Annons

400 motor med olje problem

1
har problem med att en ny renoverad/ stokad 400 trycker olja ur vevhusventelationen under/bakom insuget och ur ventilkåporna.... vad kan det vara som orsakar detta??? o det är mycket olja den trycker ur sej.... har et oljetryck på ca 70psi kall o 45-55 psi vid varm motor tips o ideer någon??? mvh
Annons

Re: 400 motor med olje problem

4
stugan skrev:Hade liknande problem.Då var det backventilen till "lyftargalleri"plåten som jävlades, du kanske inte har någon luftning där men om så kanske det kan hjälpa?

det sitter en eftermarknads plåt på denna motorn o den saknar denna backventil....har en grövre modell på slanganslutning "bara" och de är ur denna 90% av oljan pumpas ur mvh

Re: 400 motor med olje problem

5
The Judge skrev:Använder du en original lyftarplåt med kammare för vevhusgaserna i vilken PCV-ventilen sitter?

Har du artikelnummer på PCV-ventilen?

Har du gjort kompressionstest på varm motor med fullt öppna spjäll, alla stift urtagna och + sladden till tändspolen borttagen? Resultat?
som sagt har inte en orginal plåt (tyvärr) nej har inte gjort ett komp test på motorn än men det får bli nästa steg men om det inte är nått kompfall vad skulle de kunna tänkas vara då?? tycker inte nya grejer borde nypa ihop bara sådär???

Re: 400 motor med olje problem

7
Rössvik skrev:
det sitter en eftermarknads plåt på denna motorn o den saknar denna backventil....har en grövre modell på slanganslutning "bara" och de är ur denna 90% av oljan pumpas ur mvh
Menar du att eftermarknadsplåten saknar uttag för PCV-ventilen?
Eller menar du att du satt i en slang utan PCV-ventil i uttaget för PCV-ventilen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 400 motor med olje problem

8
The Judge skrev:
Rössvik skrev:
det sitter en eftermarknads plåt på denna motorn o den saknar denna backventil....har en grövre modell på slanganslutning "bara" och de är ur denna 90% av oljan pumpas ur mvh
Menar du att eftermarknadsplåten saknar uttag för PCV-ventilen?
Eller menar du att du satt i en slang utan PCV-ventil i uttaget för PCV-ventilen?
ja den saknade uttag helt (http://www.krepower.com/Pontiac%20Timing%20Covers.htm längst ner på sidan) så borrade hål i den o satte dit en 90graders slang anslutning med en slang på ca 30mm diam invändigt ner i en "behållare" efter rekomendation från bo ridström på ridström racing o han vill inte ta ansvar för det hela nu.....

Re: 400 motor med olje problem

10
Rössvik skrev:
The Judge skrev:
Rössvik skrev:
det sitter en eftermarknads plåt på denna motorn o den saknar denna backventil....har en grövre modell på slanganslutning "bara" och de är ur denna 90% av oljan pumpas ur mvh
Menar du att eftermarknadsplåten saknar uttag för PCV-ventilen?
Eller menar du att du satt i en slang utan PCV-ventil i uttaget för PCV-ventilen?
ja den saknade uttag helt (http://www.krepower.com/Pontiac%20Timing%20Covers.htm längst ner på sidan) så borrade hål i den o satte dit en 90graders slang anslutning med en slang på ca 30mm diam invändigt ner i en "behållare" efter rekomendation från bo ridström på ridström racing o han vill inte ta ansvar för det hela nu.....
Eftermarknadskåpan har ingen kammare, så den är helt olämplig att sätta vevhusventilationen i.

Du skulle kunna ta och sätta PCV-ventilen i förarsidans ventilkåpa (som 455SD), med luftväxlingen från passagerarsidans ventilkåpa via ett rör/slang till luftrenaren?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 400 motor med olje problem

11
har en slang från pass sidans ventilkåpa i luftrenaren med en "backventil"= pvc ventil??? o förarsidans ventilkåps lock "öppet" plus den i "vallypanen"
för stoppar ja in den grövre slangen från vallypanen upp i luftrenaren så ryker bilen så man inte ser ett dugg blir som lutshen dimman... o de sjuter upp oljestickan om de kan säga nått???

Re: 400 motor med olje problem

13
Rössvik skrev:har en slang från pass sidans ventilkåpa i luftrenaren med en "backventil"= pvc ventil??? o förarsidans ventilkåps lock "öppet" plus den i "vallypanen"
för stoppar ja in den grövre slangen från vallypanen upp i luftrenaren så ryker bilen så man inte ser ett dugg blir som lutshen dimman... o de sjuter upp oljestickan om de kan säga nått???
PCV-ventilens slang ska kopplas till insugets plenumkammare ELLER till uttaget på spjällplattan om förgasaren har detta uttag, inte till luftrenaren, där gör den ingen nytta alls!

Plugga nu hålet i valley pan.
Koppla PCV-ventilens slang som beskrivet här ovan.
Du kan ha kvar det ventilerade oljepåfyllningslocket i förarsidans ventikåpa.
Klart!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/