389 "Frankenstein"
1Hej! I helgen införskaffades ett nytt projekt igen, en 389a från -66. Motorn hade ersatt originalmotorn i en Bonneville -69 (400/428?) men hade ett klapprade ljud så ägaren bestämde sig för att byta till en Pontiac 350 istället. Jag hann bara lyfta av ena toppen innan jag hittade felet, 2ans kolv gick att vickla flera mm i TDC! När jag tog ur kolven hade ena kjolen gått av under oljeringen Tyvärr va det inte enda problemet jag hittade under demonteringen: kolv sprucken, std kolvar i 0.020" borrat block , kolv felvänd, 3 av 16 kolvringar var hela resten i flera bitar, kambult urgängad flera varv, alla lager var kopparfärgade, dampern helt separerad i vulkningen och kammen hade en nästan rund nock. Det mest fantastiska är att tidigare ägare körde en tripp på 30mil med motorn veckan innan jag köpte den! Anledningen att jag skrev Frankenstein i rubriken är det här: block 389 -66 WW (GTO 335HP Manuel), toppar #76 från -65, insug 4-port -69 9794234 + Q-jet 7029262, fördelare -69 1111959, vev 350 -73, oljetråg från 70-tal med baffle, transkåpa -69 men damper från -65 Hela motorn är iaf. nerriven och tvättad nu. Den ska borras, få ny vev och mina andra renoverade/portade #76-toppar. Beställde smidda TRW-kolvar till std 400, komplett rebuild kit och ett Melling SPC-7 kamkit med lyftare och fjädrar. Kommer nog bli en trevlig motor av den igen även om den består av delar från 350, 389, 400 och 428
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP