Tempgivare och tempmätare
Postat: 02 apr 2025 22:30
Hej,
Nu har jag startat upp min TA-75 med min nyrenoverade 455:a (-73:a).
Det mesta i kylväg är nytt men efter ca 10 minuter på tomgång så stiger motorvärmen upp mot ca 240-250 grader Fahrenheit och då har jag stängt av motorn.
Det senaste jag gjort i mitt letande är att kolla tempgivaren och tempmätaren.
Jag lät tempgivaren avsedd för tempmätare , som är ny, med endast ett stift (knappmodell) ligga inkopplad till mätaren i en kokande kastrull.
Jag hade även en vanlig termometer i kastrullen som reference.
Vid ca 210 Fahrenheit på reference-termometern, när vattnet börjar koka, så kollar jag tempmätaren i bilen, då visar den ca. 240-250 Fahrenheit.
Hela vägen från början av testet så ligger bilens mätare avsevärt högre i värdena.
Jag har testat med två nya tempgivare och får samma resultat.
Jag har inte hört någon testa givare och mätare på detta sätt förut men tycker att mätaren i bilen bör visa samma värden som reference-termometern eller är jag helt ute och cyklar?
Så frågan är ju om jag kan ha råkat ut ett el-fel, typ jord-fel eller liknande, eller är tempmätaren kass helt enkelt?
Mätaren fungerade innan med den gamle 350-motorn.
Det kanske är någon som råkat ut för något liknande?
Tacksam för tips och kommentarer.
//Mats
Nu har jag startat upp min TA-75 med min nyrenoverade 455:a (-73:a).
Det mesta i kylväg är nytt men efter ca 10 minuter på tomgång så stiger motorvärmen upp mot ca 240-250 grader Fahrenheit och då har jag stängt av motorn.
Det senaste jag gjort i mitt letande är att kolla tempgivaren och tempmätaren.
Jag lät tempgivaren avsedd för tempmätare , som är ny, med endast ett stift (knappmodell) ligga inkopplad till mätaren i en kokande kastrull.
Jag hade även en vanlig termometer i kastrullen som reference.
Vid ca 210 Fahrenheit på reference-termometern, när vattnet börjar koka, så kollar jag tempmätaren i bilen, då visar den ca. 240-250 Fahrenheit.
Hela vägen från början av testet så ligger bilens mätare avsevärt högre i värdena.
Jag har testat med två nya tempgivare och får samma resultat.
Jag har inte hört någon testa givare och mätare på detta sätt förut men tycker att mätaren i bilen bör visa samma värden som reference-termometern eller är jag helt ute och cyklar?
Så frågan är ju om jag kan ha råkat ut ett el-fel, typ jord-fel eller liknande, eller är tempmätaren kass helt enkelt?
Mätaren fungerade innan med den gamle 350-motorn.
Det kanske är någon som råkat ut för något liknande?
Tacksam för tips och kommentarer.
//Mats