Re: Pontiac 400 motor
Postat: 20 dec 2014 16:45
Aha, nä någon sådan finns inte!Burningbird skrev:Mellan förgasaren och insuget ska det sitta en plåt monterad som styr luftflödet, ska försöka hitta en bild.
Inofficiellt community för Pontiac i Sverige, här snackar vi Firebird, Trans Am, GTO med mera!
https://www.pontiacforum.se/
Aha, nä någon sådan finns inte!Burningbird skrev:Mellan förgasaren och insuget ska det sitta en plåt monterad som styr luftflödet, ska försöka hitta en bild.
Kolla alla lyftare i botten efter onormalt slitage, dom ska ha ett lätt cirkelformat mönster. Om du har originalmuttrar till vipporna ska dessa bara dras 20lbs så är ventilerna "justerade". Om du har justermuttrar/polylocks så finns det flera sidor på nätet som beskriver hur du ställer in ventilerna. http://community.fortunecity.ws/silvers ... /valve.htmnordinaren skrev:Jag som är ny på detta, ska jag kontrollera något? Hur justeras dessa ventiler?
Jag kan väldig lite om v8or och överlag om motorer, skuvar gärna och lär mig eftersom.
Helt rätt, fråga mig inte hur jag lyckades hitta denna kammen bland alla till Pontiac V8-or jag hade uppe. Fullständigt obegripligt....Burningbird skrev:Lyftet för Comp cams 260H till våra Pontiac V8or är bara 0.440"/0.440". 0.489"/0.489" i lyft stämmer för 260H-kammen till Pontiac's 4-cylindriga "Iron Duke"
Jag tog det inte så heller, tyckte mest det var pinsamt att jag lyckades hamna på en kam till en fyrcylindrig motor utan att upptäcka det själv. [emoji2]Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley. Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").
Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt
Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley. Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").
Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt
Vet inte om jag är med på hur dom ska vara konade?Burningbird skrev:Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
Burningbird skrev:Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
Du måste byta lyftare om du byter kam. Resten av dina delar fungerar ihop med 068an och 2801-kammen, Crower-kammen bör få nya ventilfjädrar (Crower 68404). Anledningen till att man gängar och skruvar i plugg framtill på oljekanalerna är för att det finns en liten risk att dom ipressade pluggen kan tryckas ur vid högt oljetryck. Risken för detta på en originalmotor är nog minimal eftersom miljoner Pontiac V8or kom med detta från fabrik och fungerade utan bekymmer.nordinaren skrev:Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley. Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").
Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt
Jo jag har ju fått den kammen rekommenderad, kan man använda den med nuvarande stänger, lyftare och ventiler? Även om den nuvarande får duga så är det ju alltid intressant för framtiden, man kan ju alltid samla på sig.
Så jäkla mycket annat som ska fixas också nu, en hel kaross som ska blästras bla.
Idag kunde jag iaf konstatera att alla oljekanaler är helt rena. nya pluggar nu bara. Finns det förresten någon som helst mening att i något förebyggande syfte gänga och sätta insexpluggar istället för vanliga mot pumphuset? man öppnar ju inte en originalmotor gång på gång och rengör kanaler.
Jag tänkte mest att man byter allt på en gång men då är ju de främre pluggarna fastkörnade, kanske låta dem vara.