Karossen...
Det fanns inte mycket rost som tur var. Lagningar har gjorts i rutramen fram och bak, plåten under bakrutan byttes samt nedendelen på högra framskärmen, mellan hjulhuset och dörren.
Pratade med en lackerare om att få karossen slipad och lackad och fick ett prisförslag som jag höll på att ramla ikull av. Insåg rätt snabbt att det här får jag nog göra själv även om jag inte hållit i en lackspruta på 25 år.
Bara att starta.
Spackling och slipning tog tid! Iom att man lärde sig mer och mer blev det till att gå tillbaka och göra om allteftersom mina krav ökade. Men till slut var jag ganska nöjd.
En lackbox är ju också bra att ha. Gjorde en box med ett partytält på 5x6m som sattes upp i en maskinhall här. Skruvade ihop en ventilationsbox med fläkt och ett filter på 1x3m som placerades i gaveln på tältet. Presenning på golvet och in med en gasolvärmare. Kör alltså med lite övertryck i tältet.
En HVLP-spruta, tryckregulator och filter skaffades också.
Har inga bilder efter slipningen men här är ett par efter att Hagmans CA primer lagts på.
Fick slipa primern då den blev ganska grov i strukturen. Den var ganska seg och svårslipad så lite jobb med det.
Efter CA primern la jag på en vända med slipgrund som jag slipade med 600-papper före lackering.
Nu var det då dags för själva topplacken. Lite nervös för rinningar och andra fel man kan göra men återigen bara att prova. Lacken är en ljus silver, har hört att det inte är det lättaste.
Men det gick riktigt bra. Lacken är inte dammfri men inga rinningar och den blev slät och fin tycker jag. Dammkornen är inte värre än att de går att ta med en punktslip och polera.
Här är några bilder.
Därefter lackade jag instrumentbräda och torped samt la lite svart färg på kanterna i rutramen så det inte lyser silver efter montering av rutor.
När karossen stått i drygt en vecka fick jag hjälp av mina grabbar och så lyfte vi på karossen på ramen igen.
Känns skönt, ett stort steg på vägen är avklarat.
Då är vi framme i nutid.
Härnäst blir det att mäta in karossen på ramen och starta med montering av elhärvor. Öppnade lådan med alla kablar och det ser ganska OK ut. Finns nog det mesta men kräver nog lite studerande av manualer för att få till det.
Återkommer när mer blivit gjort.
/JWi