Annons

Optimala utväxlingen?

1
Min 69:a GTO Cab är utrustad med 3,55 utv. Visst,bra drag men är lite jobbigt på långfärd.Jag o tjejen tar det ju mest lugnt med bilen=njuter i 80km/t.

Vad anses som den bästa utv för 400 motorn? Orkar den med t.ex 2.78?

Ja,ja Kent det blir slött o segt o gummisnodd o hela köret.Men det känns som att köra på 2:an hela tiden.

Så vad säger Ni? 2,56,2.78,2.93,3.08.3.23?

Eller 3.90,4.33 SÅ DET BLIR LITE DRAG I SKITEN!!
Annons

Re: Optimala utväxlingen?

2
Det är ju alltid fränast med den utväxling som bilen kom med från fabrik?

Men ibland vill man prova nå´n annan, så jag provade en 3.07 på min GTO-66 TriPower som har just 3.55 från början.
Jag (plånboken), och motorn, trivs bättre med 3.07, kan bero på åldern, men visst var den rappare med 3.90 som jag hade för en 10 år sedan.
Ett annat plus med 3.07 är att det råmar lägre mellan växlarna från TriPowern!
Som det stod i reklamen, håll undan små barn och husdjur när ni trycker gasen i botten.........(så att de inte sugs in i motorn?)

Hade inte din kärra 3.36 från fabrik? En mycket trevlig utväxling för en GTO med YS 400. AC bilarna hade 3.23.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Optimala utväxlingen?

3
Nej,3.55 är original från fabrik,WH codad. Enligt Paul Zazarine i boken "Restoration Guide" så ändrade man GTO 69:an med YS/PX lådan utan AC till just 3.55 "for better performance".

Nu till frågan jag inte fick svar på: vad orkas med i utv? Går det att köra på ex 2.56?

Skälet är att det finns en Oldsaxel,"falsk" 12-bult med 2.78 odiff till salu.Kan ha den som åk axel medans jag helrenoverar min 3.55 axel.

Re: Optimala utväxlingen?

4
Jag har läst på lite angående Firebird -69 i väntan på att få hem bilen jag har köpt. Vad jag kan förstå är det i princip exakt samma motor i Firebird 400 -69 som 350-hästarsmotorn i GTO -69 (samma kam, samma toppar, samma kompression etc), men i Firebird angav Pontiac effekten till 330 hk och GTO:n uppgavs till 350 hk. Visserligen är väl Firebird något lättare än GTO, men jag tror inte skillnaden är jättestor.

Standardutväxling i en Firebird 400 -69 med automat var 3,08 men hade bilen A/C så fick den 2,78 som standardutväxling (jag förstår inte riktigt logiken bakom det, men så står det i Shop Manual). Jag tror därför att det skulle fungera bra med 2,78 i din bil också, under förutsättning att du inte har en alltför trimmad motor (med dålig bottenvrid).

Som Kent skriver så kommer ju växlarna att "räcka längre" innan lådan växlar upp. Du kommer även att kunna göra kick-down i högre hastigheter än tidigare, vilket i viss mån kan uppväga att bilen blir slöare med den nya utväxlingen, åtminstone i vissa hastighetsregister.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Optimala utväxlingen?

6
Peje skrev:Nej,3.55 är original från fabrik,WH codad. Enligt Paul Zazarine i boken "Restoration Guide" så ändrade man GTO 69:an med YS/PX lådan utan AC till just 3.55 "for better performance".

Nu till frågan jag inte fick svar på: vad orkas med i utv? Går det att köra på ex 2.56?

Skälet är att det finns en Oldsaxel,"falsk" 12-bult med 2.78 odiff till salu.Kan ha den som åk axel medans jag helrenoverar min 3.55 axel.
När i produktionen skulle man då ha gjort denna ändring, fr.o.m. vilket chassie-nummer eller datum?

Vad jag funnit i fabriksinformation är:
3.55 var standard på RAIII utan AC, 3.36 var standard på YS utan AC, 3.23 var standard på båda med AC. Sedan fanns 3.08 som tillval för M/T med AC.

Vad står i dina PHS-papper?

Det "går" att köra med 2.56. Det "går" också att köra med 2.78. Såna utväxlingar användes ju på 2-ports "ekonomi" GTO´er 1969.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Optimala utväxlingen?

8
Sen fanns ju de sk. "special order" axlarna till bilar utan A/C med utväxlingsalternativ 3.55, 3:90 eller 4:33.

Problemet med bilar byggda i USA är ju att det inte finns något "spikat" i utrustningsväg. Ideligen dyker det upp bilar med konstiga kombinationer!!

Hade för ett antal år sen en 70:a AAR Cuda som enligt alla utsagor skulle ha 340 sixpack motor, man. 4-växlad eller 727 automat med golvkonsoll och separata stolar.
Min var utrustad, hör och häpna!! med 340sixpack, 727 automat men soffa och rattspak!! VA!!

Mej veterligen så fanns Chevas 427 ZL-1 helaluminium bigblock inte med på optionlistan, den fick man genom specialbeställning av dealern!
Min fråga blir då! Är bilen fortfarande original eller inte? Jag tycker den är det!

Re: Optimala utväxlingen?

9
Jag citerar härmed "Restoration Guide":

For 1969 the code PT transmission was used with the two barrel engine.The rear axle ratios were identical to those used in 1968 (3.36 std engine,2.93 w/air cond).The standard engine 1969 was mated to code PX and all rear ratios were the same-with one exception: The standarg rear used without air conditioning was changed to 3.55:1 for better performance.The PX transmission was also used with the Ram Air III,and used the same rear ratios-except the 3.08:1 which was not offered.

Min PHS säger M40= 3.55 och 3.23 med AC
3.36 fanns som tillval men inte till YS.

3.36= Avaliable for WT,WS,YZ M13,M20,M40

3.36= Code H
3.55= Code K

Re: Optimala utväxlingen?

11
Peje skrev:Detta ständiga överbevisande!! Att du orkar? Jag skall titta i mina samtliga papper samt Resto boken.
Peje, jag har motstridiga uppgifter från olika håll inom fabrikslitteraturen, Shop Manual och Master Parts Catalog, AMA specifikationerna för 1969 samt GTOAA dokument som används av domarna på deras bilutställningar, det var därför jag frågade dig vad som stod i dina PHS-papper för DIN bil?
Eftersom jag trodde att vi var här för att lära av varann så trodde jag att det var OK att fråga detta?
Hur mycket man än har lärt sig så finns det alltid nytt att lära?
Kunskap är lätt att bära och att ta reda på fakta har inget med "överbevisande" att göra? Inte för mig i.a.f........det är bara en hobby.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Optimala utväxlingen?

12
Jag har aldrig ifrågasatt din bil,snälla gör inte det med min.Har ägt den i 14 år och något bör ha gått in.Du är mycket kompetent men det finns fler därute.Säger inte att jag är en av dom men min bil kan jag hyfsat vid det laget.

Re: Optimala utväxlingen?

14
Peje skrev:Jag har aldrig ifrågasatt din bil,snälla gör inte det med min.Har ägt den i 14 år och något bör ha gått in.Du är mycket kompetent men det finns fler därute.Säger inte att jag är en av dom men min bil kan jag hyfsat vid det laget.
Peje, jag ifrågasätter väl inte DIN BIL, bara för att jag undrar om det inte var 3.36 i bakaxeln från fabrik?!?!?!?!?!

Än en gång, jag UNDRADE p.g.a. att den informationen fanns i Service Manualen, vilken uppenbarligen inte var korrekt?

Svårare än så var det inte....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Optimala utväxlingen?

15
Ehh,det är väl min bil vi talar om? Jag vill påstå att INGET är skrivet i sten eller är självklart när det gäller dessa bilar.Det här med "original" har blivit patetiskt.Det finns säkert bilar där original skruvar har tagit slut vid monteringen och mekanikern har tagit vad skit som helst bara för att få komma hem på fredagen.Vem ska bevisa att detta inte är korrekt?

PS: Har mina original fabriks stötdämpare kvar.Satt på bilen vid köp.Och JA datumkodade.Sug på den..