Hej
Har en 400 som går illa, den vill gå ganska oroligt på tomgång "låter som om den missar" När man gasar till så vill den dö av lite innan den kommer.
Vad har jag provat.
Jag har ställt brytaren samt tändningen "Ingen skillnad"
Jag har bytt kam samt lyftare "kamen å lyftarna som satt i var mycket slitna men ingen skillnad efter byttet"
Jag har bytt soppafilter "Ingen skillnad"
Jag har provat en annan förgasare "Ingen skillnad"
Vet inte vad ni behöver veta för att kunna hjälpa mig att kunna lösa problemet. Ställ frågor så ska jag svara på dom så ni kan hjälpa mig få till detta
/ Christoffer
Annons
Re: 400 som går illa
2Motorn i sig är en 265 hästars 400 från 1968 avsedd för A/T med 8,6:1 i komp och en #254 kamaxel samt 2-ports förgasare original
Det som är ändrat är:
Edelbrock's Torker insug
Holley 600 vacum
Hedders
Kammen är en Clevite Cs1038R
Det som är ändrat är:
Edelbrock's Torker insug
Holley 600 vacum
Hedders
Kammen är en Clevite Cs1038R
3Har du ställt kamvinkeln (brytaravståndet) till 30°?
Har du ställt tändpunkten till 10° med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad och pluggad?
Har tändspolen mellan 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord under gång?
Torker insuget är ett enplans race-insug som passar hyggligt till en högkompad 500 hästars 455:a med runt 3.55 i bakaxeln.
Holley 600 är en "snik" ersättningsförgasare som kan passa bra på en F**d smallblock, alldeles fel och alltför liten för en frisk Pontiac V8.
Headers är race-grejor som man snart tröttnar på om man uppskattar körbarhet och V8-muller.
Kammen är en bra OEM ersättning för motorer med lite lägre komp., så den har du haft tur med?
Men de andra prylarna skulle snart hamna på blocket om det vore min bil.
I stället skulle jag skaffa ett 1968-72 original gjutjärnsinsug med en matchande Q-jet samt originalgrenrör eller om man så vill ett par RamAir/H.O. grenrör, så slipper man byta packningar tre gånger per säsong.
Observera att detta är vad JAG skulle göra, sen finns det andra som tycker annorlunda, och det får de göra bara de inte spyr sin galla över mitt inlägg?
Har du ställt tändpunkten till 10° med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad och pluggad?
Har tändspolen mellan 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord under gång?
Torker insuget är ett enplans race-insug som passar hyggligt till en högkompad 500 hästars 455:a med runt 3.55 i bakaxeln.
Holley 600 är en "snik" ersättningsförgasare som kan passa bra på en F**d smallblock, alldeles fel och alltför liten för en frisk Pontiac V8.
Headers är race-grejor som man snart tröttnar på om man uppskattar körbarhet och V8-muller.
Kammen är en bra OEM ersättning för motorer med lite lägre komp., så den har du haft tur med?
Men de andra prylarna skulle snart hamna på blocket om det vore min bil.
I stället skulle jag skaffa ett 1968-72 original gjutjärnsinsug med en matchande Q-jet samt originalgrenrör eller om man så vill ett par RamAir/H.O. grenrör, så slipper man byta packningar tre gånger per säsong.
Observera att detta är vad JAG skulle göra, sen finns det andra som tycker annorlunda, och det får de göra bara de inte spyr sin galla över mitt inlägg?
4Tackar för ditt svar!
Mycket bra fakta.
30 grader på kamvinkeln är fixat. Men kan svängningsdämparen vrida sig ?
För skulle ställa tändningen så märkte vi att markeringen var flera cm fel den ligger 3cm nedan 0 markeringen på skalan. vrider vi den max så kommer den upp till 6 men då vill inte motorn gå alls. Även om vi drar ur eller har vakumslangen där så blir det ingen större skillnad.
Funerar på att göra enn egen 0 markering men innan jag gör det så undrar jag om det kan vara något annat som kan fela. så jag slipper ha flera sträck på dämparen
/Christoffer
Mycket bra fakta.
30 grader på kamvinkeln är fixat. Men kan svängningsdämparen vrida sig ?
För skulle ställa tändningen så märkte vi att markeringen var flera cm fel den ligger 3cm nedan 0 markeringen på skalan. vrider vi den max så kommer den upp till 6 men då vill inte motorn gå alls. Även om vi drar ur eller har vakumslangen där så blir det ingen större skillnad.
Funerar på att göra enn egen 0 markering men innan jag gör det så undrar jag om det kan vara något annat som kan fela. så jag slipper ha flera sträck på dämparen
/Christoffer
5svängningsdämparen kan vrida sig, det hade min gammla gjort med ca 6 grader.
Lars
Lars
Pontiac GTO -06
Pontiac LeMans -69
455 HO -70 th200 4R
Pontiac LeMans -69
455 HO -70 th200 4R
6Har du ställt kamvinkeln (brytaravståndet) till 30°?
JA
Eftersom att jag vart tvungen att göra egen nolla då jag tror att svängningsdämparen har vridigt sig så kan jag inte säga att den är 100% men det skilljer max 1-2 grader
den vandrade lite men 8,5-8,9 volt
Den beter sig lite som den vore högtänd med att den är orolig
Fler tips?
JA
Eftersom att jag vart tvungen att göra egen nolla då jag tror att svängningsdämparen har vridigt sig så kan jag inte säga att den är 100% men det skilljer max 1-2 grader
den vandrade lite men 8,5-8,9 volt
Den beter sig lite som den vore högtänd med att den är orolig
Fler tips?
7Med en graderad vakuummätare så kan du kolla vakuum i insuget, under förgasarspjällen (inte i en enskild kanal).
Kolla på tomgång, med och utan växel ilagd (A/T) och notera varvtalsskillanden mellan N och D.
Ställ tomgångsblandningsskruvarna lika mycket ut från botten för högsta vakuum.
Om du inte kan få motorn att gå sämre (rikare) med skruvarna längre ut från det "bästa" läget så är tomgångskretsen för mager för din applikation.
Sist kan du prova att choka motorn på tomgång, med chokebladet eller handflatan, om varvet ökar här och det inte går att korrigera med blandskruvarna så måste förgasaren få hjälp.
Kolla på tomgång, med och utan växel ilagd (A/T) och notera varvtalsskillanden mellan N och D.
Ställ tomgångsblandningsskruvarna lika mycket ut från botten för högsta vakuum.
Om du inte kan få motorn att gå sämre (rikare) med skruvarna längre ut från det "bästa" läget så är tomgångskretsen för mager för din applikation.
Sist kan du prova att choka motorn på tomgång, med chokebladet eller handflatan, om varvet ökar här och det inte går att korrigera med blandskruvarna så måste förgasaren få hjälp.
8Tackar för utförliga svar och tips. Kollar detta ... lite prylar jag måste låna på mig för att göra dessa test ...
Återkommer så fort jag provat
Återkommer så fort jag provat
9Så jag han aldrig testa detta utan bilen han sluta gå innan.
Skulle åka in till stan för Bilsport var här och fotade för ett gatbilrepotage. På vägen in dog bilen i ett röd ljus. Fick i gång den men den var svår som f.. att få igång. Den gick ungeför som om det satt en supervasskam i den samt att den luktade soppa. När jag åkte iväg berättade mina vänner det stank soppa om bilen + att den svartade ganska bra . Men efter ca 2km till så slutade den gå helt.
Nu vill den knappt gå runt på starten den går runt 3-5 varv sedan hugger den tillbaka. Drar du runt motorn för han går den inge tungt utan känns som vanligt. Vad kan det vara för fel ... Dessa bilar som ska vara så lättskruvade .. Märker att man är född på fel årtionde =)
Har iaf beställt lite delar till tändningen iaf
Ignitor II för att ta bort brytaren "Ville inte byta bort org fördelaren för en HEI"
Ignition Coil, High-Performance Flame-Thrower II i Svart
Nya kablar
Ska köpa stift med men vilka tycker ni ?
Förgasare har jag lånat en som jag vet fungerar som även den satt på en Pontiac 400
går inte bilen efter detta vet jag inte vad jag gör så hjälp mig .... /Christoffer
Skulle åka in till stan för Bilsport var här och fotade för ett gatbilrepotage. På vägen in dog bilen i ett röd ljus. Fick i gång den men den var svår som f.. att få igång. Den gick ungeför som om det satt en supervasskam i den samt att den luktade soppa. När jag åkte iväg berättade mina vänner det stank soppa om bilen + att den svartade ganska bra . Men efter ca 2km till så slutade den gå helt.
Nu vill den knappt gå runt på starten den går runt 3-5 varv sedan hugger den tillbaka. Drar du runt motorn för han går den inge tungt utan känns som vanligt. Vad kan det vara för fel ... Dessa bilar som ska vara så lättskruvade .. Märker att man är född på fel årtionde =)
Ignitor II för att ta bort brytaren "Ville inte byta bort org fördelaren för en HEI"
Nya kablar
Förgasare har jag lånat en som jag vet fungerar som även den satt på en Pontiac 400
går inte bilen efter detta vet jag inte vad jag gör så hjälp mig .... /Christoffer
10Ett litet tips bara, byt/åtgärda en sak i taget.
Håkan S
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
11Jag känner igen mig väldigt mycket här! Jag har med en 400 med en Holley 600vac som liksom går ner o dör lite innan den varvar upp när man gasar till fort. Sen så börjar den bluddra o gå ner o dö när man har driven i eller står på tomgång ett tag. Hör gärna av dig om den går bättre med den andra förgasaren som du hade lånat .. då vet jag va jag kan ha för problem med
Mvh//

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71
12Coffa skrev:Så jag han aldrig testa detta utan bilen han sluta gå innan.
Nya kablar
låter som för högt ställd tändning samt att flottören i förgasaren har "hängt" sig
13Komponenter som är anpassade för varandra gör att motorn går bra.Eller har jag missat något?