Jepp det mesta går att ta isär och fixa till på gamla bilar, annat är det idagzappafan skrev:Härligt med gamla robusta grejor, brukar alltid gå att fixa till....

Hälsade på hos klubbkompisen nu ikväll och han var schysst och lånade ut sitt garage så jag kunde kolla över bilen lite. Började med att kolla oljan i lådan och gjorde ett kompprov medans bilen var varm, med fullt öppna spjäll:
Cylinder 1: 180psi, 2: 185psi, 3: 160psi, 4: 120psi, 5: 140psi, 6: 150psi, 7: 165psi, 8: 180psi.
4an är ju inte jättebra men eftersom bilen har stått still i runt 10år kanske den behöver köras så att kolvar och ventiler får "sätta sig" lite? Hur som helst går motorn fint nu och har bra med ork så det blir ingen renovering närmsta tiden. Kollade också tändningen och den låg perfekt på 6° före helt enligt boken. Har tidigare kollat vikterna i fördelaren som var uppsmorda och gick lätt. Annars blev det mest översyn och fastsättning av kablar och dylikt. Måste även byta och dra om slangarna till värmepaketet som någon tidigare ägare monterat galet. Felsökte torkarna som inte fungerar och får fram ström till motorn. Vet inte om den måste bytas eller om den är hyfsat lätt att ta isär och renovera? Någon som har gjort detta?



