Sida 2 av 2
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 11 aug 2011 16:29
av The Judge
Mr.Pontiac skrev:men en racer har ju andra packningar än vad en hobbyist kör med och dom packningarna går att återanvända för att köra 400 meter
Det finns fler än en (1) racer och alla använder knappast samma typ av packningar, det kan ju bl.a. bero på vilken klass man kör i?
Jag återanvände FEL-PRO´s vanliga blåa, och det fungerade utmärkt.
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 19 sep 2011 13:04
av GTO 68
Hej på er var innne och läste på tråden såg att en högtrycks olje pump kan bidra till varm gång. Hur då? den borde väll vara bättre än standard pumpen ??
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 19 sep 2011 14:00
av The Judge
Genom att den kräver mer kraft att driva och därmed ökad friktion så bidrar den till förhöjd temperatur, men naturligtvis så kan man ju inte peka ut den som en enskild orsak. Många bäckar små......
Det var därför 455S.D. (och RAV) med sin 80psi oljepump fick ett större drev på fördelaren för reducerat slitage.
Samt att alla med 60psi pumpen använde fördelardrev som var kadmium-pläterade.
Vad som är bättre eller inte beror på applikationen, men det är ytterst få, om ens någon, som använder en 80psi pump till ett "bygge" i dag.
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 19 sep 2011 14:37
av GTO 68
Tack för svaret underbart med all kunskap här och tack för förgasaren bilen går riktigt bra nu.
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 20 sep 2011 02:00
av Håkan S
Kent!
Jag la märke till att din lista (tror det var 22 punkter) av saker som påverkar motortemperaturen saknar en del.
Med tanke på dom du skrev med så kanske det finns 22 till...
Därför vill jag att medlemmar här som sitter inne med lite kunskap ska ge dig lite mera att upplysa om när nästa person frågar om kylningsbesvär!
Jag lägger till att däck med för lågt lufttryck ökar friktionen och därmed får motorn arbeta hårdare och bli varmare.
Adda det till din lista Kent!
Håkan S
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 20 sep 2011 22:46
av Håkan S
Kvällens tillägg får bli spoiler på bakluckan(The Judge) som endast monterad utan att ge något tryck vara sig uppåt eller neråt inte påverkar motorns temperatur. Monterad för att ge bättre tryck på bakdäcken, vilket ju är vitsen, ökar motståndet. Monterad fel så aktern höjs tar bilen mer motstånd och därmed måste gasen ökas och en temperaturhöjning av motorn är oundviklig

.
Håkan S
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 21 sep 2011 12:09
av crille
Även antennen skapar luftmotstånd, därmed får motorer som sitter monterade i bilar som är utrustade med antenn arbeta hårdare. Däremot vet jag inte om det är någon skillnad på luftmotståndet beroende på vilken station man lyssnar på.......
Mvh Crille.
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 21 sep 2011 16:09
av Håkan S
Det var nog därför GM satte antennerna i vindrutan from 1970...
Håkan S
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 21 sep 2011 22:17
av Håkan S
Och det vittnar ju även om ingenjörernas kreativitet på det glada 60-talet.
Man erbjöd som option elantenn som inte bara var bra om man inte ville att folk skulle bryta av den och för en "cleanare look" utan man kunde även om motorn gick varm sänka ner antennen...
Håkan S
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 21 sep 2011 23:02
av Peje
Släng ut höger framstol,ut med baksätet,ut med reservhjul o annat skit i skuffen,kör utan huv,2.5 kilo i däcken samt sätt Er på muggen i 2timmar! Nu snackar vi lätt o fin gång på motorn!!
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 22 sep 2011 06:55
av Gunsmoke
Hej!
Håkan! Visst har du ett företag som säljer bildelar?
Fredrik
Re: Funderingar kring kylning block och toppar
Postat: 22 sep 2011 22:09
av Håkan S
Hej Fredrik,
Jo det stämmer, klicka på www-knappen nedan så kommer du till företagets hemsida.
Håkan S