Annons

Startkrans/ Flexplatta

1
Vilka årsmodeller av Pontiac 400" är internt respektive externt balanserade ?

Såg några sprickor i min flexplatta och tänker byta, kollade på en fin sprickfri från -75 och den hade 3 stora borrade hål på ena sidan. Den ser ut som externt balanserad. Min (400" från -67) har varken borrade hål eller några påsvetsade vikter, vilket tyder på internt balanserad.


EDIT 061211: Jag har nu kollat på min gamla flexplatta, och jag måste dementera att den såg ut som intert balanserad. Den hade inte de 3-4 hålen i ytterkant på ena sidan, men däremot var 3 av de 6 hålen längre in större än de andra 3...........
Senast redigerad av then den 11 dec 2006 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS
Annons

Flex platta

3
Om man har sprickor eller liknande på en flex platta BYT

SFI godkänd kostar Ca 800 riksdaler hos Persåker
Finns till alla 400.455 oavset års modell.
För allas säkerhet byt alltid till en ny,oavsett användning .
M.V.H :shock:

4
Alla original Pontiac-motorer är EXTERNT balanserade genom offsetvikt på svänghjulet/flexplattan, TRO INGET ANNAT :shock:

De flesta eftermarknads svänghjul/flexplattor är dock 0-balanserade och vid renovering med lättare komponenter än original kan vevpartiet 0-balanseras, även kallat "internbalanserat".

Dampern är ALLTID 0-balanserad....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Jahaja, eftersom 'The Judge' är ett levande uppslagsverk på Pontiac så får jag lita på han.



Motorn är hos renoveraren, och vädge mina nya kolvar (standard ) lika som de gamla behövdes det ej balanseras om jag inte absolut inte ville/hade råd.

Motorn är en 67:a om det spelar någon roll.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

6
The Judge skrev:Alla original Pontiac-motorer är EXTERNT balanserade genom offsetvikt på svänghjulet/flexplattan, TRO INGET ANNAT :shock:

De flesta eftermarknads svänghjul/flexplattor är dock 0-balanserade och vid renovering med lättare komponenter än original kan vevpartiet 0-balanseras, även kallat "internbalanserat".

Dampern är ALLTID 0-balanserad....
Vad menas med 0-balanserad?