Startade upp Gto:n nu och körde en runda men den beter sig inte som den bör vid kickdown.
Växlar redan vid 4000rpm.
Vaccum slangen var ok men undrar lite om det kan vara ett kabelskada.
Jag har 2 stift på lådan vågrät och lodrät.
vilken av kablarna ska till kontakten på gaspedalen och vad ska den andra gå till?
Annons
Re: th400 kickdown
2Prova först att justera kick-down kontakten.
Kläm ihop "slidern" så att hullingarna går fria och drag sedan "slidern" till ändläget, så sätter sig "slidern" automatiskt i rätt läge vid nästa fullgas.
Det vågräta stiftet är till TCS-systemets oljetryckskontakt på ventilhuset och det lodräta stiftet är till kick-down solenoiden.
Kläm ihop "slidern" så att hullingarna går fria och drag sedan "slidern" till ändläget, så sätter sig "slidern" automatiskt i rätt läge vid nästa fullgas.
Det vågräta stiftet är till TCS-systemets oljetryckskontakt på ventilhuset och det lodräta stiftet är till kick-down solenoiden.
3Får kolla lite.
Bilen är en manuell från början så jag vet inte riktigt om dom har kopplat detta som det ska vara.
Om man förmodar att den inte går till Tcs då kan man undra vart den är kopplad?
Bilen är en manuell från början så jag vet inte riktigt om dom har kopplat detta som det ska vara.
Om man förmodar att den inte går till Tcs då kan man undra vart den är kopplad?
4Nepp finns inget sådant.
får följa kabeln och se vart den tar vägen.
Vad ska den ha för spännig eller är det en jord som ska dit?
Känner på mig att jag kommer bli mer tunnhårig än vad man redan är
får följa kabeln och se vart den tar vägen.
Vad ska den ha för spännig eller är det en jord som ska dit?
Känner på mig att jag kommer bli mer tunnhårig än vad man redan är
5Den vågräta går till GND och lodräta till pedalen.
Får fram 12v när jag har WOT.
hur fungerar detta igentligen.
Om jag har växelväljaren i 2:an och kör så att lådan just växlat till 2:an och jag get WOT ska den växla net till 1:an då?
Samma om jag har i läge D och kör så den just växlat till 3:an och get WOT ska lådan växla ner till 1:an eller 2:an?
Får fram 12v när jag har WOT.
hur fungerar detta igentligen.
Om jag har växelväljaren i 2:an och kör så att lådan just växlat till 2:an och jag get WOT ska den växla net till 1:an då?
Samma om jag har i läge D och kör så den just växlat till 3:an och get WOT ska lådan växla ner till 1:an eller 2:an?
6På original A/T GTO -70 sitter kick-down kontakten vid gaspedalen.
Det vågräta stiftet ger jord endast när treans växel hoppat i och ger signal till tempgivaren vid termostathuset som i sin tur ger signal till vakuumventilen som då öppnar så att vakuumförställningen aktiveras när treans växel hoppat i samt när motorn är kall ELLER för varm.
Detta stift gör ingen nytta på nå´t annat vis än just till TCS-systemet.
PÅ M/T bilar sitter en kontakt, med samma syfte som det vågräta stiftet, på reglaget till 4:ans växel.
Lådan växlar ner från varje växel som ger motorn ett varvtal som understiger växlingspunkten som governoren i lådan är anpassad till, så det blir ja på dina senaste frågor.
Det finns även en "delgaskick-down" som styrs av belastningen på motorn under 50km/h, denna funkar oberoende av den elektriska kick-down:en
Det vågräta stiftet ger jord endast när treans växel hoppat i och ger signal till tempgivaren vid termostathuset som i sin tur ger signal till vakuumventilen som då öppnar så att vakuumförställningen aktiveras när treans växel hoppat i samt när motorn är kall ELLER för varm.
Detta stift gör ingen nytta på nå´t annat vis än just till TCS-systemet.
PÅ M/T bilar sitter en kontakt, med samma syfte som det vågräta stiftet, på reglaget till 4:ans växel.
Lådan växlar ner från varje växel som ger motorn ett varvtal som understiger växlingspunkten som governoren i lådan är anpassad till, så det blir ja på dina senaste frågor.
Det finns även en "delgaskick-down" som styrs av belastningen på motorn under 50km/h, denna funkar oberoende av den elektriska kick-down:en
8Nej, jag förstår inte hur du kommer fram till det?Lympis skrev:Altså den ska ha 12v med inte jord?
Jag skrev ju att det vågräta (övre) stiftet ger jord, och sluter kretsen till TCS-systemet, då oljetryckskontakten sluter när sista växeln hoppar i.
Om du kopplar 12V dit så blir det kortslutning när sista växeln läggs i.
Eller pratar du om det lodräta (undre) stiftet nu?
I.s.f., när detta stift får 12v så växlar lådan ner.
Hoppas detta hjälper en aning?