Annons

Lyckas inte ställa ventiler 389

1
Hej.
Jag har under vintern renoverat brudens 389 från 59 (catalina)
Nu är den ilyft och fungerar men ventilinställningen går sådär.
Först provade jag spänna enligt moment som jag har förstått att det går om det är original grejer, det slutade med att den gick dåligt samt att avgasventilen på 1an läckte (pysljud)
Sen har jag i flera omgångar försökt med att ställa vipparm till zero lash och sen spänt 1/2 till 3/4 varv.
Först gick det inte alls för ventilerna skruvade upp sig, sen slog jag spår med en kryssmejsel i muttern så dom låste. då gick den bra men knackade på vissa, samt att direkt motorn blev runtdragen så var stötstängerna lösa igen.
När man spände lite så knacket avtog började bilen gå sämre. (alltså om man spänner till moment går den också dåligt)
Nu undrar jag om nån annan har varit ut för detta och hittat nån bra lösning.
Samtliga lyftare är öppnade och genomgångna/tvättade och fått bada i olja, samt lyftar-"sätena" honade.
Inställning är gjord enligt tändföljd och cylinder i övre dödläge.
Motorn har varit öppnad tidigare (fanns tex två kolvar med nr8 samt att dom var i oordning)
Lyftare är på sina tidigare platser.

Kan man på något vettigt sätt ställa när bilen är igång?

Jag är tacksam för funderingar och erfarenheter.
Annons

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

2
Hur högt oljetryck har motorn? Om du ska bygga om till justerbart ventilspel så tror jag 5/16 låsmuttrar från SBC med härdade brickor under eller poly locks fungerar bättre än att "krympa" originalmuttar. Går att ställa en vippa i taget med motorn igång men är ju konstigt om den inte tickade/knackade innan med muttrarna dragna i botten (momentdragna) samt alla delar är samma och toppar/block inte är rejält plannade.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

3
Har lagt i en ny pump så oljetrycket kommer upp til 60+ psi.
Jag ämnar nog köpa bättre muttrar men gjorde denna väg först så jag vet om det funkar först. (brudens budget är sprängd för länge sen när det blev borrning)
Det knackade ännu mera med dom dragna i botten. Jag tycker skiten knackar vad jag än gör.
Topparna blev nog planade men inte alltför mycket, exakt vet jag inte men jag gissar på en mm...
För övrigt så är ventilera inslipade och en är fräst, men den har inte uppvisat nåt skillt.

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

5
Nä de började tända när jag skrev att dom är planade, då borde ju stötstängerna vara 1mm för långa såklart...
Men hur gör jag för at bäst ställa dom? är zero lash + 1/2 varv rätt väg att gå, och hur mycket knack är normalt?
Är det normalt att stötstängerna snurrar lätt när man dragit runt motor fast man ställt som ovan, eller har man gjort nåt fel?
Har ställt enligt tändföljd och övre dödläge, finns det bättre sätt?

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

6
Använd Cheva SB 3/8" vipparmsmuttrar om du vill justera till ett halvt varv förspänning från 0, vilket bör göras vid planade toppar och/eller eftermarknads kamaxlar med ändrade bascirklar för nockarna.
Gör grundjusteringen som CSB.
Lyftarna knackar alltid och för ett dj-a oväsen innan de fylls med olja vid första uppstarten, sen blir de tysta.
När allt "satt sig" så kan du justera vipporna med motorn igång, en sida och en vippa i taget, lossa till det börjar klappra, drag ner till det just tystnar och sedan ett halvt varv och lämna muttern där, CSB muttrar är självlåsande OCH billiga. Använd folie eller clips runt vippornas oljestänkhål samt en gammal ventilkåpa som fått "taket" urkapat så slipper du Lützen-dimman.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

8
Muttrarna är 7/16 på dessa.
Jag har inte haft problem med att lyftarna skulle föra liv, det är nog mera ventilknatter.
Men är det normalt att stötstängerna blir "lösa" igen efter att man snurrat/haft igång motorn?
På vilka varv är det bästa att ställa med motorn igång?
Jag har inga oljestänkhål i vipporna så det är inget problem.

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

9
Jag har ställt ventilerna på tomgång de gånger jag gjort det med motorn igång. Är vipparmsbultarna utbytta? Ska vara 3/8, som Judge skrev, med en krage en bit ner på bulten som originalmuttern låser imot. Anledningen att jag frågade om det är nya stötstängerna var om längden på dom kanske inte stämmer. De lyftare som står med tryck (på nocken) blir ju lite "lösa" efter en stund när motorn har stängts av, om det är det du menar?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

10
Vipparmsbultarna är dom som var nä motorn blev öppnad men nu blev jag osäker om det var 5/16 eller 7/16... men 3/8 var det inte iaf.
Kan det vara då det är en så pass gammal som 1959?
Bultarna har krage som man spänner mot.
Stötstängerna är samma som var i.
Jag menade mer att alla blir lösa fast jag ställt dom till zero lash och halvvarv mera.
Så att man kan snurra dom lätt med fingret igen.
Eller är det pga att det ligger tryck på lyftaren så oljan tryckt tillbaka?!

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

12
Nu lite senare är jag lite klokare. Prövat att ställa ventiler enligt all metoder jag blivit rekommenderad... Still no luck...
Dom knackar, spänner jag så försvinner knacket en stund men kommer tillbaka, så nu misstänker jag starkt att lyftarna är problemet,
dom är samma som var i motorn för renovering och kan mycket väl vara anno 1959.
Bruden har öppnat och putsat samtliga lyftare noggrannt med brakecleaner (några var fastkärvade),
och dom fick bada i olja flera veckor före montering.
Är det vanligt att "renoverade" lyftare inte uppfyller sin funktion, tex att dom blir för otäta när dom är putsade?

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

13
Nya lyftare ska inte fyllas med olja innan montering.
Använd INTE 20W50 "racing-olja", den är för trögflytande och smörjer inte motorn tillräckligt snabbt vid kallstart, dessutom orsakar den onödigt stor belastning på fördelar/kamdrev.
10W30 mineral är rekommendationen från fabrik.

Var säker på att ettan är i tändläge innan du börjar justera vipporna, 1:ans ventiler stängda med andra märket på dämparen mot pilen.
Kom ihåg att veven surrar 2 varv medan kammen snurrar 1 varv och att 1:ans och 6:ans kolv alltid är uppe samtidigt när märket på dämparen är vid 0:an (eller pilen).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Lyckas inte ställa ventiler 389

14
Låter som lyftarna inte har tillräckligt med oljetryck eller iaf. inte fylls ordentligt? Min original 389 från 1960 har motsatt problem, tickar inte utan pumpar upp lyftarna istället (över 4000varv). Men är säkert en kombination av svaga fjädrar/kox i lyftarna så oljan inte hinner tryckas ut vid högre varv.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP