Lite mera HK !
Postat: 23 jun 2019 16:08
Hej !
Är ny här i gruppen och även nybörjare på Pontiac.
Har köpt en Lemans från 1967 som är försedd med en 400 motor (1969) med betäckningen YD.
Motorn är i princip original och från början på 290 Hk med tvåportsförgasare.
Sitter nu ett Edelbrock Rpm insug med Street Demon 625 cc förgasare ovanpå istället.
Än så länge har jag monterat en Eaton diff med 3:36 utv o förstärkt BM-kåpa.
Även satt i en förstärkt TH 350 med shift kit och en annan Converter som stallar vid 2200-2300 varv.
Vidare byggt ett dubbelt 3" system med Appledämpare.
Bilen går riktigt bra o maskinen verkar frisk. Vill dock ha lite mera varv o effekt.
Är det vettigt byta till SPC-7 kam ? Ska tilläggas att jag har de små topparna 1.96/1.66 med betäckningen 46.
Vill ju inte riskera för höga lyft o kröka ventilerna.
Funderar också att uppgradera tändningen.
Vad säger expertisen ? Annan kam o fördelare vad är vettigt ?
Tackar på förhand //Peter
Är ny här i gruppen och även nybörjare på Pontiac.
Har köpt en Lemans från 1967 som är försedd med en 400 motor (1969) med betäckningen YD.
Motorn är i princip original och från början på 290 Hk med tvåportsförgasare.
Sitter nu ett Edelbrock Rpm insug med Street Demon 625 cc förgasare ovanpå istället.
Än så länge har jag monterat en Eaton diff med 3:36 utv o förstärkt BM-kåpa.
Även satt i en förstärkt TH 350 med shift kit och en annan Converter som stallar vid 2200-2300 varv.
Vidare byggt ett dubbelt 3" system med Appledämpare.
Bilen går riktigt bra o maskinen verkar frisk. Vill dock ha lite mera varv o effekt.
Är det vettigt byta till SPC-7 kam ? Ska tilläggas att jag har de små topparna 1.96/1.66 med betäckningen 46.
Vill ju inte riskera för höga lyft o kröka ventilerna.
Funderar också att uppgradera tändningen.
Vad säger expertisen ? Annan kam o fördelare vad är vettigt ?
Tackar på förhand //Peter