Annons

Slirande fläktrem

1
Hej på er!

Jag har problem med slirande fläktrem vid lite högre varvtal som är rätt irriterande, anledningen förmodar jag är att bilen original var utrustad med AC varpå det satt en separat rem mellan vev - vattenpump/fläkt - ac pump.
Nu sitter det bara rem mellan vev - vattenpump/fläkt - generator - servo.
Jag ser ju att anläggningsytan på remskivan vid fläkten är väldigt liten.
Min fråga är om det finns färdiga "ombyggnads" kit för att flytta generatorn till AC sidan och använda de yttre remskivorna på vev och vattenpump/fläkt för att driva generatorn, eller finns det andra lösningar?

Mvh Jonas
1964 Grandprix 2dr - 389 Carter AFB
Annons

Re: Slirande fläktrem

2
På min bil AC-bil GTO 1967 sitter det tre remmar. Ac pump - vev ( urkopplad). Generator - vattenpump - vev. Servo - vattenpump - vev. Tre spår på veven. Två spår på vattenpumpen
Vattenpump, servopump, fläktkoppling, eller fläkten kan ha någon defekt så att" remmarna "slirar.
Har du en rem mellan vev - vattenpump/fläkt - generator - servo?

Re: Slirande fläktrem

3
Ja precis, det sitter endast en rem mellan vev, vattenpump/fläkt generator och servo.
Det sitter dubbla remskivor på vev och vattenpump/fläkt, så det borde ju gå att driva generatorn separat om jag flyttar den till AC sidan.
Har googlat lite motorrum och sett olika placering på generatorn, antingen på Ac sidan med en rem som går över de yttre remskivorna på vev och vattenpump eller som min sitter nu fast dubbla remmar över alla komponenter.
Då jag bara har dubbla remskivor på vev och vatten pump så blir det nog enklast att flytta generatorn bara jag får tag i något fäste?
Jag tror inte jag har någon defekt, allt linjerar fint och rullar lätt.
Rätt säker på att det slirar vid fläkten på grund av väldigt liten anläggningsyta när det som nu inte sitter någon ac-pump och således bara är en rem runt den.
Vet du om det går att köpa original fästen till generatorer och dylikt någon stans? Eller blir det till att försöka tillverka
1964 Grandprix 2dr - 389 Carter AFB

Re: Slirande fläktrem

6
Då du har den tidigare modellen så är det 1 rem till AC´n och en rem till servo plus generator, båda går över vattenpumpen. Här används en remmar med 1/2" bredd.
Utan AC används 2 st 3/8" remmar som går runt på både servo och generator samt vattenpump.
Om man felaktigt använder 1 st 3/8" till den tidiga så kan det tänkas att den slirar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/