Annons
Annons

Re: Köpa cam!

10
Om man nu är så jävla läs kunnig som du så kan man ju spara
sekunder på att slippa läsa både här och bruks anvisningen!
Sedan har man väl ett forum för att hjälpa till det finns så många olika människor i världen så varför ska man jävlas med en Pontiac broder för när han kanske missar detta!
Vad vet du om det!
Lägg inte krut på att svar för då blir jag bara!
FÖRBANNAD SKA DU VETA!!

Re: Köpa cam!

11
Körde med 068an i min Firebird med 350/350 och 4.10 i bak, jäkligt nöjd med den kammen mkt brett register 8-) Köpte den från Hansen men fick inte med någon bruksanvisning el. dylikt hur inkörningen skulle gå till. Jag använde "inkörningspasta" samt körde upp oljetrycket innan start med en borrmaskin via drivaxeln till oljepumpen under fördelaren. Höll stabilt ca 2000varv direkt efter uppstart i 15-20min. Provkörde lugnt 5mil och byte olja igen. Har kört 500mil nu och kammen fortfarande som ny.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Köpa cam!

12
Så här brukar jag göra:
Nya lyftare samt inkörningspasta på alla nockar och fördelardrev, gärna liten dutt på stötstängernas ändar samt i skålen för vippans kula, inga mängder bara.
Notering: Överskott av inkörningspasta brukar hamna i botten på oljekanalen och täppa igen oljeflödet till lyftarna för de bakre cylindrarna.



Rekommenderad uppstartsprocedur PONTIAC:

1. Se till att bilen står säkert , att p-bromsen är till , att växel inte kan "hoppa" i.
2. Fyll motor och filter med olja, totalt 5,5 liter med "korta" filtret. Använd 10w/30, 10w/40 mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan. Dra upp oljetrycket med lämpligt verktyg. Drivningen till oljepumpen går moturs.
3. Kolla att 1.ans kolv är i tändläge, 6:ans vippor "väger", 1:ans ventiler stängda. Sätt i fördelaren, (justera oljepumpdrivningens skaft med en stor skruvmejsel så att den hamnar rätt i fördelarens drev), med vacuumklockans anslutning samt rotor riktad 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, rotorn kommer då att peka mot förarplatsen när fördelaren kommit ordentligt på plats. Sätt tändkablarna, med ettans på den post dit rotorn pekar, så att rätt tändföljd uppnås, 18436572 moturs. Vrid tillbaka motorn så att den står 10-12 grader före på tändmarkeringen. Koppla testlampa till jord samt till minuspolen på tändspolen, vrid fördelaren tills det att lampan just tänds, drag fast fördelaren.
4. Kör motorn mellan 1500-2500 varv, variera, utan belastning en halvtimme. Använd gärna en känd förgasare sätt varvtalet med chokens högtomgångskam.
5. Efter en halvtimme tas varvtalet ner till tomgång och tändinställningen kollas, ca10-12 grader med vacuumslangen bortkopplad och pluggad under justeringen.
6. Kör bilen med varierande hastighet och belastning de första 5 milen. Försiktigt med gasen och inga höga varv.
7. Kör 5-6 halvgasaccelerationer till 5000varv, släpp gasen efter varje, och gå ner till ca 30km/h med växeln i.
8. Byt olja och filter. Använd 10w/30, 10w/40 mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan de första 2-3- oljebytena. Kör de kommande 100 milen normalt, utan att varva över 5000 varv eller hårdkörning i allmänhet.
9. Byt olja och filter igen.
10. Sådär ja, då är motorn klar !
11. Lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/