Annons
Annons

Re: oljetillsatser

2
Plånbokstömmande produkter för entusiaster som ännu inte skaffat sig tillräckliga kunskaper om hur och varför en motor fungerar som den gör.
Lika bortkastade pengar som att köpa mirakelmedel att hälla i tanken.........

Obs, detta är vad förstått ingen allmän inställning utan vad JAG funnit och jag tycker att det är skönt att slippa fundera på oväsentligheter.
Vad andra funnit får stå för dem.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: oljetillsatser

3
Jag läste för ett tag sedan en "teori" som gick ut på att oljan idag, trots mindre zink, är betydligt bättre än den som fanns tillgänglig då våra bilar var nya. Problemet är istället bensin med 10% etanol som försämrar oljans smörjegenskaper. Själv tankar jag 98-oktan som bara innehåller ett par procent etanol samt använder vanlig 10W-30 mineralolja från Swedol utan tillsatser (hade Comp Cams-tillsats vid inkörning av motorn) och byter oljan oftare istället. Ska erkänna att jag häller i blyersättning vid tankning utan att veta om det gör någon egentlig skillnad :roll:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: oljetillsatser

4
Burningbird skrev:Själv tankar jag 98-oktan som bara innehåller ett par procent etanol.
Jag rekommenderar att du tar dig en titt i bensinbolagens data/miljöblad, så får du reda på hur det förhåller sig i verkligheten.

Och, det finns INGEN anledning att använda högre oktanatal än det som motorn är byggd för.
Resultatet blir oftast det omvända mot det förväntade.......

Oktantal är alltså ingen kvalitetsfaktor, det är endast en faktor hur pass motståndskraftig mot spikningar soppan är. Inte sällan innehåller 98 MER etanol än 95 för att höja oktantalet, lägg till detta att 98 brinner långsammare vid förbränningen.
Har man då en motor som är optimerad för 95 och ändå inbillar sig att 98 skulle vara bättre så får man med 98 en slöare bil som dricker mer soppa och höjda HC-värden.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: oljetillsatser

5
Jag har inte läst just databladen från bensinbolagen men väl fakta från deras hemsidor. 95-oktan eller E10 får innehålla max 10% etanol men innehåller normalt mellan 5-10%. 98-oktan eller E5 får innehålla max 5% etanol men innehåller normalt mellan 0-5% etanol. Detta går att läsa på preem's Q8's, Ingo's, Qstar's mfl. hemsidor.
Min bil går att köra på både 95 och 98 oktan utan spikningar trots över 10:1 i komp. men går märkbart bättre på 98-oktan. Back to topic! Min åsikt är att vid inkörning kan det vara bra med lite extra zinktillsats men annars fungerar det bra utan tillsatser, bättre att byta olja lite oftare.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: oljetillsatser

6
Databladen finns ju på varje bensinbolags hemsida, där du varit. Det hade ju varit lätt för dig att kolla?
95 oktan är INTE E10.
E10 är ett helt annat bränsle som ännu inte finns i Sverige.
E5 finns inte heller,men skulle kunna vara både 95 och 98 eftersom båda tillåts ha 5% etanol........

Om motorn inte spikar på 95 finns INGA som helst vinster att tanka 98, av tidigare beskrivna orsaker.

Och, etanol-tillsatsen i bensinen fungerar endast som en utfyllnad, likt EGR, och tillför ingen energi alls.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: oljetillsatser

7
The Judge skrev:Databladen finns ju på varje bensinbolags hemsida, där du varit. Det hade ju varit lätt för dig att kolla?
95 oktan är INTE E10.
E10 är ett helt annat bränsle som ännu inte finns i Sverige.
E5 finns inte heller,men skulle kunna vara både 95 och 98 eftersom båda tillåts ha 5% etanol........

Om motorn inte spikar på 95 finns INGA som helst vinster att tanka 98, av tidigare beskrivna orsaker.

Och, etanol-tillsatsen i bensinen fungerar endast som en utfyllnad, likt EGR, och tillför ingen energi alls.
Jag har läst på lite mer nu och jag erkänner att jag hade fel om E10 i Sverige, det säljs inte här än, dock får 10% blandas i 95-oktan om pumparna märks om till E10. Exempelvis länder som Finland och Tyskland säljer redan E10. Har nu också läst databladen från preem, Shell/st1, okq8, Statoil samt Ingo och hittar inga uppgifter som stödjer ditt påstående att "Inte sällan innehåller 98 MER etanol än 95 för att höja oktantalet". Endast okq8 anger att både deras 95 och 98 innehåller 5% etanol, övriga uppger att deras 98-oktan innehåller MINDRE etanol. Både Statoil och Ingo anger att deras 98-oktan normalt innehåller endast 2-3% etanol, alltså hälften mot deras 95-oktan.
Så du kanske ska lyda ditt eget råd och läsa databladen från bensinbolagen? Eftersom vi oftast inte har elektroniskt styrd tändning och insprutning i våra bilar finns risken att en motor som normalt går bra på 95-oktan börjar spika vid hög yttertempratur och när motortempen stiger vid exempelvis hård körning eller vid cruising en varm sommardag. För 50öre extra litern tankar jag hellre 98 för att vara på den säkra sidan + att min motor känns något piggare, även fast den normalt går att köra på 95.

Ber om ursäkt till trådskaparen för det här spårade ur och hoppas att fler delar med sig av sina åsikter angående oljetillsatser så du får svar på din fråga.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: oljetillsatser

8
Vad jag förstått så har Pontiac väldigt hårda säten och monterar man dessutom rostfria ventiler är man hyfsat garderad.Värre är väl då äldre motorer typ 50,tidigt 60-tal.Förstår då om folk häller i tillsatser även om smörjningen blir av promille karaktär.Vad gäller oljetillsatser så kör jag på Biltemas mineral och har gjort så länge.Så billigt att man kan byta oftare istället. Dom här gamla V8:orna går på diskmedel om det kniper,är ju inte direkt japanska toleranser!

Re: oljetillsatser

9
Burningbird skrev:
The Judge skrev:Databladen finns ju på varje bensinbolags hemsida, där du varit. Det hade ju varit lätt för dig att kolla?
95 oktan är INTE E10.
E10 är ett helt annat bränsle som ännu inte finns i Sverige.
E5 finns inte heller,men skulle kunna vara både 95 och 98 eftersom båda tillåts ha 5% etanol........

Om motorn inte spikar på 95 finns INGA som helst vinster att tanka 98, av tidigare beskrivna orsaker.

Och, etanol-tillsatsen i bensinen fungerar endast som en utfyllnad, likt EGR, och tillför ingen energi alls.
Jag har läst på lite mer nu och jag erkänner att jag hade fel om E10 i Sverige, det säljs inte här än, dock får 10% blandas i 95-oktan om pumparna märks om till E10. Exempelvis länder som Finland och Tyskland säljer redan E10. Har nu också läst databladen från preem, Shell/st1, okq8, Statoil samt Ingo och hittar inga uppgifter som stödjer ditt påstående att "Inte sällan innehåller 98 MER etanol än 95 för att höja oktantalet". Endast okq8 anger att både deras 95 och 98 innehåller 5% etanol, övriga uppger att deras 98-oktan innehåller MINDRE etanol. Både Statoil och Ingo anger att deras 98-oktan normalt innehåller endast 2-3% etanol, alltså hälften mot deras 95-oktan.
Så du kanske ska lyda ditt eget råd och läsa databladen från bensinbolagen? Eftersom vi oftast inte har elektroniskt styrd tändning och insprutning i våra bilar finns risken att en motor som normalt går bra på 95-oktan börjar spika vid hög yttertempratur och när motortempen stiger vid exempelvis hård körning eller vid cruising en varm sommardag. För 50öre extra litern tankar jag hellre 98 för att vara på den säkra sidan + att min motor känns något piggare, även fast den normalt går att köra på 95.

Ber om ursäkt till trådskaparen för det här spårade ur och hoppas att fler delar med sig av sina åsikter angående oljetillsatser så du får svar på din fråga.
Det är bra att du läst på, finns ingen anledning att be om ursäkt för diskussionen, vi klyver hår här.
Det är valfritt att gå på sin "känsla" för vad motorn går bäst på, men onödigt är alltid onödigt.
Skulle dock vara intressant att se skillnaden på dina time slip´s med 95 vs 98.
Senast redigerad av The Judge den 10 nov 2015 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: oljetillsatser

10
Peje skrev:Vad jag förstått så har Pontiac väldigt hårda säten och monterar man dessutom rostfria ventiler är man hyfsat garderad.Värre är väl då äldre motorer typ 50,tidigt 60-tal.Förstår då om folk häller i tillsatser även om smörjningen blir av promille karaktär.Vad gäller oljetillsatser så kör jag på Biltemas mineral och har gjort så länge.Så billigt att man kan byta oftare istället. Dom här gamla V8:orna går på diskmedel om det kniper,är ju inte direkt japanska toleranser!
Pontiac´s motorer ÄR äldre motorer, den första V8 med topp ventiler kom 1955.
Och, jag har inte funnit några belägg för att kvaliteten på gjutmaterialet skulle vara sämre förr, snarare tvärtom.
Ventiler i rostfritt är dock alltid en bra ide´ vid renovering, av flera skäl, ett av skälen är att de är tillverkade i ett stycke.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/