AndersF skrev:Källa på det vore bra. Jag har blivit informerad om att det visst är nån form av gegga av samma konsistens som fett dvs inte fett per definition.när det väl torkar ihop i mätarhuset kan det låsa magneten mot visarens medbringare och ivärsta fall slår mätaren i botten och går sönder. Men jag kan ha fått fel information?
Ja, från vilken källa har du själv fått din information?
Beskrivningen hur man smörjer vajern finns i verkstadshandboken, avsnitt 12 "Chassis Electrical", där står att man smörjer de två nedre tredjedelarna av vajern, efter rengöring, för att förhindra att smörjan ska krypa in i hastighetsmätarens magnetanordning och förstöra funktionen hos mätaren.
När man läser i verkstadshandboken om hur hastighetsmätaren fungerar är det lätt att förstå att fett inte hör hemma i magnetanordningen.
Om det ändå varit nå´n kladdpelle som fått i fett i denna magnet, via vajern, så kan damm och smuts bundits av detta fett och fått hastighetsmätaren att fungera sämre än avsett.
Om man p.g.a. detta måste ta isär och "renovera" hastighetsmätaren så kan man skölja ur damm och smuts ur ingången för vajern med exempelvis WD40 och ev. dutta i en aning lithium-fett under den lilla expanderpluggen vid vajeringångens axel.
Hittade en hyfsad länk:
http://www.classicchevy.com/assets/pdf/ ... /37-32.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
För att återknyta till frågan, smörj hastighetsmätarvajern enligt manualen så bör det inte uppstå problem med hastighetsmätaren.