I bak finns bara ett 1/8" rörgängat uttag. Sitter det en förgreningsnippel där?
Den större anslutningen i fram på passagerarsidan är till automatlådans modulator.
Du får gärna bifoga bilder runtom på din förgasare, på en 7040264 finns normalt ingen anslutning på förarsidan.
Annons
Re: Förgasarfotspackning
17Jag kanske förklara tokigt till höger om blandskruvarna har jag kopplat fördelaren ? Lådan har jag på en förgrening till bromsvacumet bak. Sitter ett Utah på vänster sida i längdled med bakre portarna vad är det till ? Har mätt vacum där väldigt dåligt hade lådan där men det fungera inte
Re: Förgasarfotspackning
18Låter som om din förgasare är "fabriksrenoverad" med spjällplatta, flottörhus och lock från olika förgasare.
Bilder?
Bilder?
Re: Förgasarfotspackning
20Övre bilden fördelaren till höger pluggad det som skall vara till lådan får ändra det ! Nedre bilden har pluggat uttaget jag undra över hade lådan där men det är för svagt vacum ?
Re: Förgasarfotspackning
21Din förgasare är en hackad fabriksrenovering, med vakuumanslutningar som inte fanns där från fabrik.
Omöjligt att veta nåt om den utan att ta isär den och mäta kalibreringen.
Jag rekommenderar att du skaffar en graderad bränsletrycks/vakuum-mätare, finns exempelvis hos Biltema för 99kr, #15-1366, för kontroll av vakuumanslutningarna samt för justering av blandningsskruvarna, så att du vet när högsta vakuum uppnåtts med växeln ilagd och 650 varv. Man kan/ska notera högsta erhållna varvtal också, men utan vakuummätare så blir resultatet osäkert.
Omöjligt att veta nåt om den utan att ta isär den och mäta kalibreringen.
Jag rekommenderar att du skaffar en graderad bränsletrycks/vakuum-mätare, finns exempelvis hos Biltema för 99kr, #15-1366, för kontroll av vakuumanslutningarna samt för justering av blandningsskruvarna, så att du vet när högsta vakuum uppnåtts med växeln ilagd och 650 varv. Man kan/ska notera högsta erhållna varvtal också, men utan vakuummätare så blir resultatet osäkert.
Re: Förgasarfotspackning
23Har hittat det troliga felet ! jag hade bytt vacum klockan som bromsar spjället och den nya var lite kortare så jag fick räta ut staget till spjället vart lite för mycket , har kortat det lite , nu går bilen som den ska , ingen ketjup effekt längre tack för all hjälp
Re: Förgasarfotspackning
24Jag ser att du saknar en PCV-ventil. Den ska sitta i en gummibussning i plåten under insuget, just nedanför termostathuset. En 3/8" slang ska ledas från denna till en 90° special-nippel som tar vevhusgaserna till insugets båda plan. Den nippeln ska sitta där du nu har en NPT plugg, just under soppa-ingången på förgasaren.
Fixa detta, PCV-ventilen drar kondens samt sura förbränningsrester ut ur vevhuset till förbränning så slipper du rost inuti motorn samt sönderfrätta lager.
PCV-ventilen drar ca. 3-5 cfm så den ingår även i kalibreringen av förgasaren, utan den går det för fett.
Du borde även skaffa en choke.
Utan den så måste du "pumpa igång" motorn när den är kall, och då skvätter du soppa, som inte förbränns, ner i cylindrarna där oljefilmen sköljs bort med ökat slitage på ringar och cylinderväggar.
Dessutom kan tätningen på accpumskolven halka av när du pumpar och då har du inget accpumpstillskott vid gaspådrag.
Om motorn startar och går bra utan choke när den är kall så är kalibreringen galet fet.
Sen kan du även ha för magra (tjocka) sekundärnålar eftersom gaffeln som håller dem är galet modifierad och böjd.
När detta är gjort så kanske motorn går som den ska.
Hoppas detta hjälper en aning.
Fixa detta, PCV-ventilen drar kondens samt sura förbränningsrester ut ur vevhuset till förbränning så slipper du rost inuti motorn samt sönderfrätta lager.
PCV-ventilen drar ca. 3-5 cfm så den ingår även i kalibreringen av förgasaren, utan den går det för fett.
Du borde även skaffa en choke.
Utan den så måste du "pumpa igång" motorn när den är kall, och då skvätter du soppa, som inte förbränns, ner i cylindrarna där oljefilmen sköljs bort med ökat slitage på ringar och cylinderväggar.
Dessutom kan tätningen på accpumskolven halka av när du pumpar och då har du inget accpumpstillskott vid gaspådrag.
Om motorn startar och går bra utan choke när den är kall så är kalibreringen galet fet.
Sen kan du även ha för magra (tjocka) sekundärnålar eftersom gaffeln som håller dem är galet modifierad och böjd.
När detta är gjort så kanske motorn går som den ska.
Hoppas detta hjälper en aning.