Sida 1 av 1
Start problem 64a bonneville
Postat: 22 jul 2016 21:36
av BonnevilleSafari
Hej. Har en 64a Bonneville som är tjurig att starta samt går oroligt ibland. har lokaliserat vad ja tror är problemet till Tändspole/förkopplingsmotstånd.
Sitter nu en standard motors 803 med texten "use with external resistor" samt ett motstånd på torpeden, en rosa kabel fram till motståndet.
Har klent med volt på tomgång, samt när jag startar.. Kanske Kent judge kan tipsa mej här, visst har jag fel spole? och ska jag ens ha motstånd på en64a? ser ingen i el schemat...
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 22 jul 2016 22:56
av The Judge
Japp, fel spole! Du ska ha en STMUC12 (från Hansen Racing) eller motsvarande (ACDelco U505).
Från tändlåset går en går en gul kabel från IGN. #2 som ger full kräm under "start", samt en vit-röd och svart resistorkabel från IGN. #1, båda kablarna till samma terminal i motorns el-härvas kontaktstycke i brandväggen och därifrån, som en enkel svart kabel med rosa streck, vidare till tändspolens plus.
Med dessa grejor kopplade rätt ska du ha ca. 7-9 volt med tändningen påslagen då du mäter mellan plus på tändspolen och karossjord.
Med motorn igång ska du se ca. 11 volt mätt på samma sätt.
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 23 jul 2016 00:38
av Håkan S
Eller den jag säljer från Standard Motors, C-819 är mitt artikelnummer, för 269:-. Hansens från Standard Motors kostar 285:- och en Delco från Klintberg (U505) kostar 880:-.
http://www.americano.se
MVH Håkan
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 23 jul 2016 11:15
av BonnevilleSafari
Precis som jag misstänkte. Tackar och bockar! Blir en U505 i veckan.
Kan inte förstå varför någon satt dit en 803 spole samt motstånd. de fick ju skarva om den rosa kabeln med svart streck, samt att bilen blev SVÅR startad? men men...
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 12:22
av BonnevilleSafari
Köpte en stmuc12. Öppna lådan å där låg en spole märkt standard motors 803 med samma texten... identisk med den spole ja har.. men de funkar inte med denna spole till min bil..
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 20:58
av The Judge
Med en Ohm-mätare ska du få 1,8-2.0 Ohm mätt mellan + och - på tändspolen, och mellan antingen + eller - och mittpolen ska du få mellan 8000 och 16000 Ohm. Vad mäter din tändspole (okopplad)?
Med tändspolen kopplad och tändningen påslagen ska du ha ca. 7-9 volt då du mäter mellan plus på tändspolen och karossjord.
Med motorn igång ska du se ca. 11 volt mätt på samma sätt. Vad har du?
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 21:43
av BonnevilleSafari
På de så kallade uc12 (803) har jag 1.6ohm mellan + - .
Och 8800 över tändkabel och vardera pol.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 21:46
av BonnevilleSafari
Har även en uc15 med texten no external coil required. Där har jag 3.4 ohm över + - . Samt 9000 över den andra..
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 22:12
av BonnevilleSafari
Med uc12 mätt på tändläge har jag ca 4.6volt med det extra motståndet. Samt ca 10volt under drift. Utan motståndet med samma sple har jag ca 6.1volt på tändning och ca 11volt på tomgång. Gasar jag hamnar jag på 14volt mätt på spolen..
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 22:23
av The Judge
Hur mycket har du på batteriet mellan + och - på tomgång?
Har du mer än 11 volt där då, så skulle jag köra UC12 utan extra motstånd då resistor-kabeln sannolikt då är hel och fungerar som avsett.
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 25 jul 2016 22:38
av BonnevilleSafari
Mäter ja på batteripolerna under tomgång utan ljus påslaget ligger jag runt 14.5v. Mäter ja + på spolen samt karossjord har ja 10 v yomgång ända upp till 14v. Är inte det för mycket? Mätt över + o - på tändspolen ligger de mella 4 till 6 volt på tomgång.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 26 jul 2016 09:26
av The Judge
Ja, det är lite för mycket spänning och det beror på att spolen mäter 1,6 Ohm i stället för 1,8-2,0 Ohm, men det är ingen större fara, tänk på att även strömstyrkan reduceras av resistor-kabeln och att detta är det viktiga för att brytarspetsarna inte ska brännas.
6.1volt på tändning och ca 11volt på tomgång vid spolen och 14,5 volt samtidigt på batteriet är normala värden.
Alltså, ta bort det extra motståndet och kör så det ryker!
Re: Start problem 64a bonneville
Postat: 26 jul 2016 14:21
av BonnevilleSafari
Ok, tack för all hjälp. Hoppas det funkar nu så man kan åka lite o inte bara skruva.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk