Sida 1 av 1

Kamdrivning

Postat: 26 maj 2015 12:05
av Bonny
Fick en fråga ang. kamdrivning på Pontiac..
Med ettan i topp, hur ska märkningarna monteras på dreven?
Kammen kl 6 och veven kl 12 eller bägge kl 12?
Brukar ju vara det förstnämda...
Kompisen säger att det figurerar olika uppgifter...
:roll:

Re: Kamdrivning

Postat: 26 maj 2015 16:28
av The Judge
1:an och 6:an är alltid i topp samtidigt.
Veven snurrar alltid två varv medans kammen snurrar ett varv.

Därför kvittar det om kamdrevets märkning är kl. 12 eller kl. 6 när du sätter dit grejorna med vevdrevets märke som i båda fallen ska vara kl. 12.

Notera dock att bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge och det är cylinder #1 när båda drevens märkning är kl. 12.
Om kamdrevets märke är kl. 6 och vevens kl. 12 så är 6:an i tändläge.

Från början angavs kl. 6 på kamdrevet och kl. 12 på vevdrevet för att det var lättare att se att märkena låg i linje då, men eftersom folk inte fattade att 6:an då var i tändläge och satte i fördelaren som om 1:an var i tändläge och aldrig fick igång motorn så ändrade man i de senare manualerna och angav kl. 12 för båda dreven.

Nu kan du berätta för din kompis så slipper han fundera.....

Re: Kamdrivning

Postat: 26 maj 2015 20:00
av Bonny
Misstänkte att det var så, men ibland så tänker man onödigt mycket och seglar iväg...
Vi har diskuterat det och vi tackar för info. :P