Ny här på forumet och skaffade min första jänkare för ett par månader sedan. Har länge varit inne på 60-70tals muskelbilar av
av Chrysler koncernen..Men så en fin vårdag dök denna Lemans 65a upp! Måste ha tänkte jag! Den ser ju ut som en GTO! tänkte jag uppspelt. Så jag och farsan slängde oss i bilen och for direkt. Det blev ett köp och dagen efter börjades del nr1 i projektet : Lackering! Men innan lackeringen fick farsan hjälpa mig och svetsa upp den lite först.
Plåten närmast baksida bakhjul ( Kallas sandplåt på amazon?) var det 5-8mm spackel på så dessa är helt nygjorda, även skärmkanter bak/undersida dörrar är lagade. Nu till bilder!
Före.

Efter. Garage lackad av oss, farsan har stripat.

Provisoriskt upphängt avgassystem. Håller på att fixa det.

Lite allmän info om bilen :
Höjd bak (syns ganska tydligt).
Inredning är väl sisådär, vilket innebär att tidigare ägare har bytt ut sätena mot nyklädda ej pontiac säten. Ingen mittkonsol, jag klädde om dörrsidorna enkelt (tills man får tag i original dörrsidor), ny matta och div. Eftermarknads ratt och växelspak, innertak OK. Kommer bild på detta.
Dixiehorn fler tons tuta.
350 diesel motor från någon 80tals olds? Har förövrigt endast bytt glödstift i denna men kommer såsmåningom byta ut denna mot en 400". Kommer mer info om motorn.
Har renoverat dörrgångjärn och justerat dörrarna så man behöver bara klicka till med fingret iprincip. Bara justeringen i sig var en hel historia då man åker på att lyfta bort skärmar, huv, kofångare för detta!
Nya lås satser monterad.
Nytt 2.5" avgassystem gjort av oss, tidigare var det något fjuttigt mindre än 2" avgassystem som måste ha strypt motorn?
Planen är att få till 70tals stuk på bilen.
Nu till motorn! Fick tag i en 400" bara 1.5mil ifrån mig och slog till.

Info om motorn och mina planer:
*Gjutnummer block : 481988.
*Köpte ett par #62 toppar för ett tag sedan. D089 & I198.
*Fick med en 0.68 kam med lyftare och även en comp cam med lyftare som heter 54-224-4 eller var det 51-224-4? Har 54 nerskrivet men blir osäker nu.
*Holley street dominator insug (Tänkte prova denna men blir nog ett original insug).
*Holley 750 förgasare.
*Delco fördelare.
Nu till vad som är gjort åt motorn.
Blocket är uppborrat 0.40 och har införskaffat 0.40öd kolvar, kolvringar/oljeringar.

Vevaxeln såg inge kry ut, var ganska repigt både på axeln och på lagrena när man tog nageln och kände. Tror att den haft för dålig smörjning. Så den skickades iväg till Östersunds motorrenovering. Blev 0.20 nerslipat på ram och 0.10 på vev. Lager för dessa dimensioner har införskaffats. Kommer bild på nyslipade axel imorgon.

Förövrigt så har jag handlat komplett felpro packningssats, kamaxel fett, gradskiva för kamaxel montering och här står jag i detta nu.
Till helgen ska jag få hjälp och börja montera ihop motorn. Topparna

Har börjat titta på ventilerna på topparna och dessa verkar vara OK..återstår och se då dom alla är kontrollerad.
Nu börjar klockan bli på tok för mycket så jag avslutar här. Kommer förmodligen göra en update imorgon.
Haft otroligt mycket hjälp av detta forum under dessa hektiska månader med renovering till höger och vänster. Så kom gärna med tips,ideer / frågor vare sig det gäller motor setup, karossmässigt...vad som helst egentligen

Over and out!