Sida 6 av 25

Re: GTO -69

Postat: 13 mar 2013 00:29
av Lejon
Tyckte att bilen var lite tung på 1:an vilket får mig att ana att jag har en close range låda.
Märkte även att 2:an-3:an låg väldigt tätt.
Kanske inte helt idealiskt med tanke på kammen.

När jag tänker på saken så lät inte bilen som min Firebird jag hade, den hade iofs automat, utan det fanns något mer där....kan det vara så att det sitter en M22 därunder?
Läge att kolla upp lite gjutnummer tror jag :)

Re: GTO -69

Postat: 13 mar 2013 07:39
av Ronnie S
Jag har ingen egen erfarenhet av M22-lådor, utan jag vill bara tipsa om att det finns lite filmer på youtube där man kan höra det vinande ljudet från en M22, så du kan jämföra. Här är ett exempel:
(jag sökte på "M22 rock crusher").

Re: GTO -69

Postat: 13 mar 2013 15:19
av Lejon
Åkte ner till glasmästaren idag för att ta ut bakrutan, passade på att filma på vägen ner, mobilen ställde jag i passagerarsätet och filmade för att lyssna på lådan och jämföra med andra videor.
Kan nog konstatera att jag har en Close ratio låda men INTE en M22.......kanske lika bäst så, kan blir tröttsamt med vinandet efter ett tag som man hörde ganska bra i Ronnie´s klipp.
Glömde bort mobilen när jag kom fram som märks i slutet av klippet :)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... d4grfkUN8E

Och här är resultatet av besöket.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 0uGPoumlB8

Nu ska det borras för studs.......

Re: GTO -69

Postat: 21 mar 2013 21:08
av Lejon
Har hunnit med en runda med bilen och jag kan konstatera att ventilfjädrarna är ett rejält hinder i effektuttaget.
Jag har ingen varvräknare men jag uppskattar att den "varvstoppar" vid ungefär 4000rpm.

Nu är clipsknopparna på plats för att hålla rutlisten i nederkant på plats

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... -j1xrd3D48

Knopparna är av popnits-variant

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... TMZL6fXnsA

Snyggade till grillen lite, ena sidans grillhalva hade krom runt medans den andra var svartmålad, så jag målade bägge svarta.
Ser grym ut när det är svart i fronten :)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... kBwq5XUSTI

Mekade tillbaka orginalradion för att slippa se hålet där den satt då det förmodligen inte blir någon Stereo i den i sommar iallafall......tyvärr verkar den vara död, inte helt ovanligt kanske.

Re: GTO -69

Postat: 22 mar 2013 17:40
av Catalina 1965
Var hittade du "popnitarna"??
Har orginal pluttarna kvar men även hål på sina ställen runt bakrutan, kunde kanske satt i sånna å slippa lägga tätningsmedel i hålen istället, så d blir tätt ner i skuffen :)

Glennson

Re: GTO -69

Postat: 22 mar 2013 19:29
av Håkan S
Catalina 1965 skrev:Var hittade du "popnitarna"??
Har orginal pluttarna kvar men även hål på sina ställen runt bakrutan, kunde kanske satt i sånna å slippa lägga tätningsmedel i hålen istället, så d blir tätt ner i skuffen :)

Glennson
Jag säljer såna!

Mvh
Håkan S
Americano Enterprises
013-125622

Re: GTO -69

Postat: 28 mar 2013 16:32
av Lejon
Har ett litet bekymmer!
När bilen stått en eller ett par dagar är den FRUKTANSVÄRT seg att få igång p.g.a frånvaron av bränsle.
Senaste gångerna har jag använt startspray för att snabbare komma igång för att rädda batteri och startmotorn.
Det jag misstänker är: (i rangordning)
1. Botenplattan läcker, har läst om att man kan/bör täta nåt på förgasaren med epoxy (Kent?)
2. Soppapumpen är dålig, kan också förklara att bilen storknar på höga varv.
3. Bensinen dunstar helt enkelt så fort på denna förgasare (elpump!)

Tips mottages gladeligen!

Re: GTO -69

Postat: 29 mar 2013 00:46
av The Judge
Andreas, det är sannolikt att soppan dunstar och att pumpen får jobba på ordentligt för att fylla på förgasaren?
Dagens etanolblandade bränsle är mycket mer lättflyktigt än bränslet var då när dessa förgasar var nya och dunstar således snabbare än kvickt.

Prova denna startmetod: tryck ner gasen hastigt en gång och släpp upp pedalen långsamt, kör start motorn i 10 sekunder, om inte motorn startat tryck ner gasen två gånger hastigt och släpp upp långsamt, starta!
Om inte detta funkar så är kuren att montera en elektrisk bränslepump invid tanken.
En sådan håller flottörhuset fyllt med bränsle även vid höga varv, vilket en mekpump har svårt att klara av vid hög belastning på sista växeln.

Dessa är orsakerna till att jag har elektrisk bränslepump på båda mina GTO´er.

Bottenpluggarna är problem endast på 1968 och tidigare Q-jets, som har mässingpluggar i botten.

Re: GTO -69

Postat: 29 mar 2013 16:35
av Lejon
Tack för svaret!
10 sekunder, ja de är nog nåt sånt jag får hålla på idag.
Känns som det blir minussaldo på batteriet då om man inte åker en stund förstås, får lov att bli elpump då.
Vad kan du rekomendera att ta strömmen ifrån?, eller blir det till att koppla in ett relä?

Re: GTO -69

Postat: 29 mar 2013 23:10
av The Judge
Jag använder ett vanligt 30A enkelrelä, monterat under instrumentbrädan, som får styrströmmen från IGN-posten på säkringsdosan.

Re: GTO -69

Postat: 04 apr 2013 20:04
av Lejon
Nu ska jag ge mig på att Tona bakrutan.
Alla firmor var lite för dyra, så jag ger det en chans själv, går det inge bra blir det utan toning, men jag hoppas det går bra för det skulle göra sig bra på bilen.
Mörkaste toningen är det också :) 4% ljusinsläpp.

Håll tummarna!

Re: GTO -69

Postat: 04 apr 2013 22:53
av Lejon
Gick inge vidare med toningen, övre hörnen veckade sig som fan.

Re: GTO -69

Postat: 04 apr 2013 23:37
av jimmy 77
Lejon skrev:Gick inge vidare med toningen, övre hörnen veckade sig som fan.
går att lösa på 3 sätt två ganska enkla och ett lite svårare

1. snitta hörnen du får lite överlapp i filmen just i hörnen men är filmen väldigt mörk så syns det inte så mycket

2. lägg filmen på utsidan av rutan funkar bra om du kan få in kanterna under kromlisten

3. plocka ur bakrutan

Re: GTO -69

Postat: 05 apr 2013 11:22
av Lejon
Filmen veckade sig så pass att den inte gick att rädda, jag var nog för feg med värmen när jag skulle forma filmen innan montering.
Rutan var lös när jag provade och jag känner inte för att chansa bort mer pengar......

Men tack för tipsen.

Re: GTO -69

Postat: 06 apr 2013 09:28
av kenneth
Men du har en 68 a kofångare på den ser jag