Sida 1 av 1

Tuning/inställning nybyggd 400

Postat: 15 mar 2024 15:41
av LocoLupus
Hej på er

Har en nyrenoverat 400 74 motor, som jag undrar, i vilken ordning ska man ställa in motorn?
Fördelare, tändkurva, förgasare, tomgångsvarv etc.

Jag hittar en massa infomation om varje moment, men inte vilken ordning

Ha en fin kväll

Re: Tuning/inställning nybyggd 400

Postat: 17 mar 2024 11:51
av The Judge
Tjenare, så här brukar jag göra:


1. Se till att bilen står säkert , att p-bromsen är till , att växel inte kan "hoppa" i.

2. Fyll motor och filter med olja, totalt 5,5 liter med "korta" filtret. Använd 10w/30, 10w/40 API SF-SL mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan. Dra upp oljetrycket med lämpligt verktyg. Drivningen till oljepumpen går moturs.

3. Kolla att 1.ans kolv är i tändläge, 6:ans vippor "väger", 1:ans ventiler stängda. Sätt i fördelaren, (justera oljepumpdrivningens skaft med en stor skruvmejsel så att den hamnar rätt i fördelarens drev), med vacuumklockans anslutning samt rotor riktad 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, rotorn kommer då att peka mot förarplatsen när fördelaren kommit ordentligt på plats. Sätt tändkablarna, med ettans på den post dit rotorn pekar, så att rätt tändföljd uppnås, 18436572 moturs. Vrid tillbaka motorn så att den står 10-12 grader före på tändmarkeringen. Koppla testlampa till jord samt till minuspolen på tändspolen, vrid fördelaren tills det att lampan just tänds, drag fast fördelaren.

4. Kör motorn mellan 1500-2500 varv, variera, utan belastning en halvtimme. Använd gärna en känd förgasare sätt varvtalet med chokens högtomgångskam.

5. Efter en halvtimme tas varvtalet ner till tomgång och tänd-inställningen kollas, ca10 grader med vacuumslangen bortkopplad och pluggad under kollen/justeringen.

6. Kör bilen med varierande hastighet och belastning de första 5 milen. Försiktigt med gasen och inga höga varv.

7. Kör 5-6 halvgasaccelerationer till 4000varv, släpp gasen efter varje, och gå ner till ca 30km/h med växeln i.

8. Byt olja och filter. Använd 10w/30, 10w/40 API SF-SL mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan de första 2-3- oljebytena. Kör de kommande 100 milen normalt, utan att varva över 5000 varv eller hårdkörning i allmänhet.

9. Byt olja och filter igen.

10. Sådär ja, då är motorn klar !

11. Lycka till!

Re: Tuning/inställning nybyggd 400

Postat: 31 mar 2024 20:27
av LocoLupus
Tack så mycket. Funkar klockrent!