satt på GTO:n, Tempest och LeMans samma år passar? Kanske ska tillägga att det handlar om en Catalina 65:a med trummor runt om.

Re: Stumma Bromsar

10
Brolin skrev:Firman som jag pratade med var Yankee Parts ..... Har kollat på rockauto men då får jag skicka iväg min servo för att få en ny.... känns som det är mycket som kan gå fel annars så hade det vart guld. Vad har du för erfarenhet från dom? Har tittat på Ames men dom hade ingen.....någon som vet om den som satt på GTO:n, Tempest och LeMans samma år passar? Kanske ska tillägga att det handlar om en Catalina 65:a med trummor runt om.
Inte behöver du skicka över din till dem för att få köpa en ny? Varifrån har du fått denna ide´?

Jag har endast goda erfarenheter av rockauto.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Stumma Bromsar

14
pontiac6569 skrev:judge! du måste skicka ditt gamla servo till rockauto,har haft mailkontakt med dem i veckan.
Sorry, det måste råda missuppfattningar här angående "core return"!

De har precis samma system som här hemma när det gäller t.ex. utbytes bromsok och liknande....

"Core" är en avgift som du får tillbaks OM du skickar ditt gamla ämne till dem, om INTE gör det så behåller de "core"-avgften.
(Och eftersom frakten till USA vida överstiger "core" värdet så är det ju bara att betala och se glad ut?)

Från rockautos villkor:

Cores

Some of the parts we sell are remanufactured. These parts are identified in our catalog as "remanufactured" or "reman."

For parts like alternators and master cylinders, the basic body (a complex and expensive metal casting) usually is very durable. But components, like bushings and seals, can wear out and cause the part to fail. Replacing just the worn components can be very cost-effective, helps protect the environment, and produces very reliable results. (Visit Cardone Industries, our primary supplier of remanufactured parts, for more information about remanufacturing.)

Remanufactured parts usually have a core charge. The core charge is a deposit that the manufacturer charges us, and which we pass on to you, to encourage the return of old parts to be remanufactured. You pay the core charge when you place your order. If you return the old part to us, we refund the core charge.

To receive credit, cores (except for complete engines and transmissions) must be returned within six months of the date your order was placed. Complete engine and transmission cores must be returned within two weeks from the date your order is delivered.

Cores must be complete, rebuildable, fit the same vehicle application and be returned in the box the remanufactured part came in. This means the part you send back needs to have whatever components (like pulleys) came on the remanufactured part. The box helps identify the part and proves to the manufacturer that the core replaces one of their products. Obviously, the core won't be working well (or you wouldn't have replaced it) but it can't be smashed, rusted solid, or otherwise unusable. (We rarely reject a core. If the part came off a running vehicle and just wore out--no problem. But please don't send a part that's been soaking in junkyard mud for 5 years and expect to receive core credit!)

Shipping charges on cores aren't refundable. (Before sending back a core, you'll need to decide if the core deposit is worth the shipping cost.) As with any return, before returning a core you must obtain and follow return instructions from our Order Status page or via email.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Stumma Bromsar

15
Hoppas du har rätt Kent för jag skall försöka beställa en servo därifrån. Tyvärr så passade inte Jannes servo på min bil, men tack Janne för att du hörde av dig. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan grejorna dyker upp i brevlådan?