Sida 4 av 4

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 30 okt 2015 08:53
av Burningbird
Tack! Hade egentligen inga planer på ny bil men fastnade för den här Bonnevillen ;) Ska försöka våtslipa de områden på karossen som har bättrats med primer för att smälta ihop bättre med patinan. Ev. blir det en omkromning av stötfångarna men ingen ny lack 8-)

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 20 dec 2015 21:37
av Burningbird
Fick hem Summit 2801-kamkit, kamdrivning och rep.sats till Holleyn idag. Förhoppningsvis får jag klart motorn under jul/nyår!
Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 21 dec 2015 20:33
av stephan
Vilka elektroder använde du? Har ett insug som behöver svetsas, bussgods har tappat det i cementgolvet, inte så kul.
Grattis till en häftig bil med patina !!!

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 21 dec 2015 21:22
av Burningbird
stephan skrev:Vilka elektroder använde du? Har ett insug som behöver svetsas, bussgods har tappat det i cementgolvet, inte så kul.
Grattis till en häftig bil med patina !!!
Tack! Jag svetsade faktiskt med en vanlig MIG-svets efter att ha förvärmt insuget. Gick riktigt bra!

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 21 dec 2015 21:51
av Burningbird
Efter att kört alla större delar en sväng i diskmaskinen :roll: och blåst rent noga med tryckluft så blev det ihopmontering av Holleyn. Passade också på att plocka bort alla delar till chocken då den inte används iaf. Nu väntar ingradning av kammen och montering transmissionkåpa och tråg. Håller vädret i sig kanske det blir provkörning med nya motorn redan i januari ;)
Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 30 dec 2015 22:31
av Burningbird
Monterade och gradade in 2801-kammen idag. Med en std. Summit kamdrivning hamnade intake CL på 108°/214°@.050" (insug stänger 35° ABDC) och exhaust CL på 116°/224°@.050" vilket stämmer exakt med kamkortet. Även lyftet på ventilerna var helt enligt spec på 0.444" och 0.466". Dock stämde advertised duration på 288°/298° inte alls, vid .006" lyft fick jag bara 277°/283° vilket stämmer bättre in på Summit's tidigare kamkort för 2801-kammen.
Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 02 jan 2016 11:48
av Burningbird
Plockade ihop den andra 350n provisoriskt och satte upp den i en motorbock för att lättare kunna ha koll på alla delar. Blev lite förvånad över hur små kanalerna i 2-portsinsuget är (gjutet -66), eftersom topparna ska planas ca 0.070" kommer jag spara 2mm när insuget portmatchas för att kanalerna mellan insug/toppar ska stämma hyfsat ("golvet" i topparna kommer hamna något lägre).
Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 12 jan 2016 15:42
av Burningbird
Nu är den ena 350'n så gott som klar. Oljetryck är uppkört och låg stabilt på 68psi. Har bara lite småfix kvar som generator/servopumpfästen, några givare, slangar etc. Återkommer efter inkörning med resultat, ska bli kul att se om jag märker någon skillnad mellan den här 350'n med 2801-kam mot min förra 350 med 068-kam. Har lagt ut totalt ca 11500kr men räknar med att den andra 350'n kommer kosta något mindre att färdigställa. Effekten beräknas enligt Dyno 2000 till 325hp@5000rpm och 375ft-lbs@4000rpm.
Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 16 jan 2016 13:52
av Burningbird
Lite kort om planen för 350 nr2, reservmotor till Bonneville 65an: Slipa veven, nya lager och ringar. Gatportade 76-toppar, 9.75:1 komp, 066-kam. Originalinsug med Q-jet och originalfördelare med Pertronixkonvertering. Blir förmodligen också 1 3/4" headers och 2500stall converter eftersom bilen senare kommer få en 488-stroker med KRE-toppar.

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 23 mar 2017 09:28
av Burningbird
Var ett tag sen jag uppdaterade här... Den nyare 350n sitter monterad i Firebirden och väntar på uppstart (ska byta damper då den gamla var sprucken). Veven till den första 350n är på slipning och har fått ett -77 insug med Q-jet istället, HEI, 2801-kamkit, flexplatta, packningar/lager etc. är också på väg hem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med motorn just nu men den får väl stå och se vacker ut i garaget tillsvidare.