-69 blocket är tidigare svetsat runt 2 frostplugg, antagligen har någon glömt att fylla på glykol och blocket har spruckit. Bestämde mig för att slipa bort den gamla svetsen, fräsa ur sprickorna, värma upp blocket och svetsa om.



Ok, tack Peje! Återkommer lite senare vid ihopmonteringen.Peje skrev:Har en Carter Quadrajet från 1973.Funkade problemfritt på min under alla år.Kom med ett bud.
Vet inte exakt än men runt 10000kr. Då har jag räknat med beg. toppar för 2500kr + planing 1000kr, slipning vev 2000kr, kam/ lyftare, kamdrivning, kamlager + ramlager (har nya vevlager, packningssats, frost/oljeplugg och motorfärg sen tidigare), kolvringar, stötstänger, ventilfjädrar, Hei-fördelare, vevstaksmuttrar, låsmuttarar till vipporna etc. 10000kr kanske inte låter så billigt men min 400a kostade nästan 60000kr att "originalrenovera" och då gjorde jag all montering själv utom förgasaren (byggd av Kent), bara maskinjobben på block och toppar kostade 27000kr.BAN-ONE skrev:Hur många påsar räknar du med att kunna landa på när du e färdig?
KRE och Butler säljer ju färdiga motorer men dom ligger från 10000dollar och upp. Finns några mindre firmor som bygger kompletta Pontiacmotorer för ca 4000dollar också men då är det med gjutna stakar och kolvar, typ originalrenovering.Peje skrev:Går det att köpa en Pontiac "crate" motor eller gäller det bara Cheva?
Har kört några dynosim. i datorn och beroende på hur mycket topparna flödar efter portning, mellan 300 och 330hk. Med en Summit 2801-kam och portning ca 350hk. Men dom siffrorna får man ta med en nypa salt. Min 360hk 400HO skulle enligt programet ge ca 318hk helt original och efter renovering med portning, headers, högre komp, andra vippor etc. ge 397hk. Har läst om ett par liknande 350-byggen som har dynokörts och gett mellan 320-330hk.BAN-ONE skrev:Tycker 10k låter riktigt billigt.
Hur många hk kommer han att lämna ungefär tror du?
Återgå till "Garaget - Samlat!"