Sida 2 av 3
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 14:39
av Peje
Here we go again....
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 14:47
av Firebird 72
Tack för alla svar och att ni engagerar er! Det verkar inte vara ett helt trivialt ämne vilket jag trodde. Men nu är det fastslaget då att länkarmar och subframe är mattsvarta i glans 30.
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 15:27
av Micke-S
Hej igen, jag vill nog fortfarande påstå att det är 60° gloss black som är det rätta.
Men det viktigaste är ju att du inte tar en helmatt om du vill kunna hålla rent...och vara nånstans i närheten av det bilen kom med.
Tyckte Peje var inne på samma tolkning som jag har gjort
/Mikael
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 15:41
av Håkan S
Jag vet inte vad Firebird´s subframe hade för färg men i min gamla GTO Restoration Guide står det att GTO 64-65´s ramar var lackerade i "gloss black"!
66 och nyare ramar står det inget om men en bild på en 68-70 ram på sida 17 i min bok speglar sig ett finger väldigt bra i ramen och även den ser ut att vara målad i "gloss black".
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 20:07
av Peje
Enligt min bok "Original Pontiac GTO" The Restorers Guide 64-72 blev alla GTO ramar lackade i "semi gloss black".Även 1974 års GTO som enligt boken har sub frame.Att fabriken skulle lacka ramen matt/30pr gloss verkar konstigt då merparten av framvagn/bakvagn var(enligt källor 60pr gloss).Men det står väl fel som vanligt..
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 20:58
av Micke-S
Micke-S skrev:Usch vad trött jag blir, Kent jag har den djupaste respekt för ditt kunnande inom många områden och då allra främst inom allt som rör motor-biten.
Men om du nu helt plötsligt "vet" att Chassis Black är 30° Gloss, varför i hela friden svarar du trådskaparen att den är helmatt 0?????
/Mikael
Kent, kan du svara på min fråga??
/Mikael
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 21:27
av The Judge
Mikael, om du sätter dig ner och tar det lite lugnt så kan jag berätta att när jag köpte GM´s Chassis Black för 20 år sedan när jag bättrade på färgen undertill på min 66:a så såg den helmatt ut trots att den sannolikt var 30° gloss.
Och i första frågan var det just Chassis Black för subframen och länkarmar det frågades efter.
Jag har all nödvändig information om vilka färger som användes var, men minnet kanske svek mig en aning angående blankheten på GM´s Chassis Black, men vem kunde ana att nå´n skulle gå i taket för det?
Det borde finnas viktigare saker att ägna sig åt än vilken grad av matthet den svarta färgen har på underredet på bilen......och det gör det ju också!
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 21:57
av The Judge
Håkan S skrev:Jag vet inte vad Firebird´s subframe hade för färg men i min gamla GTO Restoration Guide står det att GTO 64-65´s ramar var lackerade i "gloss black"!
66 och nyare ramar står det inget om men en bild på en 68-70 ram på sida 17 i min bok speglar sig ett finger väldigt bra i ramen och även den ser ut att vara målad i "gloss black".
Är den bilden på sidan 17 tagen på fabriken?
Eller är den tagen i samband med en (över)renovering?
På sidan 19 längst ner i nämnda guide (second edition) så har du en beskrivning över färgschemat på chassiet och dess delar. Där står tydligt att Chassis Black Paint används. Samma bild finns i Assembly Manualen för 1970.
Sen är det inte alltid lätt med engelskan. Alla svarta färger är "Gloss" med varierande grad av just blankheten/mattheten mätt i grader.
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:04
av Micke-S
Sitter ner, det har jag gjort hela dagen. Och jag har inget som helst problem med att man glömmer saker, det händer till och med mig.... (det var ett skämt). Men du behöver ju inte gå ut så hårt om du inte är hundra säker.
Jag har inte gått i taket, inte ännu i alla fall.
Men om jag varit trådskaparen och hade följt ditt råd dvs. målat subframe och en massa delar helmatta, skruvat ihop alltihop och därefter insett att rådet jag fick kanske inte stämde riktigt, då skulle jag gå i taket.
Hör ju på dig att du tycker detta är en skitsak, men som en viss man skrev mig i en annan tråd "Detta är ett öppet Forum där fler läser svaren på enskilda frågor och som kan ha nytta av svaren."
Ville bara att någon skulle undvika att göra ett misstag, det är allt, Okey?
/Mikael
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:16
av The Judge
Peje skrev:Enligt min bok "Original Pontiac GTO" The Restorers Guide 64-72 blev alla GTO ramar lackade i "semi gloss black".Även 1974 års GTO som enligt boken har sub frame.Att fabriken skulle lacka ramen matt/30pr gloss verkar konstigt då merparten av framvagn/bakvagn var(enligt källor 60pr gloss).Men det står väl fel som vanligt..
Se mitt svar till Håkan.
Semi-gloss betyder ju halvblank och den definieringen kan ju vara varierande?
Sannolikt fanns det fler varianter på Chassis Black på den tiden det begavs sig.
Att säga nå´t definitivt om blankheten/mattheten på Chassis Black låter sig möjligtvis inte göras?
Kanske var ramen blankare än matt från tillverkaren?
Och, BTW, ramen var redan lackad hos tillverkaren innan länkarmar och annat skruvades fast på den.
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:26
av Peje
Tror man kommer långt med en ödmjuk ton.Inget är hugget i sten när det gäller en 45-50 årig bil.Olika fabriker hade olika rutiner.En fabrik använde kanske 30 gloss,en annan 60.Hade man slut på korrekta skruvar till nåt tog man väl det som passade,spec om klockan var 14.45 på en fredag och man slutade 15.00.När arbetaren såg detta,brydde han sig? Sen efter 50 år kommer ett gäng dårar och börjar tjafsa om det verkligen ska vara en "ankare" på skruven som håller hjulcylindern! Lite synd,för jag har en sida med fabriksuppgifter där det står hur det lackades.Vad jag minns så blev säkert 90-95% av ram,upphängning lackat med semi-gloss black.En billig svart färg, tunnt lagd som inte täckte överallt(hade man inte tid med).Så detta med detaljerade bilar från bandet kan vi nog ta med en nypa salt.Det var tillverknings siffror som Volvo o Saab inte ens har sett på vykort varken förr eller senare.Annars får man väl kontakta typ Dan Jensen eller någon annan renoveringshöjdare i USA för att bena ut detta med "Chassis Black".
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:31
av Micke-S
Peje skrev:Tror man kommer långt med en ödmjuk ton.Inget är hugget i sten när det gäller en 45-50 årig bil.Olika fabriker hade olika rutiner.En fabrik använde kanske 30 gloss,en annan 60.Hade man slut på korrekta skruvar till nåt tog man väl det som passade,spec om klockan var 14.45 på en fredag och man slutade 15.00.När arbetaren såg detta,brydde han sig? Sen efter 50 år kommer ett gäng dårar och börjar tjafsa om det verkligen ska vara en "ankare" på skruven som håller hjulcylindern! Lite synd,för jag har en sida med fabriksuppgifter där det står hur det lackades.Vad jag minns så blev säkert 90-95% av ram,upphängning lackat med semi-gloss black.En billig svart färg, tunnt lagd som inte täckte överallt(hade man inte tid med).Så detta med detaljerade bilar från bandet kan vi nog ta med en nypa salt.Det var tillverknings siffror som Volvo o Saab inte ens har sett på vykort varken förr eller senare.Annars får man väl kontakta typ Dan Jensen eller någon annan renoveringshöjdare i USA för att bena ut detta med "Chassis Black".
Bra uttryckt!, instämmer.
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:38
av Håkan S
The Judge skrev:Håkan S skrev:Jag vet inte vad Firebird´s subframe hade för färg men i min gamla GTO Restoration Guide står det att GTO 64-65´s ramar var lackerade i "gloss black"!
66 och nyare ramar står det inget om men en bild på en 68-70 ram på sida 17 i min bok speglar sig ett finger väldigt bra i ramen och även den ser ut att vara målad i "gloss black".
Är den bilden på sidan 17 tagen på fabriken?
Eller är den tagen i samband med en (över)renovering?
På sidan 19 längst ner i nämnda guide (second edition) så har du en beskrivning över färgschemat på chassiet och dess delar. Där står tydligt att Chassis Black Paint används. Samma bild finns i Assembly Manualen för 1970.
Sen är det inte alltid lätt med engelskan. Alla svarta färger är "Gloss" med varierande grad av just blankheten/mattheten mätt i grader.
Kent, jag vet inte vad för bok du refererar till, min är från 1985 och i den finns inte det du refererar till på sidan 19!
Ta en kopia på sidan och lägg upp den här!
Ramen i min Restoration Guide på sidan 17 är kanske inte från fabrik men jag har svårt att se att en författare till en sådan bok skulle ta med ett foto som är helt fel...
Detta står i min Restoration Guide om 64-65:
På sidan 12 "All frames where painted gloss black."
Och vad gäller min tydning av engelska som du så elakt påpekar kan du ju kolla i ett lexikon?
Gjorde en googling:
gloss {substantiv} (även: gloss paint) högblank färg {utr.}
Med mattmedel i brukar man mena semi gloss i olika stadier!
Jag kan ju givetvis också ha fel men går bara på vad experter i USA redovisar.
Och som jag skrev tidigare, detta gäller GTO och inte Firebird.
OCH jag håller med Micke-S! Ska man skriva något bör man ju ha underlag för det också!
I´m out.
Håkan
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:39
av The Judge
Micke-S skrev:Sitter ner, det har jag gjort hela dagen. Och jag har inget som helst problem med att man glömmer saker, det händer till och med mig.... (det var ett skämt). Men du behöver ju inte gå ut så hårt om du inte är hundra säker.
Jag har inte gått i taket, inte ännu i alla fall.
Men om jag varit trådskaparen och hade följt ditt råd dvs. målat subframe och en massa delar helmatta, skruvat ihop alltihop och därefter insett att rådet jag fick kanske inte stämde riktigt, då skulle jag gå i taket.
Hör ju på dig att du tycker detta är en skitsak, men som en viss man skrev mig i en annan tråd "Detta är ett öppet Forum där fler läser svaren på enskilda frågor och som kan ha nytta av svaren."
Ville bara att någon skulle undvika att göra ett misstag, det är allt, Okey?
/Mikael
Nu vet vi ju inte helt säkert att den GM Chassis Black jag nämnde verkligen var helmatt, som jag mindes den, så det behövde ju inte alls bli fel.
30% gloss är mattare än 60% gloss och skillnaden kan göra att man tycker 30% gloss är helmatt i förhållande till 60% gloss, svårare än så är det inte.
Långt ifrån en sk*tsak som du uttrycker det.
Re: kulör på subframe m.m
Postat: 19 mar 2015 22:58
av The Judge
Håkan S skrev:The Judge skrev:Håkan S skrev:Jag vet inte vad Firebird´s subframe hade för färg men i min gamla GTO Restoration Guide står det att GTO 64-65´s ramar var lackerade i "gloss black"!
66 och nyare ramar står det inget om men en bild på en 68-70 ram på sida 17 i min bok speglar sig ett finger väldigt bra i ramen och även den ser ut att vara målad i "gloss black".
Är den bilden på sidan 17 tagen på fabriken?
Eller är den tagen i samband med en (över)renovering?
På sidan 19 längst ner i nämnda guide (second edition) så har du en beskrivning över färgschemat på chassiet och dess delar. Där står tydligt att Chassis Black Paint används. Samma bild finns i Assembly Manualen för 1970.
Sen är det inte alltid lätt med engelskan. Alla svarta färger är "Gloss" med varierande grad av just blankheten/mattheten mätt i grader.
Kent, jag vet inte vad för bok du refererar till, min är från 1985 och i den finns inte det du refererar till på sidan 19!
Ta en kopia på sidan och lägg upp den här!
Ramen i min Restoration Guide på sidan 17 är kanske inte från fabrik men jag har svårt att se att en författare till en sådan bok skulle ta med ett foto som är helt fel...
Detta står i min Restoration Guide om 64-65:
På sidan 12 "All frames where painted gloss black."
Och vad gäller min tydning av engelska som du så elakt påpekar kan du ju kolla i ett lexikon?
Gjorde en googling:
gloss {substantiv} (även: gloss paint) högblank färg {utr.}
Med mattmedel i brukar man mena semi gloss i olika stadier!
Jag kan ju givetvis också ha fel men går bara på vad experter i USA redovisar.
Och som jag skrev tidigare, detta gäller GTO och inte Firebird.
OCH jag håller med Micke-S! Ska man skriva något bör man ju ha underlag för det också!
I´m out.
Håkan
Håkan, hur kan du få mitt svar till att vara "elakt"?
Ville du ha en kopia på sidan eller är du "out"?