Annons

Bilen dör på varv

1
Hej,

Detta sitter i min Firebird -74

428 borrad till 440
Kre D-port portade till 310cfm
Dougs D-Port Headers - 1 3/4
Eagle stakar
skappligt vass rullkam/vippor 1,5utv
KB kolvar med 10dish
Qudajet 800cfm byggd av kent thejudge
Hei fördelare

Problemet jag har med bilen är att när jag drar iväg på ettan så går det bra, när jag skjuter i tvåans växel vid 5,5varv så börjar bilen bluddra och kraften försvinner. ¨
Jag har misstänkt att bränslet inte kom fram kör dock med carters största pump. men så nu ikväll la jag en riktigt rökare ute på garaget uppfarten och så fort jag närmar mig 5000-5500varv så börjar bilen bluddra, detta är jätte störigt att jag aldrig kan få rätt på detta, jag har kollat kompression och tändningen och förgasren funkar. Bilen dra sjukt hårt tills tvåan smäller i och då börjar bluddra för att sen komma igen efter litet tag, skjuter man då i treans så fortsätter den med bra kraft. någon som skulle kunna ha någon ide om detta fenomen? tändning nu ca 10g och ca 32 på topp.

Kan det vara att det får för mycket soppa? har ju justerbar apt och vet inte hur den skall stå har den nog 3v ut just nu

Håkan
Annons

Re: Bilen dör på varv

6
APT:n har ingen betydelse vid WOT, då finns inget vacuum i motorn som håller nålarna nere.
Jag satte APT till 4,5 varv upp från botten vid leverans. (17080272).
Prova att först spänna fjädern till luftspjällen ett kvarts varv och se om det blir bättre.
Om det blir sämre så kan du prova åt andra hållet, exempelvis ett kvarts varvs förspänning från 0. 0 = när fjädern precis ligger an mot löppinnen med spjällen stängda.
Prova även en hängare till sekundärnålarna stämplad G eller högre i alfabetet.
Kolla om de sekundära spridarrören, sitter iframkant under luftspjällen har ett hål mitt på.
Ibland kan man behöva byta så´na mot solida rör för bättre tillförsel av bränsle på höga varv.

Om det skulle visa sig vara bränslebrist fram till förgasaren så kan du parallell-koppla 2 st el-pumpar och/eller bygga en "sump" längst bak på tanken om det är samma symptom med full tank.

Andra orsaker till "bluddret" kan vara rent mekaniska, som exempelvis svaga ventilfjädrar, som hindrar motorn att varva ut ordentligt.
Fastrostade vikter i fördelaren ger liknande symptom.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Bilen dör på varv

8
Vilken pump kör du med? Jag bytte en till Carter P4594 elpump (tidigare 80gph mekanpump) men har fortfarande samma problem som du har vid 5500-5800varv. Dock har jag en betyligt mildare 400 med en 750cfm Q-jet.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Bilen dör på varv

9
Montera en bredbandslampa så går du från tro till vetande. Syns då direkt om det är bränslet som felar vilket det låter som. Jag har en motor som är nästan lika byggd som din och hade exakt samma problem.
Byggde då en catchtank och monterade 2 st elpumpar så var problemet borta. Bredbandslampdan är sen kanon för att kunna finjustera förgasaren, tex så att den inte går för fett eller snålt på landsväg.

Re: Bilen dör på varv

11
Använder Mallory comp pump 110. En som pumpar till catchtanken och en som pumpar vidare till förgasaren. Denna lösning gjorde att pumparna tillsammans byggde upp ett tryck som inte förgasaren orkade stå emot utan att flöda över. Har därför en bränsletrycksregulator innan förgasaren.
Vet inte om det är den smartaste lösningen men det funkar åtminstone perfekt, bensinen räcker alltid till. Har åkt ganska många mil utan problem med detta.