Sida 1 av 1

Kanal mellan insug och topplockena. Men varför...

Postat: 02 jun 2011 13:56
av pontrace
Hej Ska byta insug. Har då köpt ett Edelbrock RPM insug. Dock är jag lite förbryllad vad det gäller "kanalen mellan topparna genom insuget den som är i mitten" Tror att det är nån sorts värme kanal. i alla fall så följde det med en packning som jag kan typ blockera denna kanal helt med. Undrar nu om jag ska låta den vara öppen eller om jag ska blockera den?. Nån som vet? Och vad har den igentligen för funktion?

Re: Kanal mellan insug och topplockena. Men varför...

Postat: 02 jun 2011 22:02
av The Judge
Kanalen är en förvärmningskanal som påskyndar uppvärmningen av insuget så att bränsleblandningen från förgasaren ska förångas och sönderdelas (atomiseras) så att förbränningen ska bli så fullständig som möjligt.

Att sätta en packning där är en illusion om att man ska erhålla förhöjd effekt med denna.

Att man på racemotorer stänger förvärmningskanalerna i topparna genom att fylla siameskanalen med smält aluminium för att erhålla uniformt utformade avgaskanaler i användning med avstämda headers för körning med vidöppna spjäll är en tanke bakom illusionen, men är i verkligheten som sagts en helt annan sak.

Detta med packningen är skojeri och det kommer att brinna hål i den snabbare än det tagit mig att skriva detta.....

Re: Kanal mellan insug och topplockena. Men varför...

Postat: 03 jun 2011 10:23
av Hylten
Jag har för mig att det inte är bra för automatchoken heller? om man nu har kvar den.

Re: Kanal mellan insug och topplockena. Men varför...

Postat: 03 jun 2011 10:37
av The Judge
Det stämmer, det är en del av designen för varianter med choken på insuget. Om man blockerar förvärmningen så tar det avsevärt längre tid för dessa chokar att "komma av".

Andra varianter med elektrisk choke har fortfarande förvärmningskanalen av tidigare nämnda orsaker.

RPM insuget är ett "race"-insug och har inget ställe för att montera choke?

Med RPM insug så kan man använda en förgasare med elektrisk choke.

Noterbart är att upp till ca. 600 hästar så finns det ingen anledning att byta ut sitt original Q-jet insug.