Annons
Annons

Re: tändning inställning 389

2
Mät kondingen lös, den ska mäta 0,2 mFd.
Mät tändspolens primärlindning, med bilens kablar bortkopplade, över + och - ska ligga inom 1,8-2,0 ohm. Mät sedan sekundärlindningen över + eller - och mittpolen där tändkabeln ska sitta, det ska mäta mellan 7500 och uppåt 10-15000 ohm.
Kolla spänningen mellan + på tändspolen och karossjord med tändningen påslagen, det ska mäta runt 7 volt. Mät sedan med motorn igång då ska du ha mellan 9-11 volt.
Ställ kamvinkeln (brytaravståndet) till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du inte har nå´n kamvinkelmätare så kan du ställa brytarnas avstånd till 0.4mm initialt för att få igång motorn, sedan när allt är klart så kan du skruva justerskruven medurs tills motorn börjar misstända och sedan tillbaka exakt ett halvt varv så är avståndet precis som motorn vill ha det.
Ställ tändpunkten med en tändinställnings (stroboskop)-lampa, på 65:an har du två skåror på hubben till remskivorna/dampern, den första indikerar 6° före och den andra indikerar 0:an. Ställ på det första strecket efter att du kopplat bort slangen till vakuumförställningen och pluggat denna under justeringen.

Nu har du lite att börja med.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/