Annons

Tändspole ?

1
Hej! Köpte en Ponitac Ventura -74 med 350 för snart ett år sen. Har inte gjort så mkt med den än och idéen är att hålla den i original bruksskick men väl fungerande och pålitlig att köra. Ingen raket men har växt ifrån kappkörning.

Nu till min fråga. Den är lite tjurig att starta. För det mesta går den igång först när jag släpper nyckeln till tändningsläge. D.v.s. när startmotorn slutar dra ström men motorn fortfarande snurrar.

Tyder som jag ser det på att det är nåt med tändspole eller spänningsfall till densamma.
Brytarspetsarna är ersatt av nåt brytarlöst system med en liten låda på torpeden. Minns inte nu fabrikat. Annars allt original. Har bytt stift, lock, rotor, kablar.

Enklaste är nog att byta spole och se om det blir förbättring. Men i verkstadshandboken står det i kopplingschemat "resistant wire" på den kabeln som går till tändlåset. Det är även en kabel ritad till solenoiden på starten. (och det går två svarta kablar till + på spolen, har inte lyckats utröna om den ena även återfinns på startmotorn även i verkligheten)
Antar att det är en variant av förkopplingsmotstånd? (alltså då inbyggt i kabeln istället för att moptståndet sitter utanpå tändspolen)
Om det nu är så, kan jag då använda en spole som skall ha förkopplingsmotstånd men koppla direkt på spolen istället? Eller är det nån annan form av spole som krävs?

Kan så klart vara annat som tex det brytarlösa tändsystemet som spökar men en ny spole är hur som helst inte fel och enklast att börja med.
Kan även tänka mig att koppla + via ett relä så jag vet att jag har full spänning fram men rär då få köra med förkopplingsmotsånd.

Sen går han lite oroligt främst första tiden efter start. Känns som inte axpumpen hänger med riktigt men att den kommer igång så småningom. Kan säkert bli aktuellt att rota i förgasaren ochså men tror att det är bäst att ha 100% ording på tändningen först.
Vart bör jag vända mig för renoveringssats för förgasaren? 2port Rochester (stavas det så?) med en massa vacumslangar o annat avgasreningsrelaterat.
Eller är det för avancerat för en hobbymek? risk att det bara blir värre o bättre lämna till proffs?
Pontiac Ventura -74 åka på söndagar bil, Willys CJ3 -55 åka i skogen bil, VW Tiguan -10 åka till jobbet bil, Cheva Cut away van ambulans -91 blivande husbil.
Annons

2
I original härvan så har du en resistorkabel från tändlåset som ger 7-9 volt till tändspolen under gång.
Vid "start" får tändspolen full batterispänning från solenoiden via "R" polen och en gul kabel.

Så långt allt väl?

Jag skulle riva bort det brytarlösa systemet helt och installera de korrekta grejorna, dessa fungerade på miljoner bilar från GM och sannolikt även på din?

Tändspolen kan mätas med ett vanlig universalinstrument. Primärlindningen ska mäta 1.8-2.0 ohm mellan de fria + och - polerna på spolen. Sekundärlindningen ska mäta 3000-20000 ohm mellan antingen + eller - och utgången för tändkabeln.

Sannolikt har man försökt maskera en dåligt underhållen förgasare med ett eftermarknads tändsystem?

Det är svårt att hitta en komponent på motorn som blivit så förbisedd som förgasaren, tydligen finner folk det lättare att kasta på motorn en massa eftermarknadsjunk istället för att inse att även förgasaren behöver servas ibland för att göra sitt jobb?

Varje gång nå´n öppnar huven och jag ser en massa hokuspokus tändsystem så tänker jag att här finns en del att göra med förgasaren?

Och i regel betyder det en korrekt service av förgasaren samt ev. anpassning av tomgångskretsen för motorer som har kamaxel med längre öppettider än standard.
Med korrekt mängd förbränningsbar blandning genom hela registret så behöver man inte "kladda" med tändsystemet.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Ett enkelt sätt att testa det du beskriver är väl att sätta en kabel där och testa om det blir någon skillnad så kan du ju åtminstone konstatera om det är där felet är. Blir det bättre så vet du ju var det felet är och blir det ingen skillnad så kan du ju utesluta det.

4
Hej o tack för svar.

Att testa med en kabel, antar att du menar direkt tlll batteriet är ju en ide.

Och tack för upplysningar om spolens resistans, skall kollas när jag råddat plats i garaget.

Och visst kan det kan det tänkas att man haft problem redan när det elektroniska tändsystemet monterades, hittade ett knippe gamla brytarspetsar i handskfacket!

Har nu sett på detta o andra forum att diskussionen om brytare vs. brytarlöst går högt ibland. Mitt inlägg blir att nackdelen med brytare i denna bil är den osmidiga placeringen av fördelaren, knöligt minst sagt att jobba med. Annars torde väl 165Hk ur 5,7 liter inte ställa några större krav på på tex tändningen?

På mina terrängbilar (nu Willys med Rover V8, tidigare Valp med B-18) har däremot Ignitor varit en välsignelse. Men det är ju en helt annan miljö med lera o vatten mest överallt o även inne i fördelaren stundtals.

Men åter till förgasaren, den behöver säkert service, tror inte nån rört den på 35 år.
Men den borde väl knappast behöva ändras från original så länge motorn ej är ändrad?
Har jag fattar rätt att du, kent, jobbar med detta proffesionellt?

Slå mig gärna en signal om det är intressant för dig att titta på den. Eller om du säljer renoveringssatser. Verkar som du har stort kunnande på området

Pontus 070-795 26 91
Pontiac Ventura -74 åka på söndagar bil, Willys CJ3 -55 åka i skogen bil, VW Tiguan -10 åka till jobbet bil, Cheva Cut away van ambulans -91 blivande husbil.