Sida 1 av 1

Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 14:58
av Peje
Bra kräm i start när bil är kall.Vid en del tillfällen med varm bil så startar bilen med ett nödrop.Känns som 19kg i komp.Tänkbara fel:

1: Taskigt batteri?
2: Dålig plus eller jord vid startmotor?
3: Startmotor börjar krokna?
4: Jordflätor generellt?
5: Kol/släpringar generator?

Någon nämde att läckande tätning bak vid veven kan ställa till det för startmotorn,blir skitigt o geggigt.Får väl köra uteslutningsprincipen.Har inte behövt gjort något på ca 14 år så det är väl dags.

Re: Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 15:04
av Gunsmoke
Headers?

Re: Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 15:26
av Peje
Nej, original grenrör.Värmesköld på startmotor.Fet jordkabel från motor till batteri.Alla jordflätor sitter där dom ska.Ska mäta vilospänning på batteriet.Är ett nytt( 1år) batteri,Feltema.Bilen har gått klockrent förut men något har väl gett sig.El är inte min starka sida..

Re: Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 15:58
av Janne
Hej på dig.
Jag hade ett liknande fel på en Buick jag hade.
Det var ena "stiftet" bak på start motorn som en av kablarna satt i som var löst .
Kabeln satt som den skulle,men "stiftet" var löst.
Satt dit en till mutter som drog fast den mot godset i start motorn,sen en till som drog fast kabeln.
Sen var mitt problem löst,hoppas det är något lika enkelt fel på din bil.
Hoppas det blev begripligt.

Re: Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 17:16
av Håkan S
Jag har varit med om att den grova anslutningen på solenoiden blivit "nedfrätt" och att vända den ett halvt varv har hjälp.

Re: Spänningsfall?

Postat: 17 maj 2011 23:47
av gto -69
Hade samma problem med en "slö" startmotor, så för bästa kontakt så lödde jag kabeln vid startmotorn.
Men de va kolen i startmotorn som utslitna. Kanske värt att kolla.

Re: Spänningsfall?

Postat: 18 maj 2011 09:01
av Peje
Tack för tipsen där ute,ska kolla samtliga.

Re: Spänningsfall?

Postat: 18 maj 2011 13:54
av Peje
Efter lite frågor till folk på jobbet,gamla bil och elmekaniker lutar det åt att det är dags att riva startmotorn för koll.Ska dock först kolla att alla anslutningar sitter korrekt.

Fråga: Kan man plocka isär solenoiden eller köper man en komplett?

Min nuvarande startmotor är säkert en replacement,sitter det några nummer/koder OM den skulle vara bilens ursprungliga?

Re: Spänningsfall?

Postat: 19 maj 2011 15:41
av Peje
Kan detta nummer stämma: 1107237?

Re: Spänningsfall?

Postat: 19 maj 2011 16:13
av Håkan S
Verkar inte vara rätt, jag får det till att vara ett nummer på en Cheva start mellan 63-65. Troligen en renoverad som dom plockat ihop av olika delar.

Re: Spänningsfall?

Postat: 20 maj 2011 09:48
av Peje
Hittade nr på nätet,har ej tittat på min egen ännu.Återkommer med info.

Re: Spänningsfall?

Postat: 20 maj 2011 20:59
av Mr.Pontiac
har du gjort rent kabelskon till + polen brukar bli ärj där med resultat som du beskriver ovan

Re: Spänningsfall?

Postat: 20 maj 2011 22:00
av Peje
Ska titta lite imorgon,även söka efter vad det är för startmotor jag har.Blir en tur till Uppsala,ska ju bli fint väder.

Re: Spänningsfall?

Postat: 21 maj 2011 19:28
av Peje
Fått info från PY: Solenoid 1114356
Startmotor 1107355

Re: Spänningsfall?

Postat: 26 maj 2011 14:24
av Hylten
Jag vill minnas att om tändningen står för tidigt kan man få det felet, den hugger emot när man drar på starten.