Sida 1 av 1

Tänd problem

Postat: 06 apr 2012 12:50
av Marcuses
Hej alla!
Skulle starta upp bilen igår men då ville den inte riktigt. Kollade om den fick någon gnista och de fick den inte .. så jag gick bakåt och började kolla och mäta på spolen.
Som jag förstår det så ska det komma in 12V i de där motståndet från nyckeln som sedan går upp till spolen. Men vid uppstart så ska det komma 12V från startmotorn.. efter ha kliat mig i huvudet ett bra tag så började jag mäta lite och jag har 12 i spolen hela tiden när tändningen är på men när jag kör på starten så går de ner till 6 - 7V. Det ska väl vara tvärt om?
Det är nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, kondensator, brytare och batteriet är ett fullladdat tudor maxxima.
Ska även tilllägga att detta är inte orginal spole utan den ser precis likadan ut som biltemas "sport" spole och bilen gick iaf hela förra sommaren med denna spole.. Kan det vara så att själva spolen har pajjat under vintern?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ole-53402/

Polaren kommer över med en ny sådan spole idag så ska jag se om det blir bättre, men jag tänkte iaf skriva här o se om någon har haft nått liknande problem. Tar en bild när jag är i garaget idag och slänger upp här lite senare.

Re: Tänd problem

Postat: 06 apr 2012 17:34
av The Judge
Jag skulle till att börja med skaffa en korrekt tändspole, finns att beställa hos SvenskaBil (Klintberg&Way), ACDELCO Part # U505.
Eller HansenRacing OEM replacement STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # UC12X.

Den ska mäta mellan 1,8-2,0 ohm mellam + och - samt mellan 7000-13000 ohm mellan antingen + eller - och mittpolen för tändkabeln.

Startströmmen, 12 volt, ska komma från en gul kabel som leds till + på tändspolen från R på startmotorsolenoiden.
Strömmen till spolen under gång ska komma från tändlåsets resistorkabel, via kontakten på brandväggen, och kopplas till + på tändspolen.
Under gång ska det mäta 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord.

Re: Tänd problem

Postat: 09 apr 2012 16:06
av Marcuses
The Judge skrev:Jag skulle till att börja med skaffa en korrekt tändspole, finns att beställa hos SvenskaBil (Klintberg&Way), ACDELCO Part # U505.
Eller HansenRacing OEM replacement STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # UC12X.

Den ska mäta mellan 1,8-2,0 ohm mellam + och - samt mellan 7000-13000 ohm mellan antingen + eller - och mittpolen för tändkabeln.

Startströmmen, 12 volt, ska komma från en gul kabel som leds till + på tändspolen från R på startmotorsolenoiden.
Strömmen till spolen under gång ska komma från tändlåsets resistorkabel, via kontakten på brandväggen, och kopplas till + på tändspolen.
Under gång ska det mäta 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord.
Tackar så mycket för svaret! :)

Men när jag åkte ner dagen efter och grejjade lite då jag inte va lika trött som kvällen innan så visade det sig att det va bara en fråga om att ställa in brytaren :oops:

Nu funkar bilen prima och går som ett skött .. typ :twisted:

Mvh//

Re: Tänd problem

Postat: 09 apr 2012 20:58
av The Judge
Ok, brytarpetsarna ska alltid ställas med en kamvinkelmätare till 30° innan tändpunkten ställs och då med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Om man saknar kamvinkelmätare så kan man skruva justerskruven på brytarna medurs till motorn börjar misstända och sedan skruva tillbaka exakt ett halvt varv moturs så blir det bra, sedan ställs tändpunkten som vanligt.

Re: Tänd problem

Postat: 09 apr 2012 23:10
av Håkan S
The Judge skrev:Ok, brytarpetsarna ska alltid ställas med en kamvinkelmätare till 30° innan tändpunkten ställs och då med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Om man saknar kamvinkelmätare så kan man skruva justerskruven på brytarna medurs till motorn börjar misstända och sedan skruva tillbaka exakt ett halvt varv moturs så blir det bra, sedan ställs tändpunkten som vanligt.
Den senare metoden har jag aldrig hört tidigare! Man lär sig något nytt varje dag. Jag brukar använda bladmått när jag inte har med mig kamvinkelmätare. Dom ligger ju alltid med i verktygslådan.

Håkan S

Re: Tänd problem

Postat: 12 apr 2012 20:29
av kapasu
Jag tror inte jag får in ett bladmått där...inte ens under pistolhot...eller tänker jag på fel sak nu?

Re: Tänd problem

Postat: 12 apr 2012 21:57
av Håkan S
Tänker fel eller inte...
Man blir lite bortskämd när man åker med en bil från GM!
Vad jag vet, rätta mig gärna, är det endast GM som har möjligheten att med en kamvinkelmätare justera brytarna genom en lucka i fördelarlocket med en insexnyckel.
På andra använder man bladmått eller kamvinkelmätare och justerar tills man har rätt kamvinkel!

Håkan S

Re: Tänd problem

Postat: 13 apr 2012 16:43
av Matti
Nyare AMC/Rambler använder GM:s tänddelar! Dom har alltså samma fördelarlock med luckan. :lol:

Re: Tänd problem

Postat: 13 apr 2012 22:12
av Håkan S
Matti skrev:Nyare AMC/Rambler använder GM:s tänddelar! Dom har alltså samma fördelarlock med luckan. :lol:
Tack för tillrättavisningen! :roll:
Borde jag ju haft koll på som säljer delar...
Får väl skylla på att jag aldrig meckat med någon AMC samt säljer inte så mycket till märket heller... :shock:

Håkan S

Re: Tänd problem

Postat: 14 apr 2012 22:25
av Matti
Håkan!
Man kan inte veta allt. 8-)
Har haft två av knappt 800 byggda Hornet SC360.....jäkla kul bil! :twisted: