Hej!
Vad ska sitta på anslutningen man ser på bilden brdvid fördelaren, ser nästan ut som en slan ska på där?
Inväntar rephandboken så frågar här innan.
Är en 67:a firebird med en 326:a
Annons
Re: Identifiera anslutning
2Bilden din visar en okopplad PCV-ventil.
Den hör till vevhusventilationen och ska kopplas via en Y-koppling till de två 3/8" uttagen framför förgasaren.
Okopplad så evakueras inte de frätande vevhusgaserna samt kondens ut ur vevhuset och då kan motorns lager fräta sönder samt ytorna inuti motorn börja rosta och att det kan bildas en gå sörja inuti ventilkåporna.
Dessa användes inte på 50-talet och tidigare, men då bytte man motor-oljan var 100:de mil i stället och renoverade motorn var 5000:de mil.
Så, det är en god ide´ att se till att vevhusventilationen kopplas som avsett.
Den hör till vevhusventilationen och ska kopplas via en Y-koppling till de två 3/8" uttagen framför förgasaren.
Okopplad så evakueras inte de frätande vevhusgaserna samt kondens ut ur vevhuset och då kan motorns lager fräta sönder samt ytorna inuti motorn börja rosta och att det kan bildas en gå sörja inuti ventilkåporna.
Dessa användes inte på 50-talet och tidigare, men då bytte man motor-oljan var 100:de mil i stället och renoverade motorn var 5000:de mil.
Så, det är en god ide´ att se till att vevhusventilationen kopplas som avsett.
Re: Identifiera anslutning
3Tack för svar!
Då ska alltså pluggarna ur och i med anslutningar för att kunna koppla ihop slang med röret bredvid fördelaren om jag förstod rätt?
Då ska alltså pluggarna ur och i med anslutningar för att kunna koppla ihop slang med röret bredvid fördelaren om jag förstod rätt?
Re: Identifiera anslutning
4Japp, men allra helst skulle du borra ett 1/8" NPS rörgänga hål framtill på adapterplattan och sätta dit en 1/8" NPT nippel för 3/8" slangen från PCV-ventilen.
Då fördelas vevhusgaserna jämnt till alla cylindrarna och inte endast till enskilda kanaler.
Möjligtvis kan pluggen som sitter närmast mitt framför förgasaren på insuget användas till slangen från PCV-ventilen?
Då kan du ju även ta bort adapterplattan som inte ska vara nödvändig på ett Performer-insug för att få dit Holley-förgasaren?
Och du, om du är rädd om bilen så ska du genast ta bort det ihopskruvade "bränslefiltret" av GLAS och ersätta detta med ett riktigt bränslefilter av plåt, typ GF61P.
Då fördelas vevhusgaserna jämnt till alla cylindrarna och inte endast till enskilda kanaler.
Möjligtvis kan pluggen som sitter närmast mitt framför förgasaren på insuget användas till slangen från PCV-ventilen?
Då kan du ju även ta bort adapterplattan som inte ska vara nödvändig på ett Performer-insug för att få dit Holley-förgasaren?
Och du, om du är rädd om bilen så ska du genast ta bort det ihopskruvade "bränslefiltret" av GLAS och ersätta detta med ett riktigt bränslefilter av plåt, typ GF61P.
Re: Identifiera anslutning
5Du skulle ju kunna flytta bromservo slangen till ett av hålen i insuget o köra pcv ventilen till förgasaren.
Är väll rekomenderat att man kör ett tunn platta(edl 2732) på performer insugen om man kör en square bore förgasare? Har blivit rekomenderad det sägs att det inte är säkert det blir helt tätt annars då de insugen är mer utformade för spreadbore förgasare är väldigt smal kant men ibland har man tur o det blir tätt ändå. Kanske därför spacers åkt på?
Är väll rekomenderat att man kör ett tunn platta(edl 2732) på performer insugen om man kör en square bore förgasare? Har blivit rekomenderad det sägs att det inte är säkert det blir helt tätt annars då de insugen är mer utformade för spreadbore förgasare är väldigt smal kant men ibland har man tur o det blir tätt ändå. Kanske därför spacers åkt på?
Senast redigerad av Lemans 65 den 27 mar 2015 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Identifiera anslutning
6Tackar för svar!
Regg besiktningen gick fint idag, samt vanliga besiktningen, blev en liten arbetsorder vilket ja visste med bromsarna
Det enda jag gjort med motorn är att bytt från en Holly 780 fugge till en 600, så spacers m.m fanns redan där
Men såg att det finns en ingång som är pluggad med gummi på framsidan av fuggen, lika som bromsservot sitter.
Räcker det med att dra slang från den till pcv så kan slangen till bromsservot sitta kvar?
Mvh
Regg besiktningen gick fint idag, samt vanliga besiktningen, blev en liten arbetsorder vilket ja visste med bromsarna
Det enda jag gjort med motorn är att bytt från en Holly 780 fugge till en 600, så spacers m.m fanns redan där
Men såg att det finns en ingång som är pluggad med gummi på framsidan av fuggen, lika som bromsservot sitter.
Räcker det med att dra slang från den till pcv så kan slangen till bromsservot sitta kvar?
Mvh