Annons

Tänd problem

1
Hej alla!
Skulle starta upp bilen igår men då ville den inte riktigt. Kollade om den fick någon gnista och de fick den inte .. så jag gick bakåt och började kolla och mäta på spolen.
Som jag förstår det så ska det komma in 12V i de där motståndet från nyckeln som sedan går upp till spolen. Men vid uppstart så ska det komma 12V från startmotorn.. efter ha kliat mig i huvudet ett bra tag så började jag mäta lite och jag har 12 i spolen hela tiden när tändningen är på men när jag kör på starten så går de ner till 6 - 7V. Det ska väl vara tvärt om?
Det är nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, kondensator, brytare och batteriet är ett fullladdat tudor maxxima.
Ska även tilllägga att detta är inte orginal spole utan den ser precis likadan ut som biltemas "sport" spole och bilen gick iaf hela förra sommaren med denna spole.. Kan det vara så att själva spolen har pajjat under vintern?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ole-53402/

Polaren kommer över med en ny sådan spole idag så ska jag se om det blir bättre, men jag tänkte iaf skriva här o se om någon har haft nått liknande problem. Tar en bild när jag är i garaget idag och slänger upp här lite senare.
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Annons

Re: Tänd problem

2
Jag skulle till att börja med skaffa en korrekt tändspole, finns att beställa hos SvenskaBil (Klintberg&Way), ACDELCO Part # U505.
Eller HansenRacing OEM replacement STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # UC12X.

Den ska mäta mellan 1,8-2,0 ohm mellam + och - samt mellan 7000-13000 ohm mellan antingen + eller - och mittpolen för tändkabeln.

Startströmmen, 12 volt, ska komma från en gul kabel som leds till + på tändspolen från R på startmotorsolenoiden.
Strömmen till spolen under gång ska komma från tändlåsets resistorkabel, via kontakten på brandväggen, och kopplas till + på tändspolen.
Under gång ska det mäta 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tänd problem

3
The Judge skrev:Jag skulle till att börja med skaffa en korrekt tändspole, finns att beställa hos SvenskaBil (Klintberg&Way), ACDELCO Part # U505.
Eller HansenRacing OEM replacement STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # UC12X.

Den ska mäta mellan 1,8-2,0 ohm mellam + och - samt mellan 7000-13000 ohm mellan antingen + eller - och mittpolen för tändkabeln.

Startströmmen, 12 volt, ska komma från en gul kabel som leds till + på tändspolen från R på startmotorsolenoiden.
Strömmen till spolen under gång ska komma från tändlåsets resistorkabel, via kontakten på brandväggen, och kopplas till + på tändspolen.
Under gång ska det mäta 7-9 volt mellan + på tändspolen och karossjord.
Tackar så mycket för svaret! :)

Men när jag åkte ner dagen efter och grejjade lite då jag inte va lika trött som kvällen innan så visade det sig att det va bara en fråga om att ställa in brytaren :oops:

Nu funkar bilen prima och går som ett skött .. typ :twisted:

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

Re: Tänd problem

4
Ok, brytarpetsarna ska alltid ställas med en kamvinkelmätare till 30° innan tändpunkten ställs och då med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Om man saknar kamvinkelmätare så kan man skruva justerskruven på brytarna medurs till motorn börjar misstända och sedan skruva tillbaka exakt ett halvt varv moturs så blir det bra, sedan ställs tändpunkten som vanligt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tänd problem

5
The Judge skrev:Ok, brytarpetsarna ska alltid ställas med en kamvinkelmätare till 30° innan tändpunkten ställs och då med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Om man saknar kamvinkelmätare så kan man skruva justerskruven på brytarna medurs till motorn börjar misstända och sedan skruva tillbaka exakt ett halvt varv moturs så blir det bra, sedan ställs tändpunkten som vanligt.
Den senare metoden har jag aldrig hört tidigare! Man lär sig något nytt varje dag. Jag brukar använda bladmått när jag inte har med mig kamvinkelmätare. Dom ligger ju alltid med i verktygslådan.

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Tänd problem

7
Tänker fel eller inte...
Man blir lite bortskämd när man åker med en bil från GM!
Vad jag vet, rätta mig gärna, är det endast GM som har möjligheten att med en kamvinkelmätare justera brytarna genom en lucka i fördelarlocket med en insexnyckel.
På andra använder man bladmått eller kamvinkelmätare och justerar tills man har rätt kamvinkel!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Tänd problem

9
Matti skrev:Nyare AMC/Rambler använder GM:s tänddelar! Dom har alltså samma fördelarlock med luckan. :lol:
Tack för tillrättavisningen! :roll:
Borde jag ju haft koll på som säljer delar...
Får väl skylla på att jag aldrig meckat med någon AMC samt säljer inte så mycket till märket heller... :shock:

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se